/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Hvad er der galt med mit stylesheet?
Fra : Andreas1982
Vist : 587 gange
50 point
Dato : 27-07-04 19:30

Min hjemmeside har kørt fint i flere måneder, men under en opdatering gik det galt med mit stylesheet.

Er der en der kan se hvad problemet er?

Min hjemmeside:www.andreas-skjaemt.dk
Stylesheet: www.andreas-skjaemt.dk/style.css

Venlig hilsen
Andreas

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-07-04 20:03

Fjern det ene A (color:AAAAAAA) i linie 2
Det var da noget af et link, som selv åbner min FrontPage.

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-07-04 20:05

Det virker stadig ikke.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-07-04 20:14

Hentet her på siden til ventre CSS kursus
<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="minstil.css">
</head>

Og du har <link rel="STYLESHEET" href="style.css" type="text/css">
Jeg ved ikke om rækkefølgen er ligegyldig

Og så lige - hvad virker ikke.

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-07-04 20:23

Jeg har skiftet dee ud, men det hjalp desværre ikke.

Det der er galt er placeringen af overskriften + farverne.
En skam jeg ikke kan vise hvordan det så ud....

Forstår det bare ikke.....
Jeg rørte hverken style.css eller den del af index.html

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-07-04 20:38

Jeg syntes at huske det som det ser ud nu.
Jeg har set det før.
Overskriften har du da ikke placeret - så den står jo i venstre side.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-04 06:51

Hvis det er farverne det er galt med ? Du skal sætte en 'havelåge' foran dine hextal . Eks : color: #aaaaaa ...eller angive en RGB værdi eks. : color: rgb(0,0,255)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gmusen

Dato : 28-07-04 11:40

Dit stylesheet i rettet tilstand...:

body {
font-family: arial;
font-size: 12px;
color: #AAAAAA;
}

td {
font-family: arial;
font-size: 12px;
color: #AAAAAA;
}

a:link {
color: #FFBA27;
text-decoration: none;
font-size: 16px
}

a:visited {
color: #FFBA27;
text-decoration: none;
}

a:active {
color: #FFBA27;
text-decoration: underline;
}

a:hover {
color: #FFBA27;
text-decoration: underline
}

input {
border-width: 1px;
font-family: arial;
font-size: 12px;
padding: 2px;
height: 21px;
border-color: #CCCCCC;
border-style: solid;
background-color: #FFFFFF;
color: #F9F9F9;
}

For at give dig selv et større overblik, så sæt det op som ovenstående (i stedet for de lange uoverskuelige linjer)

/http://g-mus.dk

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 28-07-04 19:34

gmusen - tusind tak skal du have!

Nu virker det næsten som før.

Det kan være at du kan hjælpe mig med det sidste??

Andreas-skjæmt.dk skal stå med samme orange farve som linksene og lige bedenunder skal HOLSEM 2004 stå.

Desuden skal links og overskrifterne i boksene være venstreorienterede og stå med orange.
Ligeledes skal linksene være af samme størrelse som overskrifterne.

Boksen Send et brev skal også være venstreorienteret, men ellers er det rigtigt.

Kan man evt. sætte en kode ind med kommentarer de forskellige steder i stylesheetet, så jeg selv kan finde rundt en anden gang?
Eks. så der står "-----start på boks overskrift------"
"----slut----"

"---- ny ting---"

PS: Jeg skal nok smide nogle ekstra points ind på det her....

På forhånd tak!

Andreas

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-04 19:43

Kommentarer i CSS : /* Dette er en kommentar */

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-04 19:54

Brug nogle selectors du kan styre de enkelte elementer med : http://www.w3schools.com/css/css_syntax.asp

Altså f.eks. :

Kode
#grundfarve
{
color=#FFBA27;
}

..og i alle elementer du skal bruge denne skriver du f.eks. :

Kode
<H1 id="grundfarve">Header i farven #FFBA27.</H1>

.. i f.eks. et helt afsnit skriver du :

Kode
<DIV id="grundfarve">
...
Dette afsnit bruger farven #FFBA27.
...
</DIV>

..osv

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gmusen

Dato : 28-07-04 20:24

Hej Andreas...

Så har jeg rettet dit site til efter dine ønsker - men jeg synes lige jeg vil komme med et par gode råd...

Først og fremmest så synes jeg at du skal holde dit layout til eksternt stylesheet og ikke definere styles i selve dokumenterne. Det gør først og fremmest opdateringer nemmere (da styles kun skal ændres ét sted), desuden sikrer det at koden er nemmere at overskue. Det kan sagtens lade sig gøre, uden at give grå hår - hele mit site er baseret på 2 stylesheets & dét at der er to, er kun grundet mit ønske om udeladt scroll på index-siden.

Derudover anses det af adskillige brugervenlighedseksperter, at være "uhøfligt" kun at optimere en hjemmeside til én bestemt opløsning, og ydermere endda at gøre brugerne opmærksomme på det. Derved kan brugere med mindre opløsning føle sig tilsidesat & derved stoppe besøget på hjemmesiden.
Jeg har godt nok bibeholdt din info om skærmopløsning, men rykket den ned et mindre synligt sted.

