/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Opsigelse af lejer
Fra : allandisain
Vist : 9258 gange
200 point
Dato : 25-07-04 17:36

Hej x-perter!
Jeg håber der er nogle eksperter der kan hjælpe mig med følgende:

Efter at jeg har udlejet min ejerlejlighed ønsker jeg nu at opsige min lejer. Problemet er bare at jeg ikke ved hvordan man skal formulere en opsigelse korrekt!!! Er der en der kan – kandu?

Kommentar
Fra : gooey1

Dato : 25-07-04 17:39

Hej

Der er noget med at man kan få en lejekontrakt hos en boghandel mener jeg, og mon så ikke også at der findes en opsigelses blanket ?

Ja jeg ved det ikke, men jeg er da sikker på at det findes.

/lotte

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 25-07-04 17:41

Har du sørget for at lejer har skrevet under på en lejekontrakt? - for så står betingelser for opsigelse i den.

Hvis ikke bliver det måske lidt sværere, men ikke umuligt.

Kommentar
Fra : mfj789

Dato : 25-07-04 17:46

Hej.
Du kan som udgangspunkt ikke opsige en lejer medmindre du selv vil flytte ind, eller lejligheden skal sælges. Under alle omstændigheder er opsigelsen 12 måneder - og der er IKKE noget at gøre - de 12 måneder er det korteste der kan specificeres. Alt andet vil ikke holde under evt. sag i boligretten.
Vi har selv haft udlejet kælderen under vores tidligere hus, derfor kender jeg til proceduren - og har desuden haft god hjælp af www.familieadvokaten.dk - men det er desværre ikke gratis mere.
Så skal du selv bruge lejligheden, er der ikke noget større problem i det. Du skriver blot at lejer opsiges fra og med xx-måneds udgang, til fraflytning 12 måneder senere, da du selv skal flytte ind.
Husk blot at være opmærksom på at hvis din lejer så pludselig finder en anden lejlighed, kan han/hun kontraopsige lejemålet, og kan hvis der ikke er sket skader på lejemålet, lade sit indskud dække al eller delvis forfalden husleje. Det kom som lidt af en overraskelse for os.
Håber det hjælper.
Mvh.,
Michael

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-07-04 17:49

Det forholder sig sådan at en tidsbegrænset lejekontrakt som udgangspunkt ikke kan opsiges (lejeloven § 80, stk. 1), medmindre lejeren har misligholdt lejeaftalen. Ved udlejning af ejerlejlighed vil det ofte være krævet, at lejeaftalen er tidsbegrænset. Er det tilfældet her?

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 25-07-04 17:51

Lav et almindeligt brev med navn, adresse osv. og husk at skrive dato.

Øverst som overskrift skal der stå: Opsigelse af lejemål.

Grundet xxxxx (din grund til at opsige lejer) må bliver jeg nødt til at opsige dit lejemål på adressen xxxxxx pr. xxxxx (dato) (eller: med udgangen af xxxx måned)

Lejemålet besigtiges den xxxx (dato efter lejers fraflytning) hvor du har mulighed for at være til stede. Der vil denne dag blive lavet en fraflytningsrapport, med de skader og mangler der måtte være og som du skal betale for at få udbedret.

mfj789 --> Det passer altså ikke at der skal gå 12 mdr. - 3 mdr. er det normale, men du har ret i, at er der ikke nogen grund til at opsige lejer, kan der gå op til 12 mdr.

Kommentar
Fra : allandisain

Dato : 25-07-04 17:54

tak for svarene - spørgsmålet forblive åbent lidt endnu da jeg stadigvæk mangler den endelige formulering. Jeg ved at der skal være visse henvisninger til lejeloven samt at lejer skal bekræfte opsigelsen.

