/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
scandisk..
Fra : laurenzio
Vist : 697 gange
100 point
Dato : 24-06-02 22:27

Hej alle,

Lige pludeselig vil min PC`er ikke længere udføre hverken scandisk el. diskfragtmentering, den fryser simpelthen totalt ved hvert forsøg. Eneste tidspunkt den fuldføre scandisk, er efter en ukorekt lukning.
Det er ikke mere end et par måneder siden jeg sidst formaterede HD, og jeg køre nøjagtig med de samme prg. som altid.
Nogen som har et forslag til hvad det kan skyldes? Skal der virkelig en formatering til igen (pyhh) ?

Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 24-06-02 22:56

Hej
Har du prøvet at køre programmerne i fejlsikret tilstand ??
Jeg fik dette råd ved lignende problemer - det virkede !!

mvh

Kommentar
Fra : briani

Dato : 24-06-02 22:57

Hej Laurenzio
Nu ved jeg ikke hvilken styresystem du kører med
men jeg gætter på 98
Gætter jeg rigtig så prøv følgende
genstart din maskine i dos
når dosvinduet kommer frem-skriver scandisk/all
tryk på enter
så vil den lave en scandisk af hele dit system,og finder den fejl skal du bare bede den om at rette det.
tilsidst vil den spørge om du vil lave en komplet overfladescanning af dit system
her kan du vælge ja eller nej-vælger du ja,skal du regne med at det tager meget lang tid
Håber det vil hjælpe dig
MVH Brian

Accepteret svar
Fra : somar

Modtaget 110 point
Dato : 24-06-02 22:58

Hej Laurenzio

Problemmet kan skyldes programmer, der arbejder i baggrunden. Jeg går ud fra at du benytter Windows 98. Brug Ctrl+Alt+Delete til at afslutte alle, undtagen Explorer og Systray. Hvis pauseskærm er slået til, kan det også forstyrre. Slå pauseskærmen fra. Hvis dette ikke virker, prøv at køre i fejlsikret tilstand ved at trykke på F8 eller holde på CRTL nede under opstart og vælg 'Fejlsikret tilstand' i menuen der dukker op.

Prøv at kigge på http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q287914

/Omar

Kommentar
Fra : User

Dato : 24-06-02 22:58

Hej...

Det ville være rart med oplysninger om din pc, som fx hvilket styresystem du bruger, har du noget specielt hardware installeret etc. etc.
Det gør det nu en gang noget nemmere at hjælpe dig med dit problem...

Kommentar
Fra : briani

Dato : 24-06-02 22:59

Rettelse
skriver scandisk/all
der skal selfølgelig stå
skriver du scandisk/all
Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-06-02 21:55

> Nogen som har et forslag til hvad det kan skyldes? Skal der virkelig en
> formatering til igen (pyhh) ?
>
Prøv først at fjerne evt. spy-ware med ad-aware. Kan hentes på
http://www.lavasoft.de/. Se så om det ikke skulle virke.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 25-06-02 00:27

Hej,
Tak for hurtig respons.
Jeg køre med win ME. Har ingen hardware installeret udover et webcam (bærbar fujitsu siemens)
Jeg prøver lige jeres foreslag, for det er vel stadig samme fremgangsmåde?

Mvh
Laurenzio

Godkendelse af svar
Fra : laurenzio

Dato : 25-06-02 10:56

1000 tak for hjælpen. I skulle sq næsten ha` point allesammen.
Oftest ligger løsningen lige for- også i dette tilfælde.
Omar`s forslag om, at lukke alle kørende prg. hjalp. Dog ikke efter en genstart, men det kan jeg godt leve med.
Til Ylle:
Dit tip hjalp ikke på mit problem, men hold da k.... hvor fik jeg en hurtig pc.
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-06-02 12:34

Hej Laurenzio,

Jeg plejer at have slået job-oversigten/sceduleren fra.

tryk på Start --> tryk på kør og tast msconfig, så fremkommer der nogle Tabs/fane blade, her går du hen til den hvorpå der står "Start"
så kan du se hvilke programmer Windows starter op, jeg vil foreslå dig at slå disse 2 fra hvis du ikke bruger dem.
"planlægnings agenten" mstask.exe og "Job oversigt" taskmon.exe, jeg bruger dem aldrig og kan dårligt nok huske hvordan iconet i system tray til den ser ud. Hvis du bruger denne utility, kan du også slå den fra ved at højreklikke på den nede i system tray, når du ska' køre Scandisk.

hvis uheldet er ude, ka' det også være at du måske har en Virus. Har du et antivirus program?

Der kan nogle gange også være nogle ”usynlige” programmer der kører, som Ctrl+alt+delete ikke viser, der er her et program til at se alle processer der kører, der hedder Filemon fra Sysinternals -->
http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/filemon.shtml
det er et gratis program.

Og et andet er dette -->
http://www.webattack.com/get/procmon.shtml
der er flere gratis system monitoring/overvågnings programmer her -->
http://www.webattack.com/Freeware/system/fwmonitor.shtml

desuden er det program (Ad-aware) Ylle referer til også et godt program, idet en del programmer har det med at ligge spyware ind på computeren.

du kan også prøve at gå igennem denne list og se om du skulle have nogle af de programmer der bliver nævnt her, samt de fif og tips der bliver nævnt til at fjerne dem -->
http://www.cexx.org/adware.htm
http://www.tom-cat.com/spybase/spylist.html --> har en database til søgning

her er der også et program der ka’ fjerne spyware -->
http://grc.com/optout.htm

hvis du har et Antivirus program, ka' det også være en go' ide at slå den fra når du skal køre scandisk, jeg har ikke selv døjet med at mit AntiVirus program (Norton) har indvirket på at køre scandisk, de fleste gange jeg har døjet med dette problem har været pga. job-oversigten/sceduleren, som jeg derfor også har slået totalt fra, eller det har været nogle skjulte processer/programmer der ikke fremkom vha. at trykke på Crtl-Alt-Delete, men prøv lidt af hvert.

Hvis ingen af disse ting i selve Windows fungere, så er der jo også Dos, der er en der i indlægget her -->
http://computing.net/windowsme/wwwboard/forum/13355.html
foreslår næsten det samme som Briani, bortset fra der er lidt extra tilbehør i sætningen
scandisk/all/autofix/nosave/surface forklaringen er i indlægget.

Problemmet kan i værste fald være bad clusters/sectors på din harddisk, på et tidpunkt kørte jeg næsten scandisk uafbrudt i Dos pga. en Harddisk med mange dårlige/kaputte sectors, hvis det er det der viser sig at være problemet, er der dømt sur r… og så håber jeg at du ka’ få byttet din harddisk.

Men umiddelbart vil jeg ikke tro at det er det der er problemet med din harddisk, for så ville scandisk i dos formodentlig havde fundet ud af det.

Håber det ka’ bruges…

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-06-02 12:49

damn... blev nød til at smide 10 point for at komme ind igen...

jeg ville bare sige hvis du bli'r ved med at have bøvl med scandisk, kan du evt. maile mig på strarup@worldonline.dk

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 25-06-02 21:59

1000 tak strarup for et meget uddybende svar. Jeg vil prøve dine links/forslag. Ked af, at du skulle "ofre 2x10 points .
Har bemærket dine svar til andre, som altid er uddybende, med masser af brugbare links. Fedt med folk der virkelig går op i, at hjælpe andre med problemer.
Tak igen.
Mvh
Laurenzio.