/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Gaveideer til barnedåb...
Fra : paparazzi
Vist : 20282 gange
100 point
Dato : 25-07-04 20:05

Hej Alle Sammen.
Jeg blev lige inspireret at et tidligere indlæg om gaveideer til små børn. Jeg står og skal til min venindes datters barnedåb (hun er 4 måneder). Jeg har fået en ønskeliste, men den består mest af traditionelle barneting såsom nattøj, træuroer, håndklæder, pusleting osv. Jeg skal "konkurrere" med 50 andre gæster og deres gaver, og da det er min bedste venindes datter vil jeg gerne give hende noget originalt. Hvad skal jeg finde på? Jeg har ikke lyst til at give noget indgraveret smykkehalløj - det er ikke lige deres stil... Snarere noget sjovt og utraditionelt.
Håber at i kan hjælpe
Paparazzi

Accepteret svar
Fra : grethes

Modtaget 110 point
Dato : 25-07-04 20:09

Hvis de har en have, hvad så med et frugttræ.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-07-04 20:13

God ide med et træ. Det er en gammel tradition.
Man planter et træ til barnet, samme år det er født.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-07-04 20:15

Har engang set et par, der kom med en indrammet præmieobligation, som dåbsgave. Meget flot, og der er jo chancer for gevinst mange år frem.
Alle ved barnedåben, var enige om at det var en genial gave.

MVH

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 25-07-04 20:15

Eller måske en aktie.
En jubilæumsmønt.

Måske jeg finder på andre ting.

Kommentar
Fra : paparazzi

Dato : 25-07-04 20:24

De har ikke en have - men jeg ville have givet dem et hvis de havde - det er da en genial idé du fik

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 25-07-04 20:44

Hvad med bleer? Har selv givet det til nybagte forældre, den er sikker!!!!!

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 25-07-04 20:46

Nu ved jeg så heller ikke hvor meget det må koste, men måske et sødt lille maleri, eller anden form for kunst.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 25-07-04 20:47

peddersens børnebøger, træklodser, krus med navn.

Kommentar
Fra : paparazzi

Dato : 25-07-04 20:54

Jeg leder lidt efter en plakat med den tjekkiske muldvarp..., men den er nok umulig at fremdrive så lad endelig de gode råd komme - jeg har stærkt brug for dem...

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 25-07-04 21:25

Nybagte forældre har en tendens til ofte at 'glemme' at pleje hinanden..!
Da jeg selv blev mor, fik jeg derfor et gavekort af min veninde med ordene:

"Jeg passer barn og hus fire lørdage i det nye år"!

Dejligt, og genialt fundet på

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 25-07-04 22:29

H.C. Andersens samlede eventyr er en god og klassisk gave, som barnet vil kunne glædes over gennem hele sin opvækst og stadig glædes over som voksen.

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 26-07-04 10:58

lav en scrabbog med avisudklip og ugeblade fra den dag barnet blev født,suppeler evt med billeder et stamtræ er et godt suplement
ladies

Kommentar
Fra : troldpuz

Dato : 26-07-04 12:05

Her er i hvet fald et sødt lille rim, til dåbskortet:

Kære (barnet's navn)
Lykken er, som en lille fugl
der flyver og kommer tilbage
Gid den hos dig, må finde et skjul
og blive der alle dage

Til vores dåb, fik Minna en "lysestage"... et tog med vogne, hvor der er tal på. Det kommer på fødselsdagsbordet hvert år og kan bruges indtil hun bliver, øhhh, 6 eller 9 år.

... Du kan også give barnet en bankbog, i barnet's navn. Hvert år til fødselsdagen, kan du sætte halvdelen af dit gavebeløb ind på kontoen og købe en lille gave, for resten af pengene. I årenes løb, bliver det en pæn lille sum: 14 år = 1400 kr. Det må da være skønt at kunne hæve, som 14'årig

... Og hvad med "Barnet's bog"? (Findes i flere udgaver). Hvor man udfylder felterne. Du ved: Dato for tænderne, sætte billeder ind i stamtræet, "jeg begyndte at kravle, da var ... mdr. gammel, yndlingslegetøj osv.

