/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
gemmer sig
Fra : louisez
Vist : 998 gange
100 point
Dato : 27-07-04 22:25

jeg skal passe min venindes kat i den næste uge..
det er nu næsten 2 døgn siden den er kommet hjem til os den har gemt sig under vores seng eller vores sofa i stuen stort set siden den er kommet har ikke set den spise drikke eller gå på kattebakken..
vi har ikke på nogle måde prøvet at tvinge den ud eller på ande måde til at komme frem..
men synes ikke jeg husker fra den gang jeg selv havde 2 katte at det tog dem så lang tid når de kom et nyt sted til at samle mod til sig og komme lidt frem og undersøge stedet..
Er der noget jeg kan gøre for at få den til at føle sig mere tryg hos os så den ikke behøver gemme sig ,men så den tør komme frem og spise osv...?
Hvor længe kan det tag før den vil vende sig til at være her?
for kan da næsten ikke holde ud hvis den skal være så utryg den skal jo være her 8 dage endnu
håber nogle kan fortælle mig om det er normalt eller om der er noget jeg muligvis kan gøre..
hilsen Louise
ps jeg vil bare lige tilføje at huset er tom ca 8 timer omdagen hvor vi er på arbjede så der ville den jo have rig mulighed for at komme frem men der er ikke noget det tyder på at den har været ude og se sig omkring mens vi har været væk..
Det er ellers en kat som er meget tam og som elsker at blive kælet og er vand til små børn

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-07-04 22:39

Det lyder bestemt ikke normalt hvis den ikke har brugt kattebakken i næsten 2 døgn.
Normalt tager det ikke så lang tid for en kat at vænne sig til omgivelserne, men det afhænger selvfølgelig af dens temperament.
Måske er der noget hos jer den er bange for, men prøv at få den ind i et rum hvor den ikke så let kan gemme sig. Og se om det ikke kan få den til at "komme ud af busken". Evt. ved at du prøver at lokke den til deg med en godbid.
Nu ved jeg ikke hvor godt du kender katten i forvejen, men det er vigtigt at du prøver at vinde dens tillid, så den finder ud af, at det ikke er "verdens undergang" at den skal passes i nogen dage,

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 27-07-04 22:46

Vi har prøvet at lukke døren ind til vores soveværesle så den ikke kan komme under sengen men så tager den bare sofaen i stuen...
har lige sidet og regnet på det og det er 30 timer siden den kom her, men kan jo ikke se om den har været på bakken og tisse mes vi har været på arbejde, men synes ikke det ser ud som om...
håber bare snart at den tør kigge lidt frem..
skal vi bare lade den ligge eller skal vi forsøge at tvinge den ud eller vil det bare gøre den mer bange end den er nu?

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-07-04 22:52

en kat har jo sit eget territorium så når den kommer et nyt sted hen så er den jo på vagt hvis du forstår så det tager tid og lad nu katten selv bestemme så skal den nu nok finde madskålen og komme mere frem men tror du skal lade katten og ikke dig bestemme for det andet vil kun gøre den mere sky

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-07-04 22:53

Du ved jo reeelt ikke om den er fremme om natten og om dagen når i mennesker er på job.!

Men den skal både tolke nyt hjem, nye mennesker, børn og alt det andet nye.
Den ved jo ikke den skal hjem igen, når dens ejer kommer hjem fra ferie.

Lad tiden råde, den skal nok komme frem. Og næste gang er det måske bedre den blive i dens eget hjem og du/I er der nogle timer om dagen som selskab.!!!

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-07-04 22:58

man skal aldrig tvinge en kat det vil kun gøre den mere bange

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 27-07-04 23:03

louisez

Du skal ikke bekymre dig. Min søster passer ofte sin datters kat. Det er det samme, der sker hver gang. Katten kender min søster, men når den flyttes fra sit hjem opfører den sig anderledes.
Den gemmer sig, vil ikke gå på kattebakken og vil ikke spise. Når hendes datter henter katten har den tabt sig, men efter kort tid tid i "eget" hjem har den taget på igen og alt er atter "normalt"

Tag du det roligt, den skal nok spise lidt og drikke vand. Kattebakken bliver sikkert taget i brug. Du skal ikke tvinge den frem, den kommer når den vil.

Du skriver også at den er kælen, men det er når den er hjemme. Lige nu er den sur over at være kommet et nyt sted.

