/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt parketgulv!
Fra : kimtina
Vist : 988 gange
50 point
Dato : 26-06-02 21:17

Vi er ifærd med at renovere vores køkken. I den forbindelse skal vi have lagt et nyt gulv. Vi vil gerne have lagt et parketgulv og gerne i 14 mm merbau. De gamle strøer ligger med en afstand af 110cm. Hver strøer er 13x13 cm. Fra overkanten af strøene er der 4,5 cm op til et stuegulvet som køkken gulvet gerne skulle ramme. Nu vil vi gerne høre hvordan vi skal gribe dette projekt an.

Kan vi evt. klodse en ny strø op imellem de nuværende så afstanden mellem strøene bliver 50 cm. Derefter lægge et dampspær dernæst et undergulv af krydsfiner eller spånplader (tykkelse?) så et lag der modvirker knirken og til sidst det 14 mm olierede parketgulv?

Eller hvilke muligheder har vi?

Håber på hurtigst mulig svar!

Med venlig hilsen

Kim Kongsted

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 60 point
Dato : 26-06-02 21:20

On Wed, 26 Jun 2002 19:16:35 GMT, "kimtina" <kimtina.news@kandu.dk>
skrev:

>Vi er ifærd med at renovere vores køkken. I den forbindelse skal vi have
>lagt et nyt gulv. Vi vil gerne have lagt et parketgulv og gerne i 14 mm
>merbau. De gamle strøer ligger med en afstand af 110cm. Hver strøer er
>13x13 cm. Fra overkanten af strøene er der 4,5 cm op til et stuegulvet
>som køkken gulvet gerne skulle ramme. Nu vil vi gerne høre hvordan vi
>skal gribe dette projekt an.
>
>Kan vi evt. klodse en ny strø op imellem de nuværende så afstanden
>mellem strøene bliver 50 cm. Derefter lægge et dampspær dernæst et
>undergulv af krydsfiner eller spånplader (tykkelse?) så et lag der
>modvirker knirken og til sidst det 14 mm olierede parketgulv?

Jeg ville skrue en planke på siderne af de 13 cm strøer b (5")
som jeg ville rette op så de var i vage. Derefter en strø 2"x5" ( 5 x
13 cm) imellem de gamle strøer så du fik en strøafstand på ca 50 cm.

Vedr. gulvpladerne skal du forhøre dig i din trælast hvordan du skal
lægge de gulvplader du bestemmer dig for. Jeg ved at spandex
(spånpladegulv) er med selvbærende fer/not, men en gulvplade i
finer, ikke er selvbærende, Det bestenmmer alså hvordan du skal
lægge gulvpladerne, om der skal være understøtning hele vejen rundt.

Hvorfor vil du lægge en plastmenbran??

Hvis du lægger gulv med stålbøjler, skal du huske at undergulvet skal
være pineligt oprettet, da de satans stålbøjler holder gulvet helt
plant, så hvis undergulvet, har en skævhed, vil det klappe, når man
træder på det.

Vh Per
ICQ 8212837

Godkendelse af svar
Fra : kimtina

Dato : 27-06-02 12:37

Tak for svaret Per H.