Du kan hente det jeg har rettet her:
http://g-mus.dk/andreas-skjaemt.zip

/hhtp://g-mus.dk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-04 20:34

Tilføjelse til gmusen's kommentar : Du kan jo vælge at lave et site for hver af de mest gængse skærmopløsninger : http://echoecho.com/dk/toolscreenresolutionredirect.htm

...eller du kan lave en side som f.eks. DMI's, der ser godt ud i alle opløsninger

..og hold dig til Webfaste farver : http://www.w3schools.com/html/html_colors.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 28-07-04 22:46

gmusen - jeg har problemer med at gennemskue din zip.

I roden ligger:
Min seje side!.html
min seje side! filer (mappe )
- xn--andreas-skjmt-egb.html
- xn--andreas-skjmt-egb-filer ( mappe )
- style.css

Jeg har forsøgt at omdøbe min seje side!.html til Index.html og smide den og style.css ind i httpdocs, men med ringe held.

Jeg har desuden sendt dig en mail - er du rar lige at kontakte mig?
Der var også en anden ting jeg gerne ville snakke med dig om.

Venlig hilsen
Andreas

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-07-04 00:29

gmusen -> Jeg finder det lidt besynderligt du plæderer for et externt stylesheet og samtidig smider et eksempel på Andres1982 side med f.eks. et body tag der indeholder en parameter bgcolor="xxxxxxx", når det lige så godt kunne være skrevet ind i det externe stylesheet's body selector, som property background-color.

Andreas1982 -> Nu skal jeg ikke blande mig i jeres private mail korrenspondance, men det gør det lidt svært for os andre brugere, der prøver at hjælpe dig, at følge med i hvor langt du er kommet og hvilke problemer der er stødt til.
Hvis det nu er <frameset><frame> ... </frame></frameset> du studser over, så læs her : http://www.htmlgoodies.com/tutors/fram.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 29-07-04 01:08

Okay...

Det jeg skrev til gmusen var at jeg gerne ville have en guide i hvad jeg skal lægge på i httpdocs og om det evt. skal omdøbes.

Jeg ville desuden bede om hjælp til at lave en debat, hvor mine 3 info-bokse blev erstattet af det her script: http://netcoders.dk/sources.asp?mode=view_source&id=1981&tech_id=5 , så det passede med bredden af resten af designet.....

Til gengæld lover jeg at holde op med at bede om hjælp... ;)

Godnat og sov godt.....

Andreas1982

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-07-04 07:49

g-musen -> Jeg var inde at besøge din side herunder din gæstebog, hvor jeg desværre fik denne meddelse :

Citat
You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 's search engine rankings as well as cause viewing problems for

Jeg skulle ellers netop til at rose dig for denne sitevalidering :

Citat
Please wait while http://g-mus.dk is downloaded to our server and checked...

And the Results Are...

CSE HTML Validator Professional v6.52 generated 0 error messages, 1 warning message, and 18 other messages when checking this web page. These problems may damage this web page's search engine rankings as well as cause viewing problems for visitors. It is highly recommended that any problems be corrected.

ACCESSIBILITY INFORMATION: Of all the messages generated, 1 message had to do with accessibility. While this page did not generate any accessibility errors or warnings (Congratulations!), it is very likely that there are opportunities to improve this web site's accessibility. Consider reviewing this web site for accessibility issues.

Andreas1982 -> Tør du virkelig have et forum kørende uden Admin. mulighed ??? Mit råd : PAS PÅ ! Du er vel klar over du er juridisk ansvarlig for de indlæg, der måtte havne på din side ? ..og hvad med spam ?

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : gmusen

Modtaget 50 point
Dato : 29-07-04 09:17

molekyle:
Jeg havde ingen intentioner om at rette hele hans site igennem, jeg rettede blot de ting han bad om. At jeg fremhævede det gode ved et eksternt stylesheet, var ganske enkelt en opfordring til at han selv skulle rette det igennem....

Hvor fik du den fejlmeddelelse ang. min gb (jeg er ikke stødt på den...)?

Mht. din sitevalidering er fejlene at jeg ikke anvender websikre farver.

Andreas1982:
Grunden til at du har svært ved at gennemskue min zip, er at det ikke er muligt at hente alt fra dit site, da du anvender frames. Det burde være muligt for dig at se hvilke ændringer der er foretaget, ved at se på "Min seje side!" der er den første html-fil først i mappen (se den i browseren). Derudover er der kun foretaget ændringer i css-filen.

Hvis du ikke kan finde ud af det alligevel, vil det være nødvendigt at du sender dine filer til dig - i stedet for at jeg skal bruge "gem som" i browseren.

Kommentar
Fra : gmusen

Dato : 29-07-04 09:20

hov..... du skal jo ikke sende dine filer til dig - men til mig ;)

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 29-07-04 14:43

Filerne er nu sendt til dig...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-07-04 14:46

gmusen -> Fejlmeddelelsen ? Her : http://htmlvalidator.com

..et udmærket værktøj, hvis man vil have valideret sine dokumenter og ikke liiiiiiiige kan gennemskue en diskrepans. Programmet laver en *.val fil og denne giver nogle hints til, hvor 'problemet' kunne ligge

RESPECT !!! </MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Andreas1982

Dato : 11-08-04 21:27

Tak for svaret gmusen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-04 21:43

gmusen ->Alt Ok. ..og selv : ....?

</MOLOKYLE>