/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Piratkopiering
Fra : olarsen
Vist : 450 gange
100 point
Dato : 26-07-04 15:31

Jeg har søgt lidt rundt på 'Indernettet' for at finde noget om piratkopiering, men jeg tror det er nemmere at få en af 'vores' jurister til at svare på spørgsmålet, som kommer her:

Følgende er naturligvis et tænkt scenarie.

Der findes 3 PC'er i husstanden, en 'Mor PC en 'Far PC' og en 'Søn PC'. Hvis nu der findes musik, spil og videoer på 'Søn PCen' og disse 'ting' er downloadet via et LAN som alle 3 PC'er hænger på, hvem skal så betale bøden når/hvis det bliver opdaget? Hvordan vil det evt. kunne opdages?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 15:39

Husstanden hæfter. Dvs. den der har købt forbindelse (..eller betaler huslejen, hvis det er over en boligforenings net og man betaler via denne). Det er let at finde IP'en på den 'formastlige', der findes masser af programmer til den slags

1.) http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/
2.) http://www.juraport.dk/ITret.htm
3.) Søg selv videre på dette Google link : http://www.google.dk/search?q=piratkopiering+ansvar&ie=UTF-8&hl=da&meta=

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 15:41

Ps. Hvis sønnen er 'synderen', men under den krimminelle lavalder, hæfter forældrene og har erstatnings ansvar.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : return

Dato : 26-07-04 15:41
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-04 15:42
Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-07-04 15:44

Tak det ser jo fint ud, men hvordan kan man så 'låse' sin router så der ikke kan downloades spil ect.?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 15:46

..i forlængelse af return's kommentar : http://www.antipirat.dk/Default.asp?id=289

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-07-04 15:52

Jeg har været på APG's hjemmeside og hentet deres program. Jeg ville også gerne have nogle argumenter når jeg nu skal have 'diskussionen' med sønnemand, bare så han forstår at det ikke er for at drille eller genere ham, men fordi det muligvis er et problem, hvis f.eks. vi som forældre skal betale en evt. bøde, hvis han ikke selv skulle have penge nok.

ol

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 16:02

Vis ham denne tråd

Det ER ulovligt at overtræde loven om ophavsret : http://www.ytringsfrihed.dk/love/ophavsretsloven.shtml

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 16:04
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 16:08

..og dette :

Citat
Offentliggjort 23. april 2004:
STRAF FOR PIRATKOPIERING:
I dag dømmes piratkopister efter ophavsretsloven, der maksimalt kan give 1 års fængsel. Der er hidtil kun givet bøder eller betingede domme.

I løbet af foråret forventes Folketinget at vedtage et lovforslag der indebærer, at grov kopiering sidestilles med groft tyveri. Derefter vil kopiering takseres på samme måde som tyveri, og falde under straffeloven. Det vil kunne give op til 6 års fængsel i de groveste tilfælde.
Den rigtige straf i kopieringssager kommer dog typisk fra de efterfølgende civile erstatningssager, hvor kopisterne ofte er blevet mødt med erstatningskrav på flere millioner kroner.

Kilde: Kulturministeriet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-07-04 16:17

Tak, har lige siddet og læst den i det andet Pi(ikke særligt)rat emne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 16:23

..så vis sønnike det link også

Fortæl ham samtidig, det ikke er hverken dig eller mig der laver og håndhæver landets love.
Alt vi kan gøre er at følge dem og tage vores forholdsregler, således etaten ikke lige pludselig en dag står og banker på og ser bistre ud. Så er det nemlig for sent.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 26-07-04 17:19

"Fra : olarsen Dato : 26-07-04 15:52
Jeg har været på APG's hjemmeside og hentet deres program. Jeg ville også gerne have nogle argumenter når jeg nu skal have 'diskussionen' med sønnemand, bare så han forstår at det ikke er for at drille eller genere ham, men fordi det muligvis er et problem, hvis f.eks. vi som forældre skal betale en evt. bøde, hvis han ikke selv skulle have penge nok."

Læs lige dette link inden dette vidunderprogram tages i brug...
http://www.newz.dk/forum/item/30613/#

List nørdesprog fra linket:

"Har lige kørt programmet igenne et højniveau udviklings program som vi bruger her i firmaet, og jeg vil stærkt råde folk ikke til at bruge dette program der er alt for mange memoryleaks 180 stk i alt, ca 18 MB som mangler at blive rydte op filer som hænger i hukommelsen kort sagt noget svinderi.

Rapport over memory leaks.