Kommentar
Fra : mfj789

Dato : 25-07-04 17:56

Hej Lexi,
Beklager men den samlede danske advokatstand vil modsige dig på det punkt - inklusive Lejeloven. Et lejemål kan som udgangspunkt ikke opsiges fra udlejers side medmindre man vil disponere over lejemålet selv. Det kaldes "legal uopsigelighed" - og du er meget velkommen til selv at checke på www.familieadvokaten.dk - under "Bolig" og "Opsigelse fra udlejers side".
Det er altså rigtigt nok det jeg skriver. Desværre.

Michael

Kommentar
Fra : allandisain

Dato : 25-07-04 17:57

... jeg skal selv bo i lejligheden og opsigelsen varsles med 12 mdr. så ingen probl. med lejeloven

Kommentar
Fra : mfj789

Dato : 25-07-04 18:03

Hej igen,
Jamen så bare skriv følgende:

***************************************

Vedr.: Opsigelse af lejemål, xxxxx yy, 1234 Bykøbing

Kære xxxxxxxx,

Vi skal med beklagelse meddele at vi hermed opsiger dit lejemål hos os pr. dagsdato da vi selv ønsker at anvende lejemålet.

Lejemålet opsiges hermed efter de gældende regler i Lejeloven, hvilket vil sige at lejemålet ophører senest med udgangen af xxxxx måned, 2005.

Vi vil selvfølgelig håbe at en fraflytning kan ske tidligere, da vi ønsker at kunne disponere over arealet snarest muligt.

Vi skal for god ordens skyld gøre dig opmærksom på at du efter gældende regler har ret til at protestere over denne opsigelse, indenfor 6 uger fra ovenstående dato.

Med venlig hilsen,

******************
Ovenstående er i følge tilbagemelding fra den advokat vi talte med, helt efter bogen.

Håber det hjælper.

Michael

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-07-04 18:09

Sted Dato
Lejers navn
Hermed opsiges dit lejemål på adressen xxx, til udflytning d.xx år.xx
Jeg kan desværre ikke udleje beboelsen/lejligheden længere, da jeg selv vil bebo den.
Jeg beder dig skriftlig bekræftige at du har modtaget denne opsigelse med fornøden varsel.
VH xxxx xxxx
Adr. xxxxx

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-07-04 18:13

Opsigelsesperioden i lejlighed er 3 mdr.
Og opsigelsen skal sendes som anbefalet brev

Kommentar
Fra : allandisain

Dato : 25-07-04 18:17

Hej mfj789

Lige det jeg skal bruge, men er der ikke noget med at lejer skriftligt skal bekræfte opsigelsen?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-07-04 18:18

Når lejeaftalen opsiges fordi udlejer selv vil benytte det lejede (opsigelse efter lejeloven § 83, stk. 1, litra a), er opsigelsesvarslet 12 måneder, jf. lejeloven § 86, stk. 2.

Ellers er udgangspunktet som alle siger 3 måneder.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 25-07-04 18:29

Lige precis RyeJensen

Kommentar
Fra : mfj789

Dato : 25-07-04 18:32

Hej igen,

Til Allan:
Principielt ja, men det du skal gøre er blot at der under din underskrift skal være et felt/linie hvor lejer kvitterer for modtagelse af opsigelsen - husk at lejers modtagelse skal være dateret. Jeg glemte disse linier i mit svar til dig - sorry. Derefter skal du blot afvente om lejer inden for de lovpligtige 6 uger gør indsigelser - sker dette ikke, er opsigelsen på de 12 måneder gældende.

Til Dova:
Nej - og atter nej. Ikke fra udlejers side. Det er en udbredt misforståelse, og den har ikke hold i virkeligheden. Basta.

Mvh.,

Michael

Kommentar
Fra : allandisain

Dato : 25-07-04 18:39

Hej Michael
kvitterer for modtagelse af opsigelsen - og sender en kopi retur?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-07-04 18:40

Det er slet ikke nødvendigt at lejer kvitterer for opsigelsen. Hvis bare du sender brevet anbefalet, er alt godt.

