/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Velux ovenlysvindue montering
Fra : bhermann
Vist : 1500 gange
50 point
Dato : 27-07-04 00:34

Jeg skal have udskiftet et velux ovenlysvindue i et 50 år gammelt skifer/eternittag, som desværre er sunket noget gennem årene. D.v.s. det ene af de to spær, som vinduet skal monteres imellem er sunket i forhold til det andet.

Som jeg forstår det, monteres vinduet, så det hænger oven på de tværliggende lægter. Kan man altid v.h.a. kiler få vinduet i vater(eller det hedder det vage?)? Følger der nogle dedikerede kiler med vinduet?

Hvis man ikke kan få det i vater, vil vinduet så kunne fungere OK alligevel, eller er det hysterisk afhængigt af at alting er i perfekt balance? Lige så vigtigt; vil det dø før tid af ikke at være i vater?

Alle erfaringer er velkomne

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 27-07-04 00:59

Det kan altid monteres, da du skal have det til at følge taget, og for at få det i vater, følger der beslag med som kan hæves lidt i den lave side. Vinduet skal nok fungere uanset om det sidder skævt eller lign.
Der følger ingen kiler med, men der kan godt blive brug for lidt masonitstykker for at finjustere.
Men man fjerner hele inderrammen med glas og det hele, i et snuptag, så man kun står med rammen der skal fastgøres.
Man skal vælge en model der er godkendt som redningsåbning, hvis der er den mindste tvivl fra brandmyndigheder.
Der fåes nemlig en model der kan åbne helt op, ved hjælp af en "extra" ramme, den gør det sådan at du kan bruge det som alm. vippevindue, men med extra ramme, kan den åbne helt op, så vinduet er "kun" hængslet i toppen.
Der følger gode tegninger med alle vinduer, men for at få et pænt resultat, foretrækker jeg at få et vinduespanelsæt med, som kan trykkes ind i vinduesrammen efter det er skåret til, så er siderne og vindueskarm meget flottere og færdig at se på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-07-04 01:18

Palle har givet dig et fyldestgørende og godt svar.
Sørg for at få inddækninger med også, som passer til det der nu er på dit tag.
Velux medleverer særdeles gode vejledninger til monteringen, så der burde ikke være de store problemer.
mvh Benny

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-07-04 08:49

Et lille suplement:
Det er vigtigt, at vinduet/rammen ikke vrides på plads. Det kan ses inden du fastgør det 4. punkt (af 4 monteringspunkter)
Når vinduet lukkes, skal det "lande" lige meget i begge sider.

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 27-07-04 13:24

Tak for Jeres svar. Jeg var lige på Velux hjemmesiden, og deres vejledninger er virkelig gode. Jeg er stadig lidt usikker på, om 1,5 til 2cm cm højdeforskel virkelig kan rettes op med kiler/masonitstykker på et M08 vindue, men det lyder på Jer som om det ikke er så svært ??

Et tillægsspørgsmål omkring taget, som består af de her flade plader lagt med stort overlæg og hægtet sammen med nogle metal stykker. Hver plade er synlig med ca. 20*20cm. Hvordan piller man det fra hinanden uden at ødelægge det hele? Velux vejledningen får det derudover til at se ud som om, man heller ikke tjærer pladerne sammen, kan det virkelig passe?

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 04-08-04 11:23

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-08-04 15:45

Selv tak.
Jeg har ikke meget forstand på skiffer, men tror ikke der er andet til at holde dem end et søm.
Her er lidt fra nettet:
Er det naturskiffer - så holder der ca. 100 år. Er det "eternit-skiffer" holder det slet ikke så længe. Begynder eternitten at smuldre holder det ikke ret mange år endnu.
Ja naturskifer holder min. 100 år. Ofte dog endnu længere. Kongebro Natursten A/S har netop lanceret et nyt tagsystem til villaejere med naturskifer oplagt på et fast undertag med tagbrædder. Se www.naturskifer.dk
Og se event.: http://www.kongebro.com/download/forskrifter.pdf
Jeg tror bare du saver ud med en diamantklinge, evnt. en skæreskive i din vinkelsliber, hvis der er nogle der så "mister sømmet", skal der vel bores et nyt skjult sømhul.
VH Palle Hansen