Type Quantity Total (bytes) Allocation Location Sequence

Total Memory Leaks 180 17.872

oven over er en kort beskrivelse fra af størrelsen af memory leaks dette programm laver.
Til dem som er intersseret i den komplette fuld beskrivelse af dette programs "MANGE" memory leaks kan de give mig deres email addr også jeg med glæde sende dem en kopie rapport.

Men kort sagt hvis jeg havde lavet et ligende program med så mange memory leaks og sendt det ud på market havde jeg været fyrret i så mange afsnit at jeg aldrig nogle sinde ville programmer mere....

Kort sag er de programmøre som har lavet dette stykke klamhuggeri skod programmøre og script kitties som IKKE skulle sætte sig ned og programmer før de havde lært grund begræberne i at programmere

Rule Nr 1. (and the moste important rule.)
CLEAN UP AFTER YOUR SELF

17 næsten 18 MB Hukommelse er efterladt som Funny ram efter dette program har kørt sikke noget svinderi.

MVH"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 17:52

Ja, det er godt nok en programmør der er blevet grundigt fornærmet på sit fag's vegne. ....eller snuppet i at downloade nogle lyssky ting ?

Det ændre næppe ved det faktum at programmet ellers virker efter hensigten. Efter at have brugt programmet skal man altså blot REBOOT'e. Da der åbentbart er tale om programmet spiser af RAM heapen eller stakken. Memmory leaks er nu slet ikke så usædvanlige ...og ryddes som sagt ved en simpel genstart af Windows, hvilket altid er en god idé, når man har fjernet 'ting & sager' fra computerens harddisk/filsystem

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 26-07-04 18:34

Nu har jeg aldrig beskæftiget mig ret meget med ophavsret - og jeg har slet ikke læst alt hvad der står i de links der er smidt ud. Men er der ikke nogen der kan fortælle mig hvorfor husstanden hæfter hvis sønnike downloader ulovligt? Hvis han f.eks. går ud, stjæler en cykel og sætter den hjem i garagen, hæfter husstanden jo ikke.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 18:39

RyeJensen -> Jo, hvis han ikke er fyldt 15 år hæfter forældre eller værge for erstatnings ansvaret.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 26-07-04 18:44

Der tager du fejl molokyle. Erstatningsansvarsloven § 24a lyder sådan her:

§ 24 a. Barn under 15 år er erstatningspligtigt for skadegørende handlinger efter samme regler som personer over denne alder. Dog kan erstatningen nedsættes eller endog helt bortfalde, for så vidt det findes billigt på grund af manglende udvikling hos barnet, handlingens beskaffenhed og omstændighederne i øvrigt, derunder navnlig forholdet mellem den skadegørendes og den skadelidendes evne til at bære tabet og udsigten til, at skaden kan fås godtgjort hos andre.

Forældrene er ikke erstatningsansvarlige for deres børns handlinger (hvilket utroligt mange tror).

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 18:50

Ok. Jeg tog fejl, men straffrit er det næppe; med mindre olarsen kan bevise hans søn pga. manglende udvikling har forbrudt sig mod loven eller han ikke på noget tidspunkt i sit liv vil være i stand til at afdrage en gæld på f.eks 36.000 kr.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 26-07-04 18:56

Det er klart, at når sønnike er under 15 år kan han ikke straffes med bøde eller fængsel, og forældrene kan heller ikke straffes på hans vegne.

Hvis de ulovlige filer ligger på sønnikes computer, og APG ingen grund har til at tro, at forældrene har gjort noget ulovligt, bliver kun sønnen erstatningsansvarlig. Dette gælder uanset om han har penge eller ej. Ofte vælger man at sætte erstatningskravet lavt pga af hans alder. Man kan aldrig forlange at forældrene betaler kravet. Det vil altså stå og trække renter indtil barnet kan betale (ofte betaler forældrene dog frivilligt).

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 19:00

Iøvrigt vil jeg mene at ansvaret kan være svært at flytte fra olarsen senior, når han åbenbart er klar over der foregår potentielle ulovligheder fra hans bopæl og fra elektronisk apparatur, man må formode han er ejeren af. Alene det faktum at spørgsmålet er stillet her i åbent forum kan næppe fritage husstanden for straf som sådan, uanset barnets rolle denne lovovertrædelse.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 26-07-04 19:25

Ja det er jo så en anden sag. Jeg vil give dig ret i at han vil anset for medskyldig, hvis han er bekendt med at sønnen begår ulovlighneder, og ikke stopper dem. Jeg stiller mig dog meget tvivlende overfor om han vil blive pålagt et egentligt erstatningsansvar.

