/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
system memory
Fra : damvad
Vist : 432 gange
200 point
Dato : 27-07-04 21:07

hejsa

er der nogen der kan fortælle mig hvad der kan være galt med min computer????
jeg har norton pakken installeret og nogen gange når jeg starter computeren og nogen gange bare lige pludseligt går den sort også blå hvor der stå system memory is running very low norton antivirus auto-protect may not be able to function properly.
jeg kører med win 98.
når jeg kører med xp låser den hele tiden.
mit bundkort er et: amd athlon processor 1.4 ghz og jeg har 768 ram i.

hilsen damvad

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-07-04 22:26

Du skal trykke ctrl+alt+delete og så gå ind i den 2. fane der hedder prosseser, for at se hvad der bruger din hukommelse.
Du har vel ikke installeret en af disse printerdrivere?:
HP DeskJet 660C
HP DeskJet 670c
HP DeskJet 672c
HP DeskJet 680C
HP DeskJet 690C
HP DeskJet 692C
HP DeskJet 694C
HP DeskJet 772C
HP DeskJet 820
HP DeskJet 820C
HP DeskJet 820CSE
HP DeskJet 870Cse
HP DeskJet 870Cxi
HP DeskJet 890c
HP LaserJet 6P
HP LaserJet 4000
Lexmark 1250

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-07-04 22:33

En på nettet skrev om emnet:
Right-click on the icons in the tray area, open each, go through the options to turn
off the "tray" or "run at startup" feature.

For the others, go to Start>Run, type msconfig. Leave systray, scan registry, Load
Power Profile, *StateMgr, your virus scanner and firewall if you have one.

Go to Start>Run, type sysedit. Look over the autoexec.bat for unneccessary lines,
click the win.ini and check for programs loading here:
[windows]
load=
run=

Open Explorer and navigate to c:\windows\temp and delete all files here. Empty the
Recycle Bin.

Open Internet Explorer, go to Tools>InternetOptions, click the Delete Files, choose
to delete all Offline, content and Clear History buttons. Click the Settings button,
then set a reasonable size for the temporary internet files cache. You can set it
as low as 5-10mb, if you're on dial-up.

Close all tray applications and hit Alt_Ctl_Del and end task on all items except
for explorer and systray, disable your screensaver, then run scandisk, then defrag.
Reboot.

If you're using Microsoft Office, look up this Knowledge Base article to kill the
Find Fast Indexer.

How to Disable the Find Fast Indexer

Msconfig....Things safe to remove from startup:
http://www2.whidbey.net/djdenham/Uncheck.htm

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : damvad

Dato : 28-07-04 12:49

hej palle

jeg har en hp psc 750 den står der ikke.

jeg er ikke så god til at læse engelsk sorry

damvad

Kommentar
Fra : damvad

Dato : 28-07-04 12:51

hej igen

du skriver at jeg skal gå i nr 2 fane men der er ingen nr 2 det er 98 jeg kører

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-07-04 18:42

Ok det er længe siden jeg kørte win98.
Men manglende hukommelse skyldes enten der er indlæst for mange opgaver i hukommelsen, eller at dine ram er defekte. Jeg regner med det er det første.
http://www2.whidbey.net/djdenham/Running_items.htm
Denne side siger at du kan få en ide om at du bruger meget hukommelse hvis der er mange ting nede ved uret.
Og nederst under win98/me siger den at du skal gå i start/kør og skrive Msconfig og trykke ok.
Så vil du under fanen startup se de programmer der bruger af dine resurser/hukommelse når du starter din windows.
Så kan du trykke vingen væk for de programmer der ikke er nødvendige at de ligger i hukommelsen.
Lad os sige at messenger feks. starter hvergang, det er ikke nødvendig, og den kan afvinges, alle programmerne kan jo opstartes gennem start/alle programmer, hvis man vil starte dem. Men det er nok klogt at bemærke hvilke de afvinger, ved at skrive det ned, da du ikke altid ved hvad de gør godt for. Men et antivirusprogram skal ikke afvinges men være i hukommelsen for at være på vagt altid.
Men hvis du er i tvivl om nogle kan du afvinge og se hvad der er til forskel fremover. Dvs efter opstart. Der vil nok komme en "advarsel" efter næste opstart, fordi der er ændret noget, det skal du bare sige er ok. Der er ingen fare ved det, og de kan altid vinges igen.
På denne side er der forslag: http://www2.whidbey.net/djdenham/Uncheck.htm
Dem med rødt er ting der ikke skal afvinges, dem med grøn kan afvinges uden problemer, og dem med gult er slet ikke nødvendige.
Prøv i start/søg/alle filer og mapper, at skrive autoexec.bat
Dobbeltklik på den for at åbne den med notesblok, kopier indholdet og sæt det herind i Kandu, så er der mange kloge hoveder der ved alt om opsætningen, da den nok skal rettes lidt til.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : damvad

