/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Til RyeJensen
Fra : olarsen
Vist : 376 gange
50 point
Dato : 28-07-04 10:30

Som tak for dine indlæg
mvh olarsen

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 50 point
Dato : 28-07-04 13:35

Takker ærbødigst.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 28-07-04 16:47

Tak for svaret RyeJensen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-04 19:29

RyeJensen -> Jeg hørte et jura udrtryk i anden forbindelse. Måske ansvaret for børnenes handlinger falder ind under : http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,329384&_dad=portal&_schema=PORTAL

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 28-07-04 19:46

Se, der var du jo snedig.

Erstatningsansvarsloven § 24a gælder efter ordlyden kun når grundlaget for erstatningsansvaret er culpa (ansvarspådragende handling), og altså ikke når der er objektivt ansvar. Man har derfor stillet spørgsmålet om hvad der gælder for i den situation. Man er enige om at reglen finder analog anvendelse objektivt ansvar. Så din tanke var god nok.

Jeg tror nu ikke at ansvaret for barnet ved piratkopiering er objektivt, selvom det nok er svært at bevise at man ikke har handlet ansvarspådragende (oftest vil det jo være forsætligt) da man skaffede sig kopierne. Kan man på den anden side bevise, at man helt uforvarende har downloadet skidtet (man kan forestille sig at en musiker lægger en mp3-fil ud på sin hjemmeside til downloading. Filen er et nummer med Peter Belli, men han har omdøbt filen, så den ligner en udgave af et nummer han selv har lavet), vil han være ansvarsfri. Dette eksempel er måske nok lidt søgt, og det ville i hvert fald ikke holde nogen steder, hvis man har 20.000 mp3 filer liggende.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-04 20:09

I tilfældet med arbejdsgiveres ansvar for at deres ansatte overholder f.eks. sikkerhedsregler på en arbejdsplads blev det sagt at arbejdgiveren faktisk skulle holde de ansatte i hånden for at sikre sig de ikke overtrådte loven. Ellers ville de kunne straffes og dette uanset medarbejderne var informeret om reglerne og havde adgang til det lovpligtige sikkerhedsudstyr. Præcis derfor kræves loven lavet om af arbejdsgiverne.

Det samme kan vel siges om forældre, selvom de har informeret deres børn om reglerne på området. Altså de skal sikre sig der ikke sker lovbrud ved; at sidde ved siden af deres børn når de downloader. I modsat faldt vil de vel som arbejdsgiverne, have objektivt ansvar.

Jeg er ikke på nogen måde ekspert, blot lægmand, men i mine ører lyder det som et parallelt argument for at forældrene kan stilles til ansvar i disse sager.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 28-07-04 20:47

åååh sådan havde jeg slet ikke tænkt på det.

En af begrundelserne til at man har valgt at skærpe arbejdstagerens ansvar er bl.a. at han har instruktions-, kontrol og tilsynsmyndighed over de ansatte. Derudover har han retten til at afskedige inkompetente medarbejdere.

Ovenstående er kun i mere begrænset omfang gældende overfor forældre <-> børn. Under alle omstændigheder har forældrene ikke ret til at fyre barnet

Din analogi er jo god nok, og jeg tror såmænd også, at det ville få flere forældre til at engagere sig i sine børns gøren og laden, men det kan også have voldsomme konsekvenser, for det jo ikke helt lige så nemt at holde styr på et barn som på en ansat.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-04 21:01

Fyre børnene... ?

Dén var go' RyeJensen !

..ansatte er heller ikke englebørn ..har jeg ladet mig fortælle

Selvfølgelig kan arbejdgiveren fyre den ansatte , men ikke før 'skaden' ér sket

..og forældrene kan klippe internet forbindelsen, da vi her taler om børn under 15 og de næppe selv kan etablere en uden forældrenes medvirken.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 28-07-04 21:51

Arbejdsgiveren kan da sikre sig, at den pågældende ikke laver flere ulykker ved at fyre ham, men forældrene ville jo hænge på alt det skarn børn laver indtil de blev 15.

I bund og grund er det jo et holdningsspørgsmål. Skal forældre være objektivt ansvarlige for deres børn? Jeg har ingen børn, så det vil jeg ikke udtale mig om men jeg er sikker på, at det ville hjælpe i nogen tilfælde.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-07-04 22:06

Jeg må sige at mit lille spørgsmål har sat debatten i gang, men er der ikke gået lidt jernbane i det, jeg mener er det ikke lidt ude på et sidespor.

Men der er jo trods alt kommet lidt gulkorn undervejs . . . tak for det!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-07-04 00:07

Nåeh olarsen -> Jeg ved nu ikke rigtigt om vi taler uden for emne. Det var dig der oprindeligt bragte debatten ind i MS Windows og jeg synes vi holder os på 'sporet'. Det må da være i din interesse at vide, hvor du står i forhold til en forhåbentligt aldrig kommende retsag. Om du i så fald skulle til lommen eller ej ?

RyeJensen igen er vi enige ..omkring børn det er ...jeg har nemlig heller ikke nogen

Medmindre der dukker et nyt/lignende spørgsmål op, hører I næppe mere fra mig i denne sag

God rolig nat

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 29-07-04 08:11

Sidespor (seneste indlæg) eller ej, så er jeg tilfreds med resultatet, og der er ikke en umiddelbar udsigt til ubehageligheder io den lille familie, jeg skulle bare lige se 'fanden på væggen', og jeg var tilfreds med det jeg så.
Så hermed tak for denne gang.

ol