Ofte gør APG det, at de præsenterer husstanden for et forslag til et erstatningskrav, som er udregnet som et bestemt beløb pr film, musikstykke og software. Hvis dette bliver betalt foretager de sig ikke yderligere. Og man skal vist være ret hårdhudedet, hvis man ikke betaler de par tusinde fremfor at lade sit afkom gå gennem en bekostlig retssag eller lader ham hænge på kravet indtil han har penge.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 19:30

Så tror jeg vi er helt enige RyeJensen

olarsen -> Jeg tror du er ved at have argumenterne på plads over for sønnike

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-07-04 20:49

Ja det er jo noget af en mundfuld.
Jeg ved ikke om han har noget liggende, men vi havde et såkaldt 'netparty' for nogle uger siden og efterfølgende har jeg jo så hørt at det er ret populært at hente alverdens ting og sager fra det gode 'net'. Jeg må nok i gang med at finde ud af hvad han har og ikke har .
Til Tobster. Jeg fik nogle hits på min egen PC, to MPG filer kaldet Kissy, aner ikke hvor de stammer fra og jeg kan ikke afspille dem!?, samt 4 lyd filer som kommer fra et lovligt indkøbt program. Det med Memory leaks lyder ikke godt.
Sønnens IQ er på 132 (i flg. mensa's hjemmetest) så han kan ikke undslå sig ved at påstå at han er retarderet.
Mit næste problem er hvem skal have pointene. Da </MOLEKYLE> kom først og også er kommet med supplerende indlæg må jeg nok vælge </MOLEKYLE>.
Nogen indvendinger?
Og nu skal jeg lave te til fruen som sidder og ser M&F

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 22:29

Der var også lige et indslag i tv2 her til aften. Der blev det sagt at forældre til børn under 15 kom til at hæønge på regningen. Om det så blot er en 'skræmme kampagne' skal jeg lade stå hen i det uvisse : http://nyhederne.tv2.dk/video/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 26-07-04 22:33

Jeg så også indslaget, og blev målløs. Jeg har været henne og slå i mine bøger om erstatningsret, og jeg kan ikke se at det skulle være rigtigt, at et erstatningskrav kan falde over på forældrene, bare fordi børnene er under 15. Jeg tror endnu engang APG har "overfortolket" loven.

På den anden side må jeg da også sige, at hvis nogen kan vise mig hjemlen til det påståede, bøjer jeg mig gerne.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 27-07-04 00:01

CITAT:
"Til Tobster. Jeg fik nogle hits på min egen PC, to MPG filer kaldet Kissy, aner ikke hvor de stammer fra og jeg kan ikke afspille dem!?, samt 4 lyd filer som kommer fra et lovligt indkøbt program. Det med Memory leaks lyder ikke godt."

Der kan du se... Hvis så APG (stik imod loven) har en sladrehank installeret i programmet, sender den straks en log tilbage til dem med en oversigt over de filer den har fundet samt din IP...
Der er selvfølgelig ikke noget ulovligt i de filer du har fundet, men det er mere princippet i det...

Og nej, man behøver ikke absolut at have noget med piratkopier af gøre, bare fordi man vil værne om sit privatliv...!!!!
At programmet lider af flere fejl bekymrer mig også... Er der en mindre svaghed i programmet kan det betyde at det muligvis har en "bagdør" åben som hackere kan benytte sig af... Skræk-scenarier, men ikke uvæsentligt...

Ved at læse tråden idet link jeg postede tidligere kan man faktisk se at programmet uautoriseret henter en *.ini-fil fra nettet... Allerede her bør advarselslampen lyse...

APG har muligvis engang imellem gode intentioner, men det giver dem ikke ret at gøre ligesom de vil og blæse på folks rettigheder... - Hvilket vi har set utallige eksempler på....

Her er et citat fra den nævnte tråd:

"Jeg at det er et meget urimeligt træk af APG.

Du scanner din søns disk og den kommer frem med en stak filer (som nævnt ovenfor). Hvad gør du så? Det kan meget let give anledning til mistro og ballade hvor der ingen som helst grund er til det.

Og så mentaliteten med at vi skal rende rundt og kontrollere vores børn. Den er heller ikke sund. - Og det er jo den vej det går. Næste gang en 12 årig pige får en regning fordi hun ikke helt var gammel nok til at forstå at hun ikke måtte downloade musik - ja så kan APG jo roligt sige "Jamen forældrene har haft alle chancer for at gøre noget. Vi har endda lavet et helt gratis program til den slags".... "

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-04 08:01

Jeg tvivler stærkt på APG har installeret en sladrehank = Spyware i deres program.

