/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Kopi af meget gamle billeder
Fra : Tulletine
Vist : 1867 gange
150 point
Dato : 25-06-02 08:34

Jeg har arvet alle familiefotos og resten af familien ønsker en kopi. Nogle af billederne (bla. bryllupsbilleder) er brun/hvide men farvelagte efterfølgende utrolig flot. Der er også mange der er trykt på noget meget tykt papir, nærmest karton.
Kender du en i midt/østjylland (Jeg er bosat i Horsens) der kan kopiere disse billeder og evt. farvelægge dem på den gammeldags facon ? Det skal være en hvor du selv har gode erfarringer da billederne er utrolig meget værd for familien.
På forhånd 1000 tak.
:0) Tulle

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 25-06-02 08:57

Hej Tulle,

Jeg kender en meget god fotograf i silkeborg som helt sikkert kan gøre det for dig.
Hun hedder Lis Stougaard og er ekspert i farvelægning og retush.
Du skal bare vide at det er temmeligt langsommeligt arbejde og at det vil blive meget dyrt at få lavet.
Et hurtigt bud vil være omkring 2000-5000,- pr billede.
Hvis du syntes at det er for meget, vil jeg foreslå dig at få billederne affotograferet hos fotohandleren.
Eller få lavet digital kopier af dem og få en til at lave billederne på specialpapir og klæbet på pap.
hvis du ikke lige kender nogen der i nærheden der kan gøre det for dig, så må du sende mig en mail,
så kan vi se hvad vi finder ud af.
Prisen pr billede vil afhænge af størrelse og antal. men slet ikke komme til at ligne de 2-5.000,-

venlig hilsen
dorthe
dorthe@dorthes.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-06-02 07:33

Hvad med at få affotograferet billederne hos en "pro"?

vh
Søren H.N.

"Tulletine" <Tulletine.news@kandu.dk> wrote in message
news:04UR8.86213$N46.2319806@news010.worldonline.dk...
> Jeg har arvet alle familiefotos og resten af familien ønsker en kopi.
> Nogle af billederne (bla. bryllupsbilleder) er brun/hvide men farvelagte
> efterfølgende utrolig flot. Der er også mange der er trykt på noget
> meget tykt papir, nærmest karton.
> Kender du en i midt/østjylland (Jeg er bosat i Horsens) der kan kopiere
> disse billeder og evt. farvelægge dem på den gammeldags facon ? Det skal
> være en hvor du selv har gode erfarringer da billederne er utrolig meget
> værd for familien.
> På forhånd 1000 tak.
> :0) Tulle
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : briani

Dato : 25-06-02 09:29

har lidt svært ved at se at det formodet svar fra Zonker kan bruges til noget.
Til Zonker
Hvad mener du med,jeg kopierer
Jeg ville ikke indlade mig på en herinde fra.??
Og hvis du mener Dorthe har uret i de priser hun skriver
hvorfor skriver du så ikke hvad det koster?
Men her er igen en eksempel på hvordan du scorer dine superpoint
Til Tulle
vær lige sød at afvise det formodet svar fra Zonker,så andre kan få mugligheden for at komme med et mere fornuftig svar til dig,eller så syntes jeg at Dorthes kommentar var ret god.
MVH og en forsat god dag
Brian

