/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
VCD filer
Fra : schouborg
Vist : 813 gange
100 point
Dato : 25-06-02 20:29

Jeg har fået en CD, der skulle indeholde nogle billeder. CD'en kommer fra Norge. Filerne hedder VCD "til efternavn" - altså xxx.VCD - og jeg kan ikke åbne dem. Jeg får en melding om, at formatet ikke understøttes. Kan nogen fortælle mig, om jeg kan gøre noget ved det???
Med venlig hilsen
Schouborg

Kommentar
Fra : Squanto

Dato : 25-06-02 21:46

1) Markere filen
2) Hold SHIFT nede
3) Højre klik
4) Vælg "åbn medd..."
5) Find mspaint
6) .....

Håber dette kan hjælpe dig ellers må du jo finde et program på nettet som kan vise dem her *.vcd filer.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 25-06-02 22:06

squanto.. det er jo netop det jeg anbefaler....

Og det er begrænset hvad mspaint kan vise derfor paintshop pro

Kommentar
Fra : briani

Dato : 25-06-02 22:54

Zonker skriver
squanto.. det er jo netop det jeg anbefaler....
Jeg har meget svært ved at se at dit formodet svar og den Supergode kommentar fra Squanto er det samme som du anbefaler.
Den eneste rigtige løsning er den som Squanto kommer med

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-06-02 23:02

Hej Schouborg,

Ved du hvilken slags billede det er, for med den extension filen har, er der to muligheder -->

Det kan være en ”VisualCADD Drawing File”
Eller et Cd-rom image ”Virtual CD-ROM”

Hvis det er et Visual Cadd billede skulle det være muligt at se billedet med dette program, VCViewer.exe (ca. 3.2 MB) som kan downloades her -->
http://www.centre-square.com/cadd.html
det er freeware

hvis det er et cd-rom billede ka’ du prøve med dette shareware -->
http://www.webattack.com/get/virtualcd.shtml

der er selvfølgelig også en 3. mulighed, og det er at det er ingen af delene, og at fil extensionen bare skal ændres til det den skal være.

Bruger du forresten Linux eller Windows, for der er vist noget med at Linux også bruger et billed format der ender på *.vcd

Men jeg gætter på du har en nogenlunde anelse om hvad de skal indholde, så du muligvis ved hvilken af de 3-4 muligheder det drejer sig om.

Håber det ka’ bruges...

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 26-06-02 14:53

mit navn er Brian, jeg vil MEGET gerne hjælpes... For tænke selvstændigt er mig en umulighed.
Mit lixtal er KUN 2.

Kommentar
Fra : schouborg

Dato : 26-06-02 22:45

Hej Strarup.
Jeg har nu fundet ud af, at det drejer sig om levende billeder - video. Min søn, som har leveret cd'en kan åbne vcd filen i "windows media player", men det virker ikke hos mig (media player version 7.01).
Schouborg

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-02 23:16

Hej Schouborg,

oki doki... så er det Video Cd... så skulle det meget gerne være mpg format den er lavet i, medmindre det er en DivX fil de har ændret extension (filtype navnet) på.

har din søn installeret nogle codecs på hans computer evt. DivX?

du ka' evt. prøve at kopier filen over på harddisken hvis der er plads, og så omdøbe VCD til mpg.

hvad siger filen ellers, hvis du højreklikker på den og vælger egenskaber?

hvilken version af Media Player bruger din Søn?

jeg vil lige undersøge om VCD video filer kræver noget specielt, det burde de reelt set ikke da det er mpeg.

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-06-02 23:18

hej igen...

forresten hvad meddelse får du, når du prøver at åbne den i Media player?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : schouborg

Dato : 28-06-02 11:07

Hej igen.
Jeg prøvede at gøre som du foreslog Strarup, men intet hjalp, men din "bekymring" for, om der var nok plads på harddisken fik mig til at få øje på, at filen kun fylder 64 kb, og det kan jo ikke være rigtigt. Min søn mener den skulle fylde omkring 60 mb og det giver vel lidt mere mening - eller hvad mener du??? Den CD, jeg har, er en kopi, han har brændt af sin original. Han mener, at han afprøvede kopien, men vi er nået frem til, at det nok har været originalen han afprøvede, og at et eller andet er gået galt i brændingen.
Nu sidder jeg så og føler mig lidt dum over al den ulejlighed, og jeg vil gerne give dig point for dine anstrengelser - jeg har faktisk også lært noget undervejs, men jeg kan ikke rigtig gennemskue, hvordan jeg når frem til at give dig point. Nu prøver jeg at afvise zonkers svar og ser hvad der sker.
Jeg vil egentlig også gerne give squanto nogen point, for jeg kendte ikke det med SHIFt tasten og højreklikke for at finde "åbn med", men hvordan gør jeg det
Schouborg

Godkendelse af svar
Fra : schouborg

Dato : 28-06-02 11:11

Hej igen igen
Nu fandt jeg jo ud af at jeg kunne vælge en kommentar som svar
Schouborg

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 28-06-02 13:26

Hej Schouborg,

det er bare helt i orden...

jeg vil sige at sandsynligheden for at der er gået noget galt, er meget stor hvis originalen sku' fylde 60 Mb, og du kun har 64 Kb, idet der mangler en del informationer, nu ka' jeg ikke lige helt huske hvor meget index og de ting fylder i begyndelsen af en video fil, men selve starten af sådan en fil er den vigtigste, nogle gange ka' det faktisk godt lade sig gøre at se en film selvom den er korrupt eller mangler f.eks. tyve minutters data inde i midten af den.

med hensyn til højreklik og Shift, er det kun nødvendigt hvis der er et program associeret/tilkoblet filen til at åbne det med... så trykker du på den fil du vil ha' åbnet, så den er markeret, derefter trykker du på shift knappen, og holder den nede, når du så har gjort det, højreklikker du med musetasten, og på den menu der fremkommer står der et sted "åbn med", når du trykker på den kommer der et nyt vindue op.
Hvis der ikke er en fil tilkoblet den fil du vil ha' åbnet, ka' du nøjes med bare at højreklikke, så er "åbn med" der automatisk...

et andet lille fif, er hvis du vil have markeret flere filer på en gang, og de ikke lige ligger i nærheden af hinanden i den samme mappe, at holde "Ctrl"-tasten nede og så klikke på de filer du vil have markeret...

men jeg håber i får det til at funke...

Mvh.

Strarup