Citat
Programmet sladrer ikke til AntiPiratGruppen!
Vi får ikke noget at vide, hvis programmet finder noget ulovligt. Det er kun en hjælp til de forældre, der ønsker at være på den sikre side og få opdaget ulovlighederne i tide og dermed undgå risikoen for erstatningskrav.

..sådan tror jeg ikke APG ville skrive, hvis det var usandt. Det ville give al for megen ballade i offentligheden.

Tobster -> Vi kan muligvis have divergeriende opfattelser af børneopdragelse (..jeg har ingen børn).
Citat
mentaliteten med at vi skal rende rundt og kontrollere vores børn. Den er heller ikke sund.

Ovenstående holdning mener jeg, er et udtryk for ligegyldighed og årsagen til mange unges rodløshed og tendens til at definere normer og finde holdepunkter i tilværelsen via undoms-bander i enten indvandre- eller rocker miljøet.
Fri opdragelse er ikke det samme som ingen opdragelse. Ethvert fornuftigt barn kan lære man ikke må, lyve, slås, stjæle og slå ihjel.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-07-04 09:54

Efter at jeg havde kørt APG's program, scannede jeg min PC med "Spywarefri's" scanner, jeg kender ikke kvaliteten af dette program, men har dog tidligere været heldig at finde noget, - der var ikke efterladt noget fra APG . . . så vidt jeg ku' se.

Og derudover mener jeg at vi skal, om ikke kontrollere vores børn, så i hvert fald sørge for at de ikke kommer galt af sted. Vi har aldrig haft problemer med sønnen, han opfører sig altid pænt, men hænger efter min mening lidt for meget i sin PC, 'Counter Strike' kalder de det (jeg kan ikke selv fordrage disse skydespil, måske fordi jeg ikke ka' hit' u' a'et ).

Jeg synes måske stadig at der er lidt løse ender, skræmmekampagner fra APG, osv. men summen af det hele er at jeg ikke bryder mig om at snage i sønnens PC, men vil fortælle ham at der ikke skal downloades film og spil via vores netværk. Nemmest ville være at der kunne blokeres for det via routeren. APG kunne jo udvikle et program der 'låste' alle kendte hjemmesider og åbnede mulighed for at man kunne tilføje nye efterhånden som de dukkede op (ønsketænkning), men det er jo nok ligesom med vira'er, de kommer hurtigere end man kan nå at fiunde en 'vaccine' i mod dem.

ol

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-04 16:42

CS. er ganske uskyldigt (..og ret fedt ! ...efter sigende )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-04 08:21

Seneste nyt : http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=328572

Der findes da masser af programmer der kan noget i den retning du efterlyser :

Citat
..et program der 'låste' alle kendte hjemmesider og åbnede mulighed for at man kunne tilføje nye efterhånden som de dukkede op..

1.) http://www.cyberpatrol.com/
2.) http://www.safetysurf.com/
3.) http://www.neosoft.com/parental-control/

..blot for at nævne nogle stykker.

Her er et par danske sider om emnet :

1.) http://saft.medieraadet.dk/Sikker%20Surf%20-%2010%20Tips/Sikker%20Surf%20-%2010%20Tips.aspx
2.) http://www.forbrug.dk/test/testbasen/computerudstyr/computer/internetforbindelse/sikker-surf/
3.) http://www.cybercity.dk/privat/produkter/sikkerhed/saft/
4.) http://www.sikker-surf.dk/
5.) http://1984.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-07-04 09:40

Så vidt jeg ved skal disse programmer, der bruges til spærring af hjemmesider, installeres på den PC som 'har problemet', men da sønnen selv har købt sin PC, for sine egne penge, så vil jeg tillade mig at installere SW, som han jo i øvrigt selv kunne afinstallere. Min konklusion er at han skal vide hvad konsekvensen er, og at det ikke er forældrene som betaler regningen hvis den kommer.

Og mon ikke vi kan afslutte her? Eller er der et enkelt indlæg mere som skal med? Jeg lukker casen senere i dag!

med venlig hilsen og tak for hjælpen til alle
ole

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 28-07-04 09:50

Jeg tror du har ret olarsen. Hvis du bare installere noget sw på hans 'puter, vil han bare finde en måde at gøre sit forehavende alligevel, men hvis du får ham til at indse at det er forkert og kan koste klejner at bryde loven.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 28-07-04 09:56

Du har ret olarsen : Er sønnike gammel nok til at spille CS er han også gammel nok til at forstå forskellen på dit og mit

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 28-07-04 10:34

Tak for svaret molokyle. Nu tror jeg at vi har vendt sten nok om end måske ikke alle!

mvh olarsen