/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Behandle Vinduer
Fra : freddiemercury
Vist : 901 gange
100 point
Dato : 27-07-04 16:17

jeg har hus bygget i 1996 og vinduerne er nu begyndt at tabe malingen og få brune harpiksringe.
hvad er fremgangsmåden for arbejdet ?
skal vinduerne slibes af med sandpapir-grundmales og til sidst males igen ?
og hvad gør jeg ved mine brune harpiksringe ?

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 27-07-04 17:28

Nogle af fabrikantene har en side på nettet om netop dette emne, prøv under gunsti deres fortæller på bedste pædagogiske vis hvordan du skal gå til værks i fald det er skjolder, men ellers er 9 år godt gået når det er maling på netop vinduer.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 27-07-04 17:28

Nogle af fabrikantene har en side på nettet om netop dette emne, prøv under gunsti deres fortæller på bedste pædagogiske vis hvordan du skal gå til værks i fald det er skjolder, men ellers er 9 år godt gået når det er maling på netop vinduer.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 27-07-04 17:31

løs maling skal skrabes/slibes af resten skal bare slibes der hvor der ikke er noget maling tilbage skal der grundmales resten behøver ikke men det skader ikke
knasterne du kan se (brune ringe) skyldes at dine vinduer ikke er behandlet med shellak på knasterne inden de er blevet malet det er idag fy fy og behandle vinduer og døre (udvendige) med shellak da man lukker overfladen på træet fuldstændig derved kan træet ikke "ånde" og den fugt som evt skulle finde vej ind i dine vinduer kan ikke slippe ud igen og så rådner de så lad være med det de brune ringe er ganskevist ikke kønne men dog kønnere end et råddent vindue

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-07-04 19:24

Du skal selvfølgelig slibe det helt ned (jeg er i gang med det samme).
Jeg giver mine vinduer en linolieholdig grundingsolie (med træbeskyttelses midler i)og afslutter efter nogle dages tørring med en oliebaseret vandopløselig heldækkende træbeskyttelse.
Jeg bruger primært ekcentersliber. rund og trekantet til at få malingen af.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-07-04 19:29

Indvendig kan jeg nøjes med at affedtew og slibe mat hvorefter de får en tur med grunder og til slut en alkydemalje (olie) maling.
Alle de produkter jeg anvender kommer fra Jotun i Norge og det har jeg anvendt tidligere på et andet hus med meget holdbart resultat. Kunsten er at give den rigtige grundbehandling og jeg bruger altid produkter fra samme producent.

Accepteret svar
Fra : slemmert

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-04 22:27

De brune bletter er et tegn på at dine vinduer har været af god kvalitet, jeg tvivler på at du får bugt med men prøv at lytte dig frem, nogle påstår at en klud med sprit kan fjerne det, vinduerne er nemlig lavet af det bedste fyrretræ du kan få nemlig kernetræ som er det fedeste og mest harpiksholdige træ fra det midterste af stammen. hvis du ellers har købt dine vinduer hos en rigtig TØMMERHANDEL vil der garenteret være et kompetent personale der kan hjælpe dig videre...

Kommentar
Fra : skivephs

Dato : 28-07-04 09:36

Ja du skal først skrabe den gamle maling af. evt med en såkaldt vindusskraber. derefter skal du pensle de brune ringe med noget der hedder sjællak (ved ikke helt hvordan det staves) det kan købes i en hver farvehandler. når det er tørt (efter et par timer) skal du give vinduet grundmaling og derefter en unendøres vindusmaling. (jeg er maler)

Godkendelse af svar
Fra : freddiemercury

Dato : 28-07-04 18:51

Tak for svaret slemmert.