Accepteret svar
Fra : itgrafen

Modtaget 160 point
Dato : 25-06-02 09:35

Prisen på de 2000-5000,- er bestemt ikke dyrt for at få gengivet billederne som de nu en gang er - sort/hvide og farvelagte. Det er en gammel og meget langsommelig afære, der som i jo har ret i, kun kan udføres med held og dygtighed af en meget dygtig og proffesionel FOTOGRAF, og det er Lis Stougaard fra Silkeborg. Jeg tvivler i øvrigt på om der er mange andre i Danmark der kan gøre det længere.
Det er klart at hvis billederne "bare" skal affotograferes, så er prisen helt anderledes. Der ligger det i prisleje fra 9,- og opefter (hvis billederne har formatet 10 x 15, og det har de jo nok ikke). Problemet er blot at hvis de bliver affotograferede og lavet på almindeligt fotopapir, blankt, mat eller laminerede. Så vil det alligevel aldrig give det samme udtryk som de gamle billeder.
Jeg foreslår derfor, som proffesionel portrætfotograf, labteknikker og multimediedesigner, at få billederne digitalt optaget og printet ud på specialmedie. - Og også der vil priserne variere efter størrelse og medie, ligesom en opklæbning vil koste også. Men prisen er selvfølgelig ikke så høj, som hvis der skal laves timelang håndcolorering.
- svaret er givet til :0 Tulle, der ønsker at vide om der er noget der kender nogen, der kan kopiere disse billeder og evt. farvelægge dem på den gammeldags facon ?
Så hjælper det jo ikke at udbrede sig en masse om hvilke andre muligheder der er med affotografering på almindelig vis.
Jeg søgte faktisk lige at hjælpe ved at fortælle at det kan lade sig gøre at få billederne lavet på anden vis, nemligt digitalt og få et produkt der kan sammenlignes, men til en anden ikke (navngiven) pris, men selvfølgelig en del billigere end håndcoloreringsprisen, som jeg endda syntes er sat lavt.

venlig hilsen
Dorthe Sandberg
Proffesionel Portrætfotograf, Labteknikker & Multimediedesigner
dorthe@dorthes.dk

Kommentar
Fra : franke

Dato : 25-06-02 09:36

Jeg har brugt Gabs i Tønder til at lave mine (prof) opgaver. Ring til dem, forklar dine ønsker og de har helt sikkert en løsning. Så sender du billederne til dem, og har dem ganske kort efter. Gabs er specialister i foto, fremkaldelse, affotografering. Det er IKKE en fotohandler, men er det laboratorie, som fotohandleren sender din opgave til alligevel.

Gabs Foto A/S
Fabriksvej 7
6270 Tønder
Tlf:   73 72 32 11
Fax: 73 72 32 13
gabs@gabs.dk

www.gabs.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-06-02 09:08

SHN wrote:
>
> Hvad med at få affotograferet billederne hos en "pro"?

En proff. affotografering kommer til at koste kassen, og kopier der evt.
skal bruntones eller håndcoloreres koster spidsen af et jetjager, og man
vil alligevel aldrig få det samme look med moderne fotopapirer.

Jeg vil foreslå at billederne bliver scannet i høj opløsning, det vil
gi' et langt bedre resultat, og så kan "Tulletine" levere familien
billederne en CD-ROM, og de enkelte familiemedlemmer kan så selv udvælge
hvilke billeder de vil ofre og få lavet kopier af.

--
| Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |
| http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign |
| http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv |
| http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner |

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-06-02 11:53

"Tulletine" <Tulletine.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:04UR8.86213$N46.2319806@news010.worldonline.dk...
> Jeg har arvet alle familiefotos og resten af familien ønsker en kopi.
> Nogle af billederne (bla. bryllupsbilleder) er brun/hvide men farvelagte
> efterfølgende utrolig flot. Der er også mange der er trykt på noget
> meget tykt papir, nærmest karton.
> Kender du en i midt/østjylland (Jeg er bosat i Horsens) der kan kopiere

Jeg ved det ikke er det samme, men jeg har fået lavet fotokopier hos
fotohandleren af mine gamle familiefotos, og de er faktisk flotte også de
kolorerede. Og så er det til at betale sig fra, man kan jo suplere med Niels
Ebbesens forslag om en CDROM.
mvh Kirsten

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 26-06-02 02:23

Hej Tulle!
Hvis du har en god scanner, printer og et billedebehandlingsprogram som Photoshop e.l., ville jeg selv gøre det. Det koster ikke ret meget og du kan farvelægge dem som du vil (f.eks. sepia til gamle s/h billeder) eller fjerne evt. farvestik, ridser osv. Har selv prøvet det med god succes.
Hilsen, Claus

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 26-06-02 07:49

Brian igen igen

Brug hjernen hvis du har en ellers ti stille, vi gider ikke dine udgydelser, som hører hjemme i østersøen, hvis du ellers kan din geografi.

