/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Forstørrelser igen?
Fra : food_life
Vist : 368 gange
300 point
Dato : 24-07-04 13:22

Når man nu kun har et digitalt kamera der tager i 5 mill pixel - og skal lave plakater i 70 X 100 med foto på. Hvorledes får man billederne så store at forringelsen bliver minimal - trykkeriet forlanger jo 300 dpi!

HJælp

MVH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-07-04 13:29

Du fotograferer i tiff og ændrer ikke det format.

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 24-07-04 13:38

teil - hvad gør du for at få det op i den rigtige størrelse?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-07-04 13:49

Hej
Du sætter billede størelsen til det du gerne vil have det skal være i jeg har den ikek instaleret for tiden men oppe i menuel vist nok 3 punkt fra venstre og et lille stykke ned kan du vælge billedestørelse.Så klare programmet selv skaleringen.
Det er vigtigt at ud gør det inden du begynder at berbejde billedet for at undå at programmet ikke smider pixels væk, der er unødvendie for det valgte arbejdsformat.
ps. husk at rette om det er centimeter elelr pixel du laver må i...
mvh
Benjamin

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 24-07-04 15:41

Du starter med at tage nogle utroligt skarpe billeder! Gerne i tiff eller raw. Så kontrollerer du den aktuelle størrelse - imagesize. Hvis slutresultatet skal være meget større end det aktuelle billede bliver du nok nødt til at interpolere det, men prøv først (husk at arbejde på en kopi) at resize det til den ønskede størrelse uden. Men det bliver nok for uskarpt.

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 24-07-04 16:07

wibbi - jeg er enig med dig i dine sidste betragtninger; men hvad er interpolere - det lyder som et alternativ?

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 24-07-04 16:12

Det er når programmet "gætter" farven på pixelerne, udfra de nærmeste pixler. Det er en mulighed i de fleste billedbehandlingsprogrammer. Har du photoshop?

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 24-07-04 16:20

ja CS - når det sker, forringes kvaliteten så ikke?

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 24-07-04 17:05

jo, det bedste er jo selvfølgelig at tage et billede i så stor en opløsning at det ikke er nødvendigt at forstørre det. Men hvis dit billede er rigtig skarpt, og en fornuftig opløsning, så kan det være ok at interpolere, hvis man skal bruge plakatstørrelse. Du kan prøve at forstørre dit billede op til den ønskede størrelse, lave et udsnit (markere et kvadrat på f.eks. 10x10 cm, kopiere og sætte ind i et nyt dokument. Du kan så prøve at udskrive denne prøve og se om den er ok eller for grovkornet/pixeleret.

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 24-07-04 17:20

Er der ikke andre omveje? Hvilken opløsning tager proff fotografer med? Nu kan kameraer med 8 mill jo købes til en fornuftig pris; men det er vel heller ikke nok?

MVH

Accepteret svar
Fra : wibbi

Modtaget 300 point
Dato : 24-07-04 17:47

nogen fotografer kører med mellemformatkameraer o.l. som giver større billeder. Men det skulle ikke være nødvendigt. Den størrelse som du ønsker skulle kunne fremstilles i en fornuftig kvalitet også med det 5MP kamera.
Husk en plakat ser du jo lidt på afstand.
Jeg har selv et 6MP kamera (canon eos 300d) og har ingen problemer med at udskrive i plakatstørrelse (A3+)
Det handler altså utroligt meget om at selve billedet skal være meget skarpt!

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 24-07-04 17:58

Tak for svaret wibbi.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 24-07-04 18:27

selv tak

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 24-07-04 18:27

selv tak