/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Billige træer!
Fra : Skovheksen
Vist : 3849 gange
50 point
Dato : 26-07-04 18:37

Jeg har tanke om at beplante min lille have med en masse træer, som den på sigt kan blive til en tænke-tanker-lund, men det er meget dyrt at købe planter på planteskoler. Derfor håber jeg, at læserne kan hjælpe mig med forslag til, hvor jeg meget billigt kan anskaffe følgende (eller nogle af) følgende træer: Hjertetræ, Troldnød, Sølvpoppel, Balsampoppel, Guldelm og et træ, som jeg ikke kender navnet på, men dets frugter ligner små helikoptere! - Bare jeg er en heldig modtager af løsningen! - På forhånd: Tak og god sommer! Venlig hilsen fra Skovheksen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-04 18:44

Hold øje med haveforeninger, de har ofte plantebytte dage.
Der købes og sælges til humane priser.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-04 18:49
Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-07-04 18:49

Gad vide om "helikopterne" ikke sidder på en ahorn.
Du skal bare huske, at nogen af de træer du nævner vokser temmelig hurtigt og kræver en del plads.
Nu er nogle af træerne ikke så almindelig i naturen, men hvis du kan finde en der har et stykke jord med "blandings-bevoksning" kunne du måske få lov til at grave nogen små selvsåede træer op derfra.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-07-04 18:51

helikopterne kan også sidde på et træ der hedder løn, hvis det lyder mere bekendt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-04 18:52

Jo, "helikopterne" hører til Acer familien.
Der findes mange forskellige sorter.

Kommentar
Fra : Skovheksen

Dato : 26-07-04 18:56

Hej Teil og Dova! - Jeg er imponeret, Tak for jeres hurtige svar, som jeg vil gå videre med - Mine næste problemer vil jeg søge at få løst herigennem! - God sommer og venlig hilsen fra Skovheksen!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-04 19:01
Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 26-07-04 19:01

Hej skovheksen.

Gå ind i din søgedatabase, f.eks. google og skriv ordet "Skovplanteskole" og søg på dansk. Da jeg ikke ved hvor du bor, må du lede efter en i nærheden.
Priserne på træer og buske, er meget billigere her, end på almindelige planteskoler.

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-04 19:04

Et besøg på Arboretet i Hørsholm eller ved Thisted kan anbefales.
http://www.flec.kvl.dk/arboretet/indexda.html?lpage=10&

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-07-04 20:56

En del planter, kan fås som barrods-planter, og kan fås fra sent efterår til tidlig forår, og kostersom regel under 20 kr/stk , og sommetider 5 kr.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 26-07-04 21:00

Hej!
Vi skal til at bygge sommerhus på en skovgrund i Nordsjælland. Der står mange små træer: eg, birk, røn, gran, vedbend, kaprifolier, et træ med rød kærne som jeg ikke kender navnet på. Dem kan du få nogle af uden betaling. Der er også en busk som siges at være druehyld. Den kan du få en stikling af.

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 50 point
Dato : 15-10-04 21:49

Ja, jeg ser først dit spørgsmål nu, og nu har du måske fået løst dit problem?
Mange eller nogle af de arter du nævner formeres nemt ved stiklinger. Alle poppelarter kan formeres ved stiklinger, man stikker bare en fingertyk grenstump på ca 20 cm ned i en løs jordblanding, bare stik hele stykket ne så det ikke tørrer ud, den vil begynde roddannelsen nu i oktober og skyde frem til foråret.
Det samme gølder løn eller nauer, som begge får "hellikoptere"

Hvorfor ikke tage nogle "hellikoptere" og så dem nu i en løs jord, de spirer frem til foråret og bliver nok en halv meter den første sommer, det samme kan gøres med kastanjer, røn, og mange flere

Mvh Valde.

Godkendelse af svar
Fra : Skovheksen

Dato : 16-10-04 10:04

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-10-04 11:07

ja og tak for pointene! - jeg håber du får glæde af nogle af mine forslag
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 16-10-04 17:59

Hej!
Jeg skal til at lave en bøgehæk og skal bruge ca. 400 planter.
I planteskolen koster de 6 - 7 kr/stk. Jeg har en kontakt i skoven. Her kan jeg hente lige så mange jeg vil for 1 kr/stk. Jeg graver dem op med klump. De er ca. 1,2 m høje.
Der er mange som er over 2 m men det har jeg ikke brug for. Der er også mange andre træarter men om de mere eksotiske du nævner findes i skoven ved jeg ikke , men ahorn . ask, birk, eg og andre mere almindelige findes der i hvert fald.
Og lad så være at plante kastanier. De bliver angrebet af et insekt og masser af træerne vil dø ud. Iøvrigt så jeg til min overraskelse at det slet ikke er et dansk træ men fra Bulgarien eller Rumænien.