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 26-06-02 07:59

Hej igen Tulle

Som du kan se så er der mange muligheder at få billederne fremstillet på.
Det er muligt at få dem lavet på gammeldags facon, med fremkaldelse bruntoning og derefter håndcolorering.
Og som Niels Ebbesen siger, det koster spidsen af et jetjager.

Du kan også få billederne affotograferet, hos eller igennem din fotohandler. Det er ikke så dyrt, men det vil give
dig et færdigt billede der minder mere om nutidigt fotografi. (hvilket også kan være flot)

Så er der muligheden for at få billederne digitalt optaget og lagt på en cd. Så kan der deles ud af dem, og hvis din familie ønsker at få kopier på en type papir, så er det op til den enkelte at vælge en metode.

Den digitale optagelse kan du endten selv lave med en meget god scanner, eller du kan lade en fotograf eller fotohandler gøre det for dig.

Fra en god digital optagelse, affotograferet, indskannet eller anden, kan der også udprintes med en metode der får dine nye "gamle" billeder til at se ud næsten som originalerne. Det kræver en proffesionel for at få det til at se helt rigtigt ud.

Det er ikke helt så dyrt, men koster dog stadig lidt mere end hvis du vælger at indscanne og printe billederne selv.
Jeg har set en del gamle billeder i kopi, lavet på en almindelig printer. Og det har ikke været helt dumt hver gang.

Metoden du vælger er helt op til din smag og pengepung.

Held og lykke med det.
dorthe

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-06-02 08:58

Zonker
Hvad med at svarer på det du bliver spurgt om?
jeg vil meget gerne have svar på min overnævne kommentar.
Men typisk dig,du lukker en masse Pi.. ud,men når så brugerne herinde spørger dig hvad du mener,så nægter du at kommenterer det,HVORFOR?

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 26-06-02 09:10

Hvad har Zonker gang i ??????????????????????????????????????

og hvem er det lige han skriver til - det ligner ikke noget svar på et spørgsmål ????????

dorthe

Kommentar
Fra : franke

Dato : 26-06-02 09:29

Hej Tulle,- igen.
Jeg må lige ind her og blande mig igen. Hvis dine forfædre havde printet familiebillederne ud på deres hjemme printer, hvormeget billede tror du så vi havde haft tilbage idag?? Nej vel. Glem ALT om selv at printe billederne ud på en printer. Ja, det er flot og billigt og let og moderne og hjerneløst. Det svare til at bruge frikadellefars til at lave engelske bøffer af. Print er til print. Hvis dine billeder også skal holde for eftertiden, skal du bruge en form for fotografisk produktion. Som itgrafen skriver det, så kan du få billedernes "data" på mange måder,- scanning, affotografering analogt eller dititalt,- men når de så skal "ud" igen ville jeg helt klart ofre nogle penge på at få det gjort rigtigt. Fotohandler eller fotolab. No way else......

Godkendelse af svar
Fra : Tulletine

Dato : 02-07-02 15:05

Tak for det uddybende svar og det gode tilbud. Jeg vil måske benytte dig af dit tilbud, dog vil jeg forsøge mig med en lånt scanner og lidt hjælp først.

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 02-07-02 15:53

ITgrafen
spørger forsigtigt Tulletine om der skal uddeles point for svar ?

venlig hilsen
dorthe

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 03-07-02 02:26

Nu er dette spørgsmål besvaret og jeg er ikke ude efter points, men jeg synes det er noget sludder at der er nogle der skriver, man absolut skal henvende sig til den dyreste fotograf.
De nyeste printere og fotopapirkvaliteten er steget så meget at f.eks HP garanterer 20 års holbarhed og ellers kan man jo også gemme billedet på en CD-ROM, så er holdbarheden nærmest ubegrænset.