/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
e-mail til internettjenste
Fra : viask
Vist : 535 gange
100 point
Dato : 23-07-04 20:18

Hej-
Jeg har windows XP.
Når jeg går ind i funktioner i Internet Explorer- internetindstillinger, og så videre ind i programmer, så kan man angive hvilket program Int Explorer skal bruge til hver enkel internettjenste. Her vil jeg gerne have, at internettet bruger outlook express som mail, men der står ikke noget under "mail", og jeg kan ikke aktivere den og skrive outlook exp.
Hvordan kan det være?

Når jeg skal skrive en mail til en eller anden på nettet fx. et hotel, så kan jeg ikke det fordi min mail ikke er sat op til det. Hvordan gør man det? Min pc siger "kontakt administratorn" når JEG prøver.
Håber I forstår hvad jeg mener.
Taknemlig for svar.

Med venlig hilsen
V

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 21:08

Noget kunne tyde på at du ikk ehar de nødvendige rettigheder til at foretage det. Du skal være logget på som administrator eller med administratorrettigheder for at kunne lave sådanne ændringer.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-07-04 21:08

Nu er det slet ikke der inde Outlook Express skal indstilles for at bruges, men du skal simpelthen gå i start/alle programmer/tilbehør/kommunikation/ny forbindelse ELLER BARE:
Klik på Start, peg på Alle programmer, og klik derefter på Outlook Express for at åbne Microsoft Outlook Express.
Klik på menuen Hjælp i Outlook Express, hvis du vil have yderligere oplysninger om, hvordan du bruger Outlook Express.
Så skal den jo sættes op med brugernavn og kode, som kan være en anden kode end den som du normalt bruger.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-04 22:13

Åbn Outlook Express
funktioner>konti>tilføj>post>skriv navn>næste>skriv din e-mail adresse>
næste>er det en hotmail du har så står det allerede men ellers:
pop3
smtp
næste>
skriv det kontonummer du har fået
adgangskode behøver du ikke skrive nu
næste>følg guiden resten ad vejen

Kommentar
Fra : viask

Dato : 23-07-04 22:42

Kære Emesen-
Er det ikke sådan man opretter en almindelig e-mailadresse?
Jeg kan ikke få det til at virke med din måde......
Hvis der på en hjemmeside findes en e-mailadresse, så kan man normalt klikke på den, så åbner outlook express automatisk og jeg kan skrive min mail. Men hvis jeg prøver på det, så kan det ikke lade sig gøre.

Kære bjarneD
Mener du, at jeg bliver nødt til at kontakte Tele2/get2net, for at få dem til at foretage ændringen?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 22:51

Hvordan kan du få den tanke????????????
Administratorrettighed er noget man kan tildeles på sin egen PC ogdet kunne være på grund af at du ikke har fået din brugerrettighed korrekt konfigureret, men der kan jo jo være flere årsager som man kun kan gætte på ud fra din egen problemformulering.
Hvis du ved meget lidt om at bruge PC så skriv det. Så er det lettere at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 22:53

For øvrigt kan jeg på det sted du beskriver, på min egen PC vælge imellem Hotmail og OutlookExpress. Jeg regner da med at du har OutlookExpress installeret så det burde være der.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 23-07-04 22:53

Jeg ved simpelthen ikke en skid om dette!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 22:57

Det er da helt OK, der er også en frygtelig masse jeg ikke ved en skid om, bare ikk ecomputere.
Jeg har tilsyneladende forstået dit problem rigtigt og vil derfor gerne vide om du er den eneste bruger på maskinen og hvem har gjort den klar (dig eller?).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 22:58

Måske syntes du, at det er et mærkeligt spørgsmål, men jeg vil bare finde ud af om mit første bud kunne være rigtigt.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 23-07-04 23:04

Det er mig, som har gjort den klar,ja....og vi er to brugere.
Men jeg må jo have lavet en eller anden fejl, siden der ikke står noget som helst i "e-mail ". Outlook virker ellers som den skal.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 23:09

OK, og tilsyneladende er det ikke et rettigheds spørgsmål (har lige prøvet at logge på som alm. bruger på en XP).
Hvad med den anden bruger, kan man lave valget der?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 23:11

I startmenuen er der en knap der hedder Angiv programadgang og standarder.
Klik på den og se om du kan få lov til at angive noget der.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 23:16

Jeg kan ikke som almindelig bruger få lov til at ændre noget der så det kan være, at jeg havde ret alligevel og at det er i programadgang og standarder OutlookExpress skal aktiveres som standardprogram, men så kræver det at brugeren skal tildeles administratorrettigheder eller logge på som administrator. Administrator kan være den bruger der gjorde maskinen klar.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 23-07-04 23:18

Man kan heller ikke vælge hos den anden brugere.
Jeg kan ikke få lov til at angive noget i "Angiv programadgang og standarder"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 23:26

Prøv at gå i Startmenuen - Kontrolpanel - Brugerkonti
Prøv at se om der skulle være en bruger der er betegnet som Computeradministrator.
Hvis der er skal du logge af og logge på igen som denne bruger.
Hvis du allerede har prøvet med en der er angivet som Computeradministrator må der være en fejl i opsætningen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 23:28

Det er tilsyneladende Angiv programadgang og standarder du skal ind i (kunne den anden bruger heller ikke det?).

