/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udestue til delvis kontor!
Fra : bimbobo2
Vist : 514 gange
50 point
Dato : 25-07-04 11:04

Hej,
vi er ved at købe et hus, som har en udestue på 16m2. Der er termovinduer og trægulv, taget er i termoplast.
Jeg vil, på længere sigt, udnytte 2x3 ialt 6m2 til et lille kontor.
Hvordan/kan i det hele taget lade sig gøre? Den største hindring, kan jeg forestille mig, er taget, men måske også gulvet.
Jeg kender ikke flere detaljer om konstruktionen, da vi kun har set huset og ikke købt endnu....
Er der nogen der har erfaringer med det, eller ekspertisen til at fortæle mig, hvordan det fungerer.
Og hvad det kommer til at koste nogenlunde?
MVH

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-04 16:08

Selvom der er termotag kan du godt få kondens i rummet. Så jeg ville isolere mod taget.
Det kommer an på hvad der er under gulvet, men det bør også være isoleret.
Siderne kan laves med stålrekler, isolering og gipsplader.
Det vil blive godt om vinteren og ikke for bagende om sommeren.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 25-07-04 18:05

Tak emesen,
det har jeg også tænkt på. Det med taget, kan man så isolere kun den del brugt til kontoret, så resten kan stadig give noget lys?
Hvad med varmen om vinteren?
Kan man sætte en radiator (fjernvarme) i den del "reserveret til kontoret?
MVH

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-04 18:34

Ja du kan godt isolere den del der skal være kontor, men bedst hvis kontoret starter inde fra hovedhuset. Der skal lige sikres mod piskeregn, så det ikke driver ned ad væggen inde ved huset. Hvis der er en radiator på den anden side af væggen, kan der godt føres en ekstra streng ud til kontoret.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 25-07-04 19:51

Hej emesen,
m.h.t. radiator, faktisk er der en radiator i den fælles væg mellem udestuen og stuen, så skulle det ikke være et problem.
Jeg behøver en lille forklaring angående den med regnen.
Udestuen er bygget i forlængelsen stue, de har en fælles mur og den nuværende tag i udestuen er termoplast. Den nuværende ejer er ved at skifte vinduerne, så det bliver en stor vinduesparti hele vejen rundt på nær end et sidevæg og den fælles mur med stuen.
Så det vand der kommer ned af hovedtaget bliver fanget af tagrenden.... så vidt jeg kan huske.
Jeg har desværre ikke et billede..., men du kan kigge på dette som er næsten den samme udestue... http://www.home.dk/sager/620-4596/foto/stor/620-4596.106.jpg
Venligst forklar det med regnen.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 25-07-04 20:01

Oppe i højre hjørne af billedet, der hvor udestuetaget er sat sammen med hovedhustaget - der kan komme vand ind hvis regnen pisker ind på udhustaget.
Det er et gennemgående problem med udestuer - men mange laver det rigtigt så der ikke kommer vand.
Rigtigt er når der er lavet vandstop på toppen af udestuetaget ind mod hovedhuset.
Det kan ses på muren/over vinduerne om det er tæt...............ingen striber/skjolder.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 25-07-04 20:28

Tak igen...
det var et godt point. Som sagtkan jeg ikke huske men det virkede som om der ikke var skader p.g.a. vandet.
Hvis vi komme så langt, skal vi nok sørge for, at det bliver gjort rigtigt.
Men selvfølgelig vil vi tjekke det også når/hvis vi køber huset.
Du fåt pointene, men skriv endelig videre, hvis du kommer i tanken om mere.
MVH

Godkendelse af svar
Fra : bimbobo2

Dato : 25-07-04 20:28

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-04 20:33

Selv tak.
Det vigtigste ved en udestue er kondensvand/tagsammenføring/udluftning ved store vinduesflader på grund af solvarmen.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 25-07-04 22:40

Ja,
det kan blive rigtig varmt/kols....
Vi håber på, at finde en god løsning og få det gjort af en fagmand!