/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
excel - områder tl tæl.hvis formel
Fra : Kaspar_Sandberg
Vist : 1688 gange
200 point
Dato : 29-07-04 15:02

hej excelekspert

I område B4:B7 står: æble, banan, banan og banan

og

I område D4:D7 står: banan, banan, æble og æble

I celle A9 vil jeg gerne have excel til at tælle hvor mange gange der står æble

Altså med funktionen =TÆL.HVIS(område;kriterium)

Hvordan angiver jeg de to områder, så excel kan tælle - uden at nogle andre områder bliver angivet???

Håber I forstår og kan hjælpe
mvh
Kaspar

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 210 point
Dato : 29-07-04 15:36

Hej Kaspar Sandberg, hvis jeg har forstået dig ret - så ønsker du en samlet sum for de 2 områder:

Nu har jeg desværre en Engelsk udgave af Excel og her vil det se ud som følger:

Citat
=SUM(COUNTIF(B4:B7;"æble")+COUNTIF(D4:D7;"æble"))

D.v.s. en sammenstilling af 2 x COUNTIF

COUNTIF må svare til TÆL.HVIS

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : Kaspar_Sandberg

Dato : 29-07-04 16:10

Hej Ivan

Det ser ud til at virke fint!!!!

Men jeg synes det er en noget kompliceret måde at gøre noget enkelt på......er der virkelig ikke en mere enkel måde???
Jeg mener, hvad nu hvis man har 10 områder, så er det et stort tastearbejde (kan selvfølgelig bruge kopi og erstat funktionen)

mvh
Kaspar Sandberg

(ps: dit svar må gi fuldt point - hvis altså excel ikke har en mere enkel måde)

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 29-07-04 16:39

Hej Kaspar !

Hvis du nu siger =countif(B4:D7;"æble") så burde det passe med 4 æbler.

mvh Meiland

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 29-07-04 16:40

Sorry !

3 æbler.

Det er sidst på arbejdsdagen (GAAAB)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-07-04 16:52

Lidt viderebygning på Kaspars løsning.
=SUM(TÆL.HVIS(A1:B3;"æble"))
Marker A1:B3
Marker a1til c3 [enter]
=SUM(TÆL.HVIS(A1:C3;"æble"))
Nu tæller du i 3 kolonner.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-07-04 16:59

sorry >> IBM760 <<

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 29-07-04 17:01

Ja og hvis du ændre til

=tæl.hvis(a1:z3;"æble")

tæller du i mange rækker

Emesen: Hvorfor Sum(....) Der er jo kun et tal

Kommentar
Fra : Kaspar_Sandberg

Dato : 29-07-04 17:22

Hej alle

Ivans løsning er forløbig den bedste.......

Til jer andre.........jeg bad om at excel kun skulle tælle i de nævnte områder og altså IKKE i de områder der ligger imellem.
Jeg kender tæl.hvis funktionen. Løsningen med fx =tæl.hvis(a1:z3;"æble") tæller i et stort område og altså ikke KUN i de to nævnte områder.

mvh
Kaspar

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 29-07-04 17:30

Det er korrekt, men du spurgte til gengæld også om der ikke var en nemmere måde, og det er der jo.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-07-04 17:40

meiland > den =sum bruger jeg automatisk (det virkede også)
Kaspar > =(TÆL.HVIS((B4:B7):(D4:D7);"æble"))

Kommentar
Fra : Kaspar_Sandberg

Dato : 29-07-04 17:46

Ok, ja meiland

Men når jeg nu gør opmærksom på tæl.hvis funktionen i mit spørgsmål samt skriver (som det står i sørgsmålet): Hvordan angiver jeg de to områder, så excel kan tælle - uden at nogle andre områder bliver angivet???

....vil jeg da mene at det fremgår at jeg har styr på hvordan man i almindelighed bruger tæl.hvis funktionen.

Jeg spørg altså om der er nogen der kan fortælle mig hvordan man angiver de 2 områder til tæl.hvis funktionen.....UDEN AT OMRÅDERNE I MELLEM KOMMER MED.
mvh
Kaspar Sandberg

ps: undskyld hvis jeg svarer lidt skarpt....en jeg vil bede alle om at læse hele spørgmålet (som Ivan gjorde) helt igennem inden man svarer.. :)

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 29-07-04 18:02

Ok, du har ret, jeg må tilstå at jeg sprang lidt let over sidste linie. Specielt ikke efter indlæg nr. 3.

Jeg er heller ikke uenig med Ivan. Hvis du absolut vil opdele de enkelte områder, så er der kun the hard way, ellers.....

Hvis du har styr på tæl.hvis funktionen som du skriver, hvorfor springer du så ikke direkte til 3 indlæg. Det er vel alm logo at den nemmeste løsninger er at man summerer resultatet af de 2 områder.

Desuden spørger du jo selv om der ikke er en nemmere løsning, selvom du har fået løsningen af Ivan. Såfremt du ikke skriver æble andre steder end der hvor det skal stå, kan jeg ikke se, hvorfor du ikke skulle forkorte formlen, men jeg/vi kender jo ikke den bagved liggende filosofi ved dit regneark. Det er selvfølgelig dit personlige valg, hvilken løsning du foretrækker.

mvh Meiland.

ps. Som skrevet er valget dit

Kommentar
Fra : Kaspar_Sandberg

Dato : 29-07-04 18:33

hej meiland
Dit sidste svar kunne jeg bruge ( altså at skrive =(TÆL.HVIS((B4:B7):(D4:D7);"æble")) )...... jeg nåede desværre ikke at læse dette svar før jeg havde sendt mit sidste svar (vi sendte næsten samtidig))
Din løsning er lidt mere enkel end Ivans - men begge løsninger er gode :)

Hvis der ikke kommer bedre løsninger vil spørgsmålet blive lukket og ivan og meiland får 100 point hver (det må være fair :)

mvh
Kaspar

Kommentar
Fra : Kaspar_Sandberg

Dato : 29-07-04 18:57

hej meiland
Jeg prøvede lige din løsning i excel og det viser sig at excel stadig tæller "æble" med hvis man fx skriver "æble" i celle C4 ......og det skulle den jo ikke (det må vel svare til at jeg skrev tæl.hvis(B4:D7;"æble") og så er jeg lige vidt :(
Hmmmm.....irreterende problem..

Nå men så fortsætter vi lidt med spørgsmålet som altså var om der findes en enklere løsning end den Ivan beskrev.

mvh
Kaspar

Godkendelse af svar
Fra : Kaspar_Sandberg

Dato : 30-07-04 10:46

Tak for svaret IBM760.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-07-04 10:57

Du er velkommen.

Mvh Ivan