... Så er der den tradiotinelle Gæstebog. Den skal jo selvfølgelig bruges med det samme, da dåbsgæsterne skal skrive en lille hilsen. Hvert år til barnet's fødselsdag, tages bogen frem og fødselsdagsgæsterne skal heri skrive, om en lille oplevelse de har haft med barnet eller f.eks. om en "verdensbegivenhed"... en slags dagbog til barnet.

... Jamen, hvad med barnets horoskop? http://www.astrologihuset.dk/ Hvis du kan skaffe fødsestidspunktet, bliver horoskopet mere præcist. Der er selvfølgelig mange år, til dåbsbarnet selv kan læse det, men det er sjovt/hyggeligt for forældrene, at læse. Måske kan de allerede nu, genkende barnet, når de læser.

... Til sidst: Min bror fik engang en hjemmelavet billedebog. Min mors veninde, havde klippet og klisteret farvrige billeder (babyer, dronningen, dyr osv.) fra div. blade, på A4 og sat dem i ... det jeg ikke kan stave til [sjatek] og havde bundet dem sammen, med en flettet snor. Du kan jo også bruge billeder af barnet's forældre og evt. lave en flot forside med barnet's navn, der er klippet ud af forskellige bogstaver. - Hjemmelavet gaver, er som regl lavet med en kærlig hånd og betyder ofte mere, end storre dyre gaver

Hilsen Troldpuz

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 29-07-04 08:20

Hvis du køber en "Barnets Bog" , så kan jeg varmt anbefale "Peter Plys - Mit Første År". Det er den vi bruger til begge vores børn, og det er den vi har kunnet finde med flest mulig oplysninger i. Man kan bl.a. købe den i Ønskebørn og i boghandlere for 150,- kr.

Hos guldsmede kan du købe fotoalbums i sølv eller tin. De er som regel med søde bamsemotiver og nogle kan man også få indgraveret på. I vores sætter jeg ét billede fra hver måned i børnenes liv, og på den måde er der faktisk plads til at sætte billeder i til de bliver 7 år.

Du kan også give en sølvgaffel og -ske, det slår da aldrig fejl. Måske er forældrene ikke så vilde med den slags ting, men jeg har da aldrig hørt om nogen der selv havde fået det, og var kede af det da de blev voksne (så kan man jo selv lade det gå i arv).

”HandySitt” transportabel højstol er også en kanon god gave (kommer igen an på budgettet naturligvis), den vil med garanti blive brugt.

Rosekamp

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 08-08-04 10:50

Til mit gudbarn købte jeg:
1. Sølvflagstang, ca. 30 cm høj, indgraveret med navn, fødselslængde etc. (et tip - betal for indgraveringen, men lad være med at få det gjort på forhånd, i fald barnet for flere at samme type, eller forældrene ikker er så vilde med gaven).
Jeg synes selv, det er en genial gaveidé - den kan tages frem hvert år ved enhver fødselsdag, ikke blot børnefødselsdagene. Og mon ikke der så falder en tanke på dig?
2. Guldhalskæde med et lille kors. Tja, det er nok begrænset, hvor meget det bliver brugt - men som gudmor syntes jeg, der skulle være lidt kristent ...
3. Endelig gav jeg mit gudbarn en avis fra den dag, han blev født. Så kan han ved lejlighed tage avisen frem og se, hvad der skete den dag (et tip - hvis du ikke har købt en avis fra fødselsdatoen, kan du ringe til de enkelte avisers hovedkontor og bestille en).
Håber du finder den ultimative gave!

/Marianne

Godkendelse af svar
Fra : paparazzi

Dato : 09-08-04 17:55

Tak for svaret grethes.

Kommentar
Fra : matand

Dato : 20-07-05 20:22

Mine børn har ved deres dåb fået de sødeste personlige malerier af en prinsesse, elefant, frø og klovn. Pigens i lyserøde nuancer og drengens i lyseblå nuancer. På billedet står der nederst under motiver så flot i ramme barnets navn og fødselsdato. Prisen er 390 kr. pr. styk og formatet er 13 gange 18. Hende der maler hedder Stine Ekander, hjemmeside www.perzille.dk

Kommentar
Fra : malope

Dato : 28-09-05 19:56

Jeg kan varmt anbefale www.bogslottet.dk for gaver til både børn og voksne, dåb og fødselsdag. Modtageren er hovedpersonen, så virkelig et hit!