/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Stilads til skorsten
Fra : i56
Vist : 2481 gange
350 point
Dato : 26-07-04 07:26

Jeg skal udskifte en hel del sten og fuger på min skorsten - muligvis udskifte hele skorstenen - men jeg mangler et egnet stilads. Der er høj rejsning på taget.

Er der nogen, der kan låne/sælge mig et skorstensstilads eller som har en skitse over hvordan jeg selv kan bygge et ?

Jeg bor i den nordlige del af København.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-07-04 09:07
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-07-04 10:44

Her er flere gode ting.

http://www.stilladsinfo.dk/page527.aspx

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 350 point
Dato : 26-07-04 15:02

Hej i56 !
Først og fremmest var det godt at vide om din skorsten sidder i tagryg eller nede på taget. Jeg går i det følgende ud fra den sidder rygningen.
Langt det billigste er selv at bygge et stillads på stedet. Du skal bruge lidt tømmer 50 x 100 mm - 4 stk på godt 4 meter og 2 stykker på 3½ meter, de lange stykker lægger du ovenpå taget, to fra hver side og på hver sin side af skorstenen, sådan at de rager så meget op over rygningen at du får mulighed for at fastgøre lidt rækværk.
Det vil være en stor fordel hvis du har mulighed for at afmontere lidt tagsten/tagplader rundt om skorstenen, når du har gjort dette får du mulighed for at fastgøre til taglægter/spær.
De to sidste stikker du så igennem taget på tværs, så de stikker lige meget ud på hver side af rygningen, de kan nu fastgøres dels i de lange som ligger på taget dels i de eksisterende spær/lægter. Herefter bruger du disse som ramme for udlægning af stilladsbrædder ( 1" forskalling ) Jeg håber du kan se det for dig, de lange ligger ligesom "rytterne" på et stråtag, dog lidt længere op. De korte ligger som sagt på tværs gennem taget, og kan givet ligge ovenpå lægterne i begge sider.
Hvis du får for langt imellem dem skal du måske bruge lidt kraftigere brædder end 1" til stilladsbrædder. Hvis du ikke er med på hvad jeg mener vil jeg gerne maile dig en skitse. Held og lykke med projektet mvh Benny

PS: grunden til at der står du har fået flere kommentarer end tilfældet er, er den at jeg to gange i formiddags sendte forslaget til kandu. - men som sædvanligt var der noget galt og jeg fik en fejlmedelelse. Håber det kommer igennem nu.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-07-04 15:05

det sidste af "jakjoe"´s link giver god baggrund for ideer til opbygningen.....
mvh Benny

Kommentar
Fra : i56

Dato : 26-07-04 18:09

Den beskrivelse som bennymanden har givet, er noget i stil med hvad jeg havde forestillet mig, hvis jeg selv skal bygge det, men jeg har set en konstruktion, der også byggede på 2 kryds over tagryggen, men hvor det ikke var nødvendigt at gå gennem taget. Jeg kan huske at de 2 kryds, der stod på hver side af skorstenen, var forbundet til hinanden, og hen over taget, med kæder, så det passede til flere størrelser skorstene og forskellige hældninger. Men hvordan platformen og rækværket var lavet, kan jeg desværre ikke huske, og som hej håber at kunne finde hjælp til her. Og ja, skorstenen sidder i rygningen.

Evt. tegninger kan sendes på: temp@tiscali.dk

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-07-04 21:43

Hej igen i56 !

Jeg har fri fra arbejde kl.23.00 og når jeg kommer hjem skal jeg lave en skitse til dig og sende, jeg tror jeg er med på hvad du mener.
Så kan du kikke på det i morgen, det bliver nok omkring midnat inden jeg når så langt.
mvh Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-07-04 00:08

Hej igen.
Jeg har lige lavet 4 småskitser og sendt dem til din E-mail, håber du kan bruge det, ellers må du kontakte mig igen, du har jo nu min mail-adresse.
mvh Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-07-04 00:31

Jeg har lige modtaget en "automeddelelse" fra .hotmail om at den sendte mail ikke kunne afleveres hos dig på den oplyste adresse. Beklager. - jeg prøver i morgen formiddag at sende den igen. mvh Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-07-04 01:11

Jeg gjorde nu et nyt forsøg på at sende skitserne til dig, denne gang fra min tyske
mail-adresse (yahoo.de) - men også her kom en meddelelse tilbage om at den ikke kunne afleveres, da din postkasse er fyldt op. Du må først have slettet nogle mails inden du kan modtage nye.
mvh Benny

Kommentar
Fra : i56

Dato : 27-07-04 12:21

Hej Benny
Hvis jeg nu giver dig den rigtige e-mail adresse, hjælper det nok. temp@e-box.dk

Ib

Godkendelse af svar
Fra : i56

Dato : 27-07-04 17:36

Tak for svaret bennymanden. Du har lagt et godt arbejde i at udarbejde tegninger og sende dem til mig.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-07-04 00:06

Hej Ib. - selv tak og held og lykke med projektet.
mvh Benny