Kommentar
Fra : mfj789

Dato : 25-07-04 18:40

Hej igen-igen-igen,

Til RyeJensen og Lexi:

Det nytter altså ikke at I påstår det er 3 måneder - for det er det ikke når det er udlejer der opsiger lejer. Hvis I ikke allerede har gjort det, så gør Allan (og mig) den tjeneste at checke på www.familieadvokaten.dk under besvarede spørgsmål, og så under Bolig og Udlejers Opsigelse.

Indlægget er skrevet af advokat Jørgen Grønborg, advokat med møderet for Højesteret - man må formode at han ved hvad han taler om.......

Her er det præcise sted: www.familieadvokaten.dk -> Emner -> Boligen -> 750 Opsigelse og fraflytning -> 752 Udlejerens opsigelse

Mvh.,

Michael

Accepteret svar
Fra : mfj789

Modtaget 210 point
Dato : 25-07-04 18:44

Hej Allan,

Som RyeJensen skriver kan du blot sende den anbefalet, men jeg er til "eye-to-eye" kontakt når man afleverer en opsigelse. Det gør også at din lejer måske ikke føler sig dårligt behandlet. Ring til vedkommende, spørg om I kan mødes (hvis det er praktisk/geografisk muligt), og så hav to udgaver med dig - en original du får lejer til at kvittere på, og en kopi som lejer kan beholde. Husk at begge udgaver - original og kopi - skal have din underskrift på. For god ordens skyld.

Mvh.,

Michael

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-07-04 18:48

Jeg ved ikke helt hvad du vil have mig til at se i det svar. Han nævner begge frister. Det fremgår dog af lejeloven § 86, at 3 måneder af hovedreglen. Nogen kan så opsiges med 1 måneds varsel og andre med 12 måneders varsel. At opsigelse er på baggrund af at udlejer selv vil benytte det lejede er den mest anvendte ved privat udlejning er så noget andet.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-07-04 18:49

ups. undskylder fejlene

Kommentar
Fra : mfj789

Dato : 25-07-04 18:53

Det står helt oppe i toppen - legal uopsigelighed, undtagen hvis 1) man udlejer værelse i eget hus, eller 2) man udlejer lejlighed i 2-familieshus hvor man selv bor.
Og jeg har RIGELIG med dokumentation i form af emails med advokat, til at underbygge min påstand.
Men du er velkommen til at checke efter - jeg har selv været gennem møllen med den lejlighed vi udlejede, og har desuden 2 forskellige i familien der er blevet opsagt med 12 måneder af deres udlejere.
Mere kan jeg vist ikke bidrage med til dette spørgsmål, men som sagt: Check gerne med en advokat - min påstand holder vand - 280%.
Mvh.,
Michael

Godkendelse af svar
Fra : allandisain

Dato : 25-07-04 18:54

Tak for svaret mfj789.

Kommentar
Fra : allandisain

Dato : 25-07-04 18:57

Tak for hjælpen til alle. Point tildeles mfj789 for en super besvarelse.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-07-04 18:58

Helt ærligt ved jeg ikke hvad det er du diskuterer. Jeg har givet dig ret i, at i dette tilfælde skal opsigelsesvarslet være på 12 måneder. Derudover har jeg tilføjet, at opsigelsesvarslet er 3 måneder.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-07-04 19:00

mig og mine fejl - sidste sætning skulle være:
Derudover har jeg tilføjet, at opsigelsesvarslet efter § 86 som udgangspunkt er 3 måneder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-07-04 19:03

mfj789.
Hvad mener du med nejnejnej.
Det er for et hus udlejer har et års opsigelsesfrist.
Kender lejeloven rimelig godt,da jeg selv udlejer et hus.
Og de regler du hentyder til er dem der gælder vedrørende opsigelse af lejemål i enfamiliehuse hvor lejeren har hele boligen til rådighed.