/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Katalysator.
Fra : IceCap
Vist : 1698 gange
100 point
Dato : 25-06-02 12:47

Jeg har en Lada Samara 1,5i 1995, som jeg skal have gennem syn inden alt for længe. Er der nogen, der ved hvor længe katalysatoren holder? Bilen har kørt 89000 km.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-06-02 11:49

IceCap wrote:
>
> Jeg har en Lada Samara 1,5i 1995, som jeg skal have gennem syn inden alt
> for længe. Er der nogen, der ved hvor længe katalysatoren holder? Bilen
> har kørt 89000 km.

Tja hvis motoren går ordentligt kan den holde til bilen ikke kan mere.

--

Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, B.Sc.E.E., M.Sc.

"There exist only 10 kinds of people: the ones that know about
binary numbers, and the ones that dont."

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-06-02 11:50

"IceCap" <IceCap.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:TMXR8.9417$va.786772@news000.worldonline.dk...
> Jeg har en Lada Samara 1,5i 1995, som jeg skal have gennem syn inden alt
> for længe. Er der nogen, der ved hvor længe katalysatoren holder? Bilen
> har kørt 89000 km.E~1\ADMINI~1\LOCALS~1\Temp\CTTD377.tmpnlineP
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Det afslører en CO2 måling hurtigt - ligger den inden for det tilladte, så
er
udstyret (Katalysator, Lamda m.m.) iorden

Få det tjekket på det lokale værksted - koster ikke specielt meget

Mvh.
Brian S Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-06-02 14:01

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> wrote in message
news:gVXR8.86276$N46.2322448@news010.worldonline.dk...

> Det afslører en CO2 måling hurtigt - ligger den inden for det tilladte, så
> er
> udstyret (Katalysator, Lamda m.m.) iorden
>
> Få det tjekket på det lokale værksted - koster ikke specielt meget

og hvis den ligger over?? altså feks. min co2 står og svinger fra 0-1.5!!!!
og jeg har skiftet lambasonde.
Kan det så være min kat???

/Tommy

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-06-02 16:04

Det er en udbredt misforståelse at omtale Co2 istedet for Co.

Synshallen måler dit Co indhold i udstødningen, lovligt må den være op til
0.5% i tomgang
og 0.3% ved forhøjet tomgang, typisk 2500 omdr.

Co2 indholdet er ved god forbrænding 14-20% og O2 indholdet er 1-3%.

Mvh

René

"CC" <the_only_dj_cool@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3d186952$0$71609$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Jensn" <m3m5@hotmail.com> wrote in message
> news:gVXR8.86276$N46.2322448@news010.worldonline.dk...
>
> > Det afslører en CO2 måling hurtigt - ligger den inden for det tilladte,

> > er
> > udstyret (Katalysator, Lamda m.m.) iorden
> >
> > Få det tjekket på det lokale værksted - koster ikke specielt meget
>
> og hvis den ligger over?? altså feks. min co2 står og svinger fra
0-1.5!!!!
> og jeg har skiftet lambasonde.
> Kan det så være min kat???
>
> /Tommy
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-06-02 18:26

"René Nymann" <rn@post.cybercity.dk> wrote in message
news:af9vqs$1r8t$1@news.cybercity.dk...
> Det er en udbredt misforståelse at omtale Co2 istedet for Co.

Og nu vi er i gang kan vi også lære at skrive det rigtigt, nemlig CO som i
daglig tale hedder kulilte(Co er vistnok forkortelsen for Cobolt)

mvh
Rasmus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-06-02 20:46

Rasmus Nielsen skriver:

> Og nu vi er i gang kan vi også lære at skrive det rigtigt, nemlig CO som i
> daglig tale hedder kulilte(Co er vistnok forkortelsen for Cobolt)

Okay, da! Hvis man får dannet Cobolt i udstødningen så er en bil da pludselig
blevet en /rigtig/ god indtægtskilde.
--
NS
-----
Husk at fjerne *SLET* fra min e-mailaddresse i addressefeltet.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 25-06-02 22:46

Jeg afviste det fordi, jeg afventede en om muligt mere uddybende kommentar. Det var såmænd ikke fordi det var et dårligt svar overhovedet. Der skal altså bare lidt mere kød på før jeg giver superpoint........

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 25-06-02 22:58

Mine ord Icecap...

Accepteret svar
Fra : erikransborg

Modtaget 100 point
Dato : 25-06-02 23:11

kat'en skulle i teorien holde evigt. den består af nolgle keramik plader(af facon som et bikube net) belagt med en metal legering som jeg ikke lige kan huske hvad er.
som robert saldo skrev kommer det bla. an på om motoren går ordenligt, hvis der kommer for meget uforbrændt benzin
i kat'en kan den explodere, men den mest almindelige fejl er at keramikpladerne går løse og istykker.
iøvrigt er det ikke kun lambdasonden(som måler CO-værdien i udstødningsgassen) som har indflydelse på CO-værdien
karburering eller indsprøjtningens styring kan på nogle biler fx. passat gti 16v. ligge med nogle fejl-meldinger som hindrer den i at kalibrere ordenligt.
summa sumarum: kat' er ikke noget at bekymre sig om en simpel tomgangstest på et værksted afslører hurtigt fejl.

med venlig hilsen
erik.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 25-06-02 23:38

Sjovt at høre den kommentar fra DIG Zonker!!! )

Godkendelse af svar
Fra : IceCap

Dato : 26-06-02 00:21

Jeg mener platin er en stor del af legeringen i katalysatoren. Måske derfor er den hundedyr sådan en kat, haha.