/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Speedbåd drejer ik ordentlig..!!!
Fra : Karsten_dk
Vist : 1587 gange
100 point
Dato : 27-07-04 20:29

Hej
Jeg håber at der er en som kan svare på mit spørgsmål
Jeg har en 14 fod speedbåd med en 75 hk motor, problemet er at når jeg drejer til venstre, tipper båden om på siden, og drejer kun meget svagt, og når jeg siger tipper, mener jeg virkelig at den vil vælte rundt på hovedet hvis jeg drejer kraftigere, til gengæld drejer den fint til højre... så er der nogen som har en ide om hva det kan være ville det være en enorm hjælp

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-07-04 20:34

er buynder helt ren og er der blylodder som ballast i bunden ?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 27-07-04 20:47

Motor og båd passer ikke sammen.
Båden skal være meget bred bagi for, at kunne bære så stor en motor. På mange både monterer man "vinger" som skal modvirke at båden krøjer for meget under drejning lige som man monterer trimplader på hækken for at motoren ikke tvinger hækken for dybt ned. De kan fås med elektrisk eller hydraulisk styrin g så man hurtigere får båden op at plane.
Jeg har trimplader på min 21' fordi den har en meget tung indenbordsmotor.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-07-04 21:35

Et lille gæt - motoren sidder skævt monteret - ikke lodret.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-07-04 21:55

Enkeltskruet både drejer aldrig ens styrbord/bagbord. På nogle både er fænomenet værre på end andre. Der findes dog ting man kan gøre, for at afhjælpe dette, men næsten umuligt at eliminere. Du har vel ikke powertrim på din motor? Det kan også hjælpe. Ellers er den med trimpladerne god.

MVH

Kommentar
Fra : smut

Dato : 27-07-04 21:56

den lille "tap" der sidder bag propellen (når du sidder i båden) linge under gravitionspladen skal drejes til venstre (når du sidder i båden) det vil nok kunne hjælpe lidt men det er rigtigt hvad bjarned siger jeg havde selv samme problem med en 12 fod med en 60hk der hjalp ovenstående men du skulle prøve med et par trimplaner det hjalp yderligere på min men det blev aldrig ens til begge sider

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-07-04 22:06

På en så lille og sikkert let båd vil skruens rotation i sig selv gøre det vanskeligt at finde det rigtige trim.
Der er sikkert en lille styrekøl under båden som vil kunne holde retningen lige ud, men som ikke hjælper meget når båden krænger.
Motorbenets stilling bør jo også kunne justeres så skruen centerlinie altid peger i den rigtige retning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-07-04 22:15

Jeg tror emesen kan være inde på noget rigtigt der.
Men nu skriver du speedbåd.
Hvad er det for en model?
En båd der skal bære en 75 hk påhængsmotor skal være temmelig bred og "flad" hvis du forstår.
Hvordan opfører den sig når du drejer ved lave hastigheder, en speedbåd kan altså også være uberegnelig ved skarpe drej med høj hastighed.
Men har du tjekket at der ikke er noget på dit motorophæng der forhindrer motoren i at dreje som den skal ved venstresving

Kommentar
Fra : fiskenivan

Dato : 28-07-04 11:01

Hej, det kan også være at teleflexsen ( går ud fra at den er monteret med ratstyr med så stor motor ) til at styre med kan dreje mere til den ene side end til den anden side, der kan monteres stop så den drejer lige lidt, dermed mener jeg at den krænger fordi den drejer formeget.
VH Ivan

Godkendelse af svar
Fra : Karsten_dk

Dato : 01-08-04 12:33

Tak for svaret BjarneD.