/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udvendig fugning omkring vinduer og døre
Fra : vagn2901
Vist : 2666 gange
50 point
Dato : 30-07-04 11:10

Vort hus er 13 år gammel. Fugningen består i dag af nogle skumgummilignende fugebånd, som vel giver en god ventilation. Myrerne har imidlertid fundet ud af, at de nemt kan trænge igennem, og det gør de. Jeg overvejer derfor at udskifte fugningen. Kan jeg blot gøre det ved at anvende en almindelig fugemasse, og dermed lukke for ventilation?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 30-07-04 11:33

Noget kunne tyde på at "fugemanden" aldrig gjorde arbejdet færdig. Fugebånd er ok, men der skal afsluttes med silicone.
/PG

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 30-07-04 13:12

Guild

vil du ødelægge mandens hus med cilikone, cilikone må kun bruges i badeværelser i huse aldrig til fugning af vinduer da det lukker for luftgennemtrængen og vinduerne derved rådner.

per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-04 15:07

Ja, silicone og andet der lukker helt tæt, må absolut ikke bruges til at fuge rundt om vinduer

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 30-07-04 21:23
Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 30-07-04 22:53

hov hov små slag guild prøv du at ta en sludder med sika vedr. produktet sikasil c. - men ellers er den bedste fuge masse fra den kant jo nok en polyerutanfugemasse der nemlig kan overmales...

en anden aktør er DAFA A/S i Brabrand der fremstiller et " wundermittel " som hedder illmood fugebånd i bla.a grå og sort denne vare fremstilles i flere fuge bredder - der har du både en færdig fuge og en færdig farve i et bånd.

Det er ikke så ringe endda!!!

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 31-07-04 09:58

Jeg selv, har fuget vinduer og døre med en gammeldags mørtel-fuge som er det mest ånd/holdbare, det tager bare lidt længere tid at udføre men resultatet bliver godt og fugen i helt samme farve som fugen i murværket.
Mørtelfuger var det eneste man brugte før elastiske fuger blev opfundet og som skulle lette arbejdet en del, men erfaringer har vist at den gammeldags udførelse af arbejdet med en mørtel-fuge er det mest sunde for dine vinduer og den holder også myrer ude.

Mvh. Bjørn Sejersen (murer).

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 31-07-04 10:05

rosekamp

du har fuldstændig ret, men problemet er idag HVEM HAR TID til det, først stoppe med værk og så mørtelfuge.

per

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 01-08-04 18:47

Selvfølgelig må man da bruge silicone rundt om vinduerne. Men det skal være den, der bliver ved med at være elastisk og den skal være til udendørsbrug. Har forøvrigt selv lige fuget alle mine færdig efter en større ombygning og renovering. DEt er ikke særligt svært men lidt tidskrævende. Og så skal man huske at bruge glittepinde, der har ligget i sæbevand i mindst et døgn.

Held og lykke med arbejdet.

Peter.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 01-08-04 19:15

Botgaard

det skal bare være den der er på bandbasis, men aldrig cilicone der afhærder på eddikesyrer.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 01-08-04 20:08

ubs bandbasis = vandbasis

Accepteret svar
Fra : ..pytha..

Modtaget 50 point
Dato : 02-08-04 14:11

Jeg vil tro at det eder er blevet bruget for 13 år siden er illmood fugebånd. Det er et fugebånd man klistrer på vinduet inden man isætter det, og så udvider det sig og lukker dermed. Men efter min mening er det noget skidt at bruge da det ikke lukker 100% tæt og derfor kan der komme myrer ind. Det du skal gøre er at fuge dem om med en fuge masse der er diffusions åben.. Dvs at den kan ånde. Og så ellers bare glitte det med de føromtalte fugepinde. Mht siliconen så er den ikke diff åben så den må ikke anvendes..

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 04-08-04 09:52

Tak for svaret ..pytha...
Jeg har også set på rådene fra "Byggekram" og "Råd og Dåd". De er enig med dig, så jeg bruger din løsning.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 18-08-04 16:36

Hvor pokker køber man en diffusionsåben fugemasse. Jeg har forsøgt hos Bauhaus og Silvan og hos Knud Larsen i Avedøre. Ingen af stederne har de en sådan fugemasse!?