/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Skifte fra 2000 til Millenium
Fra : stig54
Vist : 396 gange
100 point
Dato : 25-07-04 10:19

Er der en måde man kan afinstallere 2000 og installere Millenium, altså uden formatering og partitaton, og stadig bevare sine egne mapper m.m.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-07-04 11:18

Fra et godt program til et elendigt program?
Du kan ikke nedgradere så du skal i gang med at slette og det kan du ikk efå lov til med mindre et andet styresystem er installeret.
Den eneste løsning jeg kan se er at sætte en harddisk mere i og flytte dine ting over inden du formaterer.
Man kan også med visse partitioneringprogrammer dele en kørende partition, men jeg vil ikke anbefale det.
Jeg vil slet ikke anbefale det du vil. Hvorfor?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-07-04 11:52

Det er ikke min computer, det er en bekendt op i årene som ville have 2000 ind hvor jeg gjorde som du også har beskrevet. Nu har hun fortrudt, det gamle var bedre eller hun var mere vant til det, tror jeg det hedder
Det er en langsommelig proces som jeg håbede på at kunne omgå, især opdateringen af den gamle Millenium tager sin tid. Hun har en bærbær med modem og intet netværkskort.
Jeg tror jeg var på nettet i 4 timer i alt for at opdatere.
Hvilket partitationsprogram kan dele kørende partitationer?
Det ville lette lidt men hvordan hulen slipper jeg for den lange installering af Millenium.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-07-04 12:17

Det bedste var at få fat i et netkort og lave ændringen hvor der er adgang til højhastigheds Internet.
Man kunne lægge filer over på en anden maskine via krydset kabel (det kan man også med NUL modem kabel LPT).
Et netkort (PCMCIA) til en bærbar er ikke længere særligt dyrt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-07-04 12:52

så billigt kan det gøres med netkort
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=87299

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-04 14:02

Man kan - men det er ikke let.
Formindske win 2000 lave en ekstra partition med Fat 32(lager)
Lægge sine filer på lager (ikke programmer)
slette win 2000
indstallere ME og hente sine filer
MEN DET ER IKKE NEMT

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-07-04 14:11

Enig og det er derfor jeg vil anbefale at slå begge problemer sammen ved hjælp af netværkskort, der skal bruges til at overføre filer via krydset patch kabel og bagefter når ME er på plads opdatere fra en hurtig forbindelse.
Jeg kan bare ikke forstå, at W2K skulle være et problem fordi menuerne ligener meget, men skrivebordet er ikke så fancy. Det kan så laves - jeg har f. eks. XP pauseskærmen Bliss og jeg har da også landskab fra XP som jeg kan sætte på. Der mangler automatisk backup hvilket jeg jo er glad for da jeg bruger den gode gamle der på W2K kan køre næsten automatisk. Jeg har for eksempel lige hentet en fil fra backup og gendannet kun den, men det er måske kun for pro'er og nørder.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-07-04 14:22

Når der nu ikke vil ofres netkort, så kan jeg køre mapperne ud på et flashkort via USB, og så formatere, så må hun betale telefonregningen, men opdateringen er vel ikke så stor til millenium, der er jo ingen SP.

Lykkes det mig at få hende til at beholde 2000 findes der så et program så jeg kan udelukke hende fra at rode rundt i de vigtige indstillinger, så jeg bliver administrator.
Ligesom i XP hvor man kan lave regler for hvad de må og ikke må?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-07-04 14:29

ME er hurtigere at opdatere end W2K.
Du opretter dig selv som administrator i W2K og opretter hende som bruger med begrænsede rettigheder så kan hun kun bruge de ting du indretter. Hun kan ikke installere eller ændre det installerede.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-04 14:30

XP og win 2000 ligner hinanden til forveksling.
Det er jo også med NT kerne begge to.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-04 14:34

Du finder bruger opsætningen i Kontrolpanel under brugere og adgangskoder. Der er Administratorer der kan det hele, superbrugere der kan installere, men ikke kigge i andre brugeres mapper, brugere med begrænsede rettigheder, der kun kan anvende det der er sat på plads, og gæster, og så er der er lidt mere med backup operatører osv.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 25-07-04 14:39

Tak for svaret BjarneD.
En af dine løsninger kan jeg bestemt bruge.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-07-04 14:46

Det glæder mig og jeg holder fast i tråden hvis du har fler spørgsmål om det her.