Kommentar
Fra : the_expert

Dato : 24-07-04 09:57

Viask

Det er for du ikke har angivet at det er din outlook express der kal være din standard og du også bare slette din anden outlook.
Det lyder som om du lige har genistall din XP.
Jeg har haft det samme problem som dig at når jeg ville klikke på en svar email på en hjemmeside, jeg løste det problem ved at gøre som tidligere beskrevet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-04 10:11

Hvis du går ind på en hjemmeside og bruger deres skriv til mig (mailto) så forudsættes det at du har en mail-konto (e-mail liggende på din egen comp)
Hvis du kan sende e-mail fra din egen comp så vil (mailto) bruge denne opsætning.
Når du eller andre starter comp er de brugere og ikke administratorer.
Man skal være administrator for at kunne lave visse ting i opsætningen
Har comp ingen administrator, så kan det oprettes sådan.
Start comp>tryk start>log af >nu har du to linier:
bruger = her skal stå administrator
password = her skal stå den kode du har skevet ved indstallation
eller et password du finder på.................husk det
nu skulle du have rettigheder over comp
(dit skrivebord vil se anderledes ud end det gjorde før, sålænge du er logget på som administrator)
Eyvind.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 24-07-04 11:37

Der må være et eller andet, som jeg slet ikke fatter, fordi både mig og min datter står som administratorer. Hvordan kan det være, at vi er to adm.?Hvordan fjerner jeg hende som adm?
(Nu stiller jeg altså dumme spørgsmål, så det håber jeg, I kan klare)
Hvor går jeg ind og tjekker om outlook er min standard?
Vil også tilføje, at min e-mailadresse står som standard, men det er måske ikke så vigtigt i dette sammenhæng..eller
V

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-07-04 11:45

Det gør du faktisk som jeg har beskrevet, men det skriver du at du ikke kan få lov til. Hvilket er noget mystisk hvis du står som Computeradministrator.
Jeg har tjekket om der er sammenhæng i at man ikke kan som alm. bruger og det er der, men det burde virke som administrator. Email adresse er underordnet i denne sammenhæng.

Kommentar
Fra : the_expert

Dato : 24-07-04 11:45

Du går ind i outlook express
funktioner>indstilinger > faneblader generelt nederst på fanebladet skal du haveet flueben i Dette program er valgt som standard til post.
Det lyder som om du ikke har et flueben i der, ellers må du lige skrive igen.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 24-07-04 12:03

Denne del, altså der hvor der står standardmeddelelsesprogrammer er nedtonet. Dvs. jeg kan ikke trykke på knappen "benyt som standard".

Inde i "angiv programadgang og standarder" >brugerdefineret, så er der bare en "valgmulighed" til "vælg et standard e-mailprogram" og det er:Brug mit nuværende e-mail program. så det er det jeg mener med, at jeg ikke kan få lov til at ændre noget der.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-07-04 12:08

Har du tjeket det som the_expert skriver i OutlookExpress?
Jeg tror, at du må have en opsætningsfejl i systemet for det er ikke normalt, at man ikke kan få adgang til ændringerne når man er Computeradministrator. Du må endelig sige til hvis du misforstår nørdsnakken.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 24-07-04 12:11

Ja,jeg har tjekket det, men den er, som sagt nedtonet, så den kan jeg ikke påvirke.
Jeg fatter godt hvad I mener, men jeg kan jo ikke garantere, at jeg ikke HAR misforstået en lille detalje

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-07-04 12:18

Jeg er meget i tvivl om hvad man skal råde dig til, måske oprette en ny profil med administratorrettigheder og forsøge med denm men hvad siger I andre (emesen - eddie)?

Kommentar
Fra : the_expert

Dato : 24-07-04 12:52

Bjarne det dersens admin er ikke det jeg er mest inde i

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-04 13:59

Jeg er lige så rådvild som du lige nu Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-04 14:03

For ligesom at starte forfra
kan du sende mail til dig selv
Hvad bruger du til at sende mail
H-klik på Internet Explorer>vælg egenskaber>vælg fanen programmer
Hvad står der nu..........er der noget nedtonet...........kan du vlæge noget

Kommentar
Fra : viask

Dato : 24-07-04 14:21

Under programmer i egenskaber for internet står der:

HTML-editor: Her kan jeg vælge mellem word og notesblok
E-mail: Her står der INGENTING. O...zero...
Nyhedsgrupper:outlook express
Internetopkald:Netmeeting
Kaldender
osv, osv