Dato : 29-07-04 00:38

tak men det hjælper ikke en skid

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-07-04 00:55

Jeg kan ikke se nogen autoexec.bat
Har du prøvet at tage dine ramklodser ud og trykke dem i bund igen, for at se om de skulle have dårlig kontakt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : damvad

Dato : 29-07-04 12:20

ja det har jeg prøvet det hjælper heller ikke jeg har oz prøvet at køre en af gangen for at se om de virkede og det hjalp heller ikke.
den vil ikke køre autoexec.bat den siger at den ikke blev fundet.
damvad

Kommentar
Fra : damvad

Dato : 29-07-04 12:22

ja det har jeg prøvet det hjælper heller ikke jeg har oz prøvet at køre en af gangen for at se om de virkede og det hjalp heller ikke.
den vil ikke køre autoexec.bat den siger at den ikke blev fundet.
damvad

Kommentar
Fra : damvad

Dato : 29-07-04 12:22

ja det har jeg prøvet det hjælper heller ikke jeg har oz prøvet at køre en af gangen for at se om de virkede og det hjalp heller ikke.
den vil ikke køre autoexec.bat den siger at den ikke blev fundet.
damvad

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-07-04 17:42

Man kan højreklikke på autoexec.bat og vælge åben med: Notesblok.
Hvis den låser med XP, er det nok fordi det var en installation du lavede oveni 98, sådan at XP prøver at bruge nogle af de indstillinger der var fra 98, og som er fejlagtige.
Det bedste er at finde den nyeste flashdriver til dit bundkort, og få dette opgraderet på den måde.
Og så lave en helt ren installation af XP på din harddisk.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : damvad

Dato : 29-07-04 22:20

den skriver at der ikke er nok hukommelse til at åbne autoexec.baten.
jeg har 2 forskellige hd en på 40 g og en på 80 g der ikke er sat til. på 40 g (som er 3år) har jeg 30 g der ikke er brugt det er den 98 ligger på. den på 80 g er helt ny og der er kun installeret xp på den ikke andet... jeg tager dem fra strøm når jeg skifter.. det er meningen at jeg kun vil ha xp på og kører med den 40 g som e drev. men det kan jo ikke lade sig gøre når den låser hele tiden....
hvor finder jeg den driver som du skriver om??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-07-04 00:06

Du finder ud af præcis hvad dit bundkort og bios hedder, går så til produktcentens hj. side, enten bundkort eller biosfabrikanten. Ser efter driver/flash, som måske ligger på deres download side. Her tages som regel den nyeste flash til biosen, som hentes til din puter. Biosen er en sort flad minitændstiksæske der sidder på bundkortet, og kan feks. hedde award, nogle computere fortæller også dette ved opstart, samt flashversionen, det kan lettest ses hvis der trykkes pause/break. Men tag ikke fejl af skærmkortet, som også tit ses ved opstart. Der er måske også en forklaring der hentes, og som følges til punkt og prikke. Det anbefales at LUKKE alle unødvendige ruder og pogrammer, og så dobbeltklikkes på filen, der så yderligere siger at musen og computeren ikke må røres medens flashen foregår.
En sådan flash er populært sagt, en besked til biosen på bundkortet, om hvordan den skal opføre sig overfor al ting der er indsat i computeren. Det er faktisk en indbrænding, noget lig en CD.
En helt anden ting er hvis nogen har stillet i biosen, så kan det være derfor du mangler ram.
Du har vel skannet for spyware og virus, da de også kan stjæle ram.
Men en flash kan ikke skade, hvis den ikke afbrydes, men jeg er lidt betænkelig, hvis du løber tør for hukommelse midt under flashen, da du så er på herrens mark.
Så jeg spekulerer på om du ikke skulle finde et program der kan fortælle hvor den manglende ram er blevet af.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : damvad