Det skal nok gå.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 27-07-04 23:05

En kat er jo egentlig som et menneske. Nogle mennesker er også utrolig generte. Jo mere man modarbejder katten, jo mindre tillid giver den jer. En kats tillid skal vindes, de er ikke som hunde. Så hav tålmod med den, den skal nok komme frem. Men sørg for, at katte-bakken altid er fin og ren, sørg for der er frisk vand til den hele tiden og foder. Hvis i har lidt legetøj liggende, kan dette nok også hjælpe. Prøv at ligge jer på gulvet ved sengen, eller der den nu gemmer sig, og bare blive liggende. Leg måske med lidt kattelegetøj, eller prøv at nulre med fingrene, så katten kan se det. Måske dette kan hjælpe. Men sørg for, at der er ro omkring dig. Så den kan finde tillid til dig. Hvis den så kommer ud, så kæl med den, og stille få flere ind i rummet, så den vender sig til jer, så kommer den nok også ud og taler med jer frivilligt.

Dette hjælper hos mig. Men at katten er alene ca 8 timer om dagen, er jo ikke det bedste, så er det om at have endnu mere tålmod med den.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 27-07-04 23:52

Kunne den ikke blive hjemme? så kunne i fodre den og rense kattebakke. når min søn er ude at rejse renser jeg bakke hver dag og giver dem mad o.s.v., der trives de fint. Det er svært for katten at komme et nyt sted hen i en uge.

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 28-07-04 06:43

til 25..
jo det ville den nok kunne have gjort, men nu er de jo rejst for 2 dage siden og vi har ikke nøgler så vi kunne køre katten hjem til sig selv igen og passe den der...
måske det vile have været det bedste, men det er jo forsent nu så vi må bare prøve at få det bedste ud af at den nu er hos os og skal være det de næste 7 dage...

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 28-07-04 08:38

Efter sigende fra de samme søde mennesker, der passer vores kat, hver gang vi er væk, tilbringer Maggie altid de første 3-4 dage inde i et skab.
Frieda

Kommentar
Fra : 25

Dato : 28-07-04 11:56

Efter min mening er det ikke unormalt at der går nogle dage, men det kan da være lidt bekymrende hvis de ikke drikker vand. Spiser den ikke og drikker om natten nu?

Kommentar
Fra : 25

Dato : 28-07-04 12:31

Jeg har passet mange andre katte end mine egne, det er altid en fordel hvis katten kender en i forvejen, de steder hvor jeg har passet katte/kat er de altid gået hen til mig og snakket og kælet strøget sig op ad mig o.s.v., jeg har ikke haft nogle problemer, og jeg kan se de trives det er hovedsagen.

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 28-07-04 19:12

Katten er stadig ikke kommet frem eller den er det ikke når vi er hjemme...
men kunne i morges se at den havde været ude og spise noget af sin mad så hvem ved måske hygger den sig hele dagen mens vi ikke er hjemme og om natten når der er stillet i huset og alle sover...
men håber da stadig på at den vil begynde at kigge frem når også vi er hjemme...
lige nu mærker vi ikke meget til at vi passer en kat..
Louise

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-04 19:23

louisez

Der kan du se, den ville spise og har sikkert også drukket vand.
Jeg forstår godt at du vil se katten fremme, mens den er hos dig, men du skal ikke stille de store forventninger.
Så snart "ejerne" kommer for at hente katten, så kommer den frem.

Du skal ikke bekymre dig om katten, lige nu har den det, som den vil have det, efter omstændighederne.

Hilsen ans, der selv har katte (de kan være besværlige) hvis de ikke gør, som jeg forventer

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 29-07-04 20:52

synes bare lige at jeg ville skrive til jer som har svaret på mit indlæg at katten nu er kommet frem i går aftes mens vi sad i stuen og så fjernsyn... vores søn var lagt i seng så her var stille og roligt ja så kom katten frem...
den gik hend for at spise lidt og bagefter hoppede den op i sofaen også skulle den bare nusses..
men nu i dag mnes vi har været hjemme og vores søn frederik har været oppe ja så vil den ikke frem men nu er han næsten lige kommet i seng og ja nu sider katten i vinduet og kigger...

Godkendelse af svar
Fra : louisez

Dato : 29-07-04 20:53

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-07-04 21:10

Jeg kan glæde mig på dine vegne. Nu har du det selv bedre, men katten havde haft det godt nok, selv om den ikke var kommet frem.
Så ved du hvordan det er, hvis du skal passe katten en anden gang.

God week-end

ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-04 01:12

Det var da godt at misser følte trang til lidt selskabelighed.
Men det var jo så åbenbart Frederik den var bange for eller utryg ved.
Sådan er der mange katte der har det med børn hvis de ikke er så vant til dem, eller også bare hvis det er fremmede børn.
Godt at den ikke er sådan en der er agressiv over for børn den ikke er tryg ved, men i stedet valgte at gemme sig lidt.