/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fri hukommelse, hvor meget?
Fra : bassenborg
Vist : 459 gange
100 point
Dato : 24-07-04 12:09

Jeg har et program der hedder "Ram-booster", til at frigøre ram med.
Det viser jo så også, hvor mange ram der er fri.
Når jeg starter maskinen op, er der ca. 370-380MB ram ud af 512.
Jeg synes ikke det er ret meget. Er der nogle af i andre, der har eksempler på hvor mange ram i har fri?
Hvad bliver de resterende ram brugt til, og kan jeg evt. få nogle flere fri; altså uden at bruge "Ram-booster"?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 24-07-04 12:11

Der bruges jo en hel del til Windows

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 110 point
Dato : 24-07-04 12:17

det er helt normalt. XP bruger meget ram til systemcache og lignende! Osse til fordel fordel for brugeren at der ikke hele tiden skal læses og flushes ram. Sådanne ting tar jo tid!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-04 12:25

Tjaeh... jeg bruger Win98 på en IBM 300GL 233 Mhz. m. 64 Mb RAM.

Med TDC's Freemail og 6 Kandu.dk vinduer åbne, Winamp på fuldt drøn, standard programmerne i systray (Scheduler, lydstyrke), kontrolpanel til min Vortex on-board lydchip, samt Sygate firewall, kørende har jeg 77% procent resourcer fri. Hvilket giver ca. 50 Mb. fri ..og jeg har ALDRIG problemer med manglende hukommelse. Windows bruger jo paging med diskswap ..så det virker sjældent generende.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-04 12:28

Ps. Nu skal det lige siges at jeg ikke spiller spil, men blot surfer og programmerer lidt i notepad.exe.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-04 12:31

Pps. 77% er best-case tal ..et gennemsnit giver 74% fri

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 24-07-04 12:31

Så det er altså ikke helt ved siden af, sådan som det ser ud?
Jeg kører forresten XP pro.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-04 12:36

Kort ??? Jeg har 1 ekstra Parallel port, Kingston 10/100 Mbit netkort, SCSI port og Turtle Beach lydkort (..sludder at Vortex'en er on-board, det er grafikchippen [Cirrus Logic 546X] der det).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-07-04 12:38

Nej sådan er XP indrettet. Jo mere ram du har des mere bruger den til sig selv (og dig)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-04 12:39

bassenborg -> Næeh.. det lyder helt naturligt og iorden

Hvis du spiller er kravet sjældent større end 128 Mb. fri RAM

..resten tager din DMA og grafikkortets RAM sig af.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-07-04 12:40

Til gengæld er den meget bedre til at styre ram til forskelige opgaver end de forrige windowssystemer er!

Kommentar
Fra : penny

Dato : 25-07-04 08:15

jeg kører med RAM idle Pro, og har gjort det i par år nu. Min maskin IBM 1,8 GH 512 ram. wind XP. Hvis du ikke har særlig mange programer der starter op , så ligger ditt ram nivå helt normalt.
Når min har startet op har jeg 245 ud af 512.
hilsen
Penny

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 25-07-04 12:16

Tak for svaret tedd.