Dato : 30-07-04 10:28

det sidste syntes jeg lyder som en god ide... men hvor finder jeg lige sådan et
vh damvad

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-07-04 15:42

Man kunne godt fristes til at tro at der er indsat forskellige typer af ramblokke, eller der er fejl i en, kan du ikke prøve at starte kun med den største blok, da selv 64MB er nok i din computer?

http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp
I det første link, kan du læse
Og i det andet link hente programmet der tester for forskellige ting.

Et program der hovedsagelig undersøger dine ram-blokke:
http://www.memtest86.com/memt31a.zip
Yderlig information: http://www.memtest86.com/#download1

Her er et andet program der downloades i 4 link, hvis du lader dig registrere. Programmet startes og vil bede om en tom diskette, som computeren skal genstartes med.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-07-04 15:44

Jeg manglede sidste link: http://www.simmtester.com/PAGE/products/doc/docinfo.asp
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : damvad

Dato : 01-08-04 16:54

jeg har lavet de 2 første test og de siger der ikke er noget galt med mine ram. jeg har taget den ene blok ud så nu sidder der 2 ens blokke i og det er stadig galt med den.......
vh damvad

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-08-04 17:36

Hent SiSoftware Sandra, det er 2 nederste link på siden http://www.benchmarkhq.ru/english.html
Det er et alsidigt testprogram, som er/har været med alle K-komputer cdèr
http://www.computerworld.dk/avantgo/pcw.asp?Link=3313
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : damvad

Dato : 02-08-04 12:20

okay det er gjort men det blev jeg ikke meget kloger af.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-04 20:17

Det var alligevel fand...
Hvad så hvis du disabler norton antivirus, kan du så gøre nogle ting som du ikke kunne før?
Og har du opdateret norton og skannet computeren.
Ligeledes har du et antispyprogram der er opdateret, og har du søgt din harddisk igennem?

http://www.annoyances.org/exec/forum/win98/t1027703858

http://www.techsupportforum.com/archive/index.php/t-9120.html

I run msconfig and get rid of any annoying startup programs that may be hiding from me. If you are not familiar with the operation and features of msconfig, I am not going to go into them here. Do NOT adjust your service configurations using msconfig.
To use msconfig:
Head to Start
Select Run
Type "msconfig" without the quotes
Select OK or hit Enter
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-04 20:22

Glemte lige at fortælle at nogle har haft glæde af dette lille testprogram:
http://www.belarc.com/free_download.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : damvad

Dato : 02-08-04 23:13

jeg har opdateret mit virus program det gør jeg hver dag. den er skannet op til flere gange både med norton og stinger. der er kun det nødvendige i msconfig så det er heller ikke der det er galt.
der er et eller andet der æder min memory......
vh damvad

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-08-04 01:11

Du kan fremstille en logfil med Dr. Watson, et program der skriver tilstande ned, hver gang der optræder fejl, læs mere i hjælp.
Du kan også prøve at gå til http://www.pcpitstop.com/default.asp
Tryk på nøglen, og tryk på nyt medlem, sig ja til at der må downloades et program, osv
Så køres der et testprogram, men om det skulle kunne sige hvad der er i vejen, er lidt tvivlsom, men det laver alligevel et godt stykke arbejde.
VH Palle Hansen