/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Harepix på lakken
Fra : RISKOGER
Vist : 1296 gange
50 point
Dato : 28-07-04 23:33

Hej med jer alle...

Efter ferie i Italien,har jeg desværre fået fået noget "HAREPIX" på lakken på min bagklap på bilen.
Nogle der ved hvordan man fjerner det????

Kh Riskogeren

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-07-04 23:39

Prøv med http://shop.dinsport.dk/product.asp?product=146&page=1

Når det kan bruges til hænderne kan det vel også bruges på lak.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-07-04 23:45
Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 50 point
Dato : 29-07-04 01:03

Harpiks kan fjærnes med petroleum,
alimak

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-07-04 07:02

Hej Riskoger

DU MÅ IKKE bruge det fra Matas. DET OPLØSER LAKKEN:::::::::::::
Gør som alimak skriver, brug ganske almindelig petroleum. Det skader ikke lakken.

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-07-04 10:07

sprit opløser også harpiks

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-07-04 10:10

NB: For en god ordens skyld, selv om det er en bil - unlad strygejern osv.

Citat
Harpiks
Kan tøjet kogevaskes kradses harpiksen af straks. Derefter skal pletten gnides med sprit eller terpentinolie. Der anvendes trækpapir flere gange til at suge væsken op med. Endelig duppes pletten med terpentinolie. Vask derefter tøjet med et enzymholdigt vaskemiddel.
Til hvidt tøj bruges enzymholdigt vaskemiddel med blegemiddel.
Skal tøjet kulørtvaskes, duppes pletten med sprit, hvorefter tøjet vaskes. Eventuelle tilbageblevne pletter glattes ud på et trækpapir med et strygejern. Vask derefter tøjet med et enzymholdigt vaskemiddel.
Til hvidt tøj bruges enzymholdigt vaskemiddel med blegemiddel.
Skal tøjet vaskes på uldprogram, kradses harpiksen først af. Derefter gnides pletten med fedt og sæbe. Lad dette sidde og virke. Tøjet vaskes med varmt vand, der er blandet med nogle dråber terpentinolie.
Skal tøjet vaskes på silkeprogrampåføres pletten smør (!). Det skal have lov til at sidde og virke, hvorefter det fjernes.
Smørpletten påføres en blanding af kartoffelmel og sprit. Lad det tørre ind. Der glattes ud på trækpapir med et strygejern.
Behandlingen gentages flere gange.
Du kan generelt også gnide forsigtigt med en blanding af lige dele mineralsk terpentin og husholdningssprit

Kilde: http://www.plet-rens.dk/index.php

Kommentar
Fra : tonnie

Dato : 29-07-04 16:53

brug kun petroleum. det er snart det eneste der ikke efterlader skjolder i lakken..
køb evt en lille dunk petroleum i dit lokale PAVA center de har små dunke af det så du ikke står med en masse i overskud.. samtidigt kan de has PAVA råde og vejlede om hvilke klude du skal bruge osv..
mvh
tonnie

Kommentar
Fra : tommelomsen

Dato : 29-07-04 16:59

Du skal bare bruge lidt diesel på en pendsel, smør det på og lad det trække i ca 15 minutter.. derefter er det lige til at tørre af.

Mvh
Tommy

Godkendelse af svar
Fra : RISKOGER

Dato : 02-08-04 20:21

Jeg har prøvet med petroleum,og det fjernede PLETTEN!!! Total i orden
Tak for svaret alimak.

Hilsen Riskogeren