Jeg kan sende mail til mig selv og jeg bruger outlook express.
Men jeg har et dumt spørgsmål: Hvordan kan administratorn forbindes til min mailadresse i outlook og ikke min datters? Er det fordi min er standardadresse? Altså, burde jeg ikke, som administrator have oprettet min mailadresse...håber, jeg udtrykker mig klart nok.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-04 14:26

Yes - administrator har ikke oprettet en mail i Outlook Express
Outlook Express:
funktioner
konti
tilføj
post
nu er der en guide til at oprette

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-04 14:27

Jeg hopper af her - haven kalder
Eyvind.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 24-07-04 14:29

Uhhhh, du giver mig dårlig samvittighed...jeg burde også gå ud og lave have

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-07-04 15:35

Jeg maler vinduer - i aften er der måske bedre tid -giver ikke op

Kommentar
Fra : viask

Dato : 24-07-04 15:41

Ok-tak skal I have

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-04 22:23

Selv tumper frygter ikke haven..................
Skal vi prøve igen.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 24-07-04 22:27

Absolut! Jeg skal have klaret det problem!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-07-04 22:30

emesen tror du, at det kan have nogen effekt at fjerne OE og sætte den på igen, jeg forstår simpelthen ikke at den ikke kan vælges som standard og at der er lukket for programstandarder. Jeg har en XP i gang ved siden af (mit skrivebord er næsten lige så fyldt som dit) og den kan med adm. rettighed, men ikke uden.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-04 22:45

Jo muligvis - jeg forstår det heller ikke.
I Outlook Express funktioner>indstillinger>forbindelse> står der nede på midten:
Outlook Express deler .................med Internet Explorer

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-04 22:50

Viask > denne var ikke til dig >>Selv tumper frygter ikke haven..........<<
men mig selv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-07-04 22:57

Jeg syntes du skal prøve, at fjerne OutlookExpress og sætte den ind igen. Om det hjælper aner jeg ikke, men det er rimeligt enkelt.
Først vil jeg gerne have dig til, at lave en back up af din e-mail konto selv om den ikke skulle forsvinde.
Åben OutlookExpress, vælg Funktioner Konti.
Fanebladet Post.
Marker din(e) konto, vælg knappen Eksporter. brug Gem i menuen til at finde et sted at gemme eksportfilen (et sted du nemt finder igen) Gem.
Gentag hvis der er flere konti.
Hvis d vil have backup af adressekartotek og emails så kan du også få en guide til det.

Sådan fjernes OutlookExpress.
Start - Kontrolpanel - Tilføj eller fjern programmer - i menuen i venstre side vælges Tilføj/fjern Windows komponenter. (Systemet indlæser vent) Brug pilene til at scrolle ned indtil du finder OutlookExpres - Fjern markering (flueben) - Næste - Udfør. Luk vinduer og genstart computeren.
(Menuen kan også hentes fra Startmenuen via Angiv programadgang og standarder - Tilføj/fjern Windows komponenter)
For at sætte den på igen: Gå det samme igennem en gang til, men denne gang markerer du OutlookExpress - Næste - Udfør.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 24-07-04 22:59

Ok. Det har jeg fattet
Jeg fik også ordnet noget i haven takket være dig..

Kommentar
Fra : viask

Dato : 24-07-04 23:01

Ok...jeg går straks igang.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-07-04 23:08

Sig nu til hvis du vil bruge livrem og seler

Kommentar
Fra : viask

Dato : 24-07-04 23:10

Nej, jeg kan godt finde ud af det indtil nu. Jeg er faktisk ikke helt dårlig til comp synes jeg selv

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-07-04 23:13

Fint!

Kommentar
Fra : viask

Dato : 24-07-04 23:32

Er for træt, så jeg vender tilbage i morgen

Kommentar
Fra : eddie_skov

Dato : 24-07-04 23:35

hej viask
har du tjekket dine indstillinger inde i dine internetindstillinger fanebladet >> programmer der skal din E_Mail være anført som outlook express for det er vist der din fejl ligger.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 24-07-04 23:39

Ja, jeg har tjekket det!!! Og det er også der fejlen ligger, men hvordan skriver man "outlook" i feltet? Feltet er jo helt tomt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-07-04 00:06

Det er noget der indstilles af OE, og da de er nedtonede er OE ikke valgt som standardpostpogram.
Derfor skal du:
Åben Outlook Express
Klik på Indstillinger i menuen Funktioner, og klik derefter på fanen Generelt.
Klik på Benyt som standard for nyheder eller e-mail under Standardmeddelelsesprogrammer
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-07-04 00:12

Palle the_expert var hurtigere end dig. Du kan selv regne ud hvor meget hurtigere 24-07-04 11:45

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-07-04 00:15

Ja det overså jeg, det er også ved at være en lang tråd.
Nå men så har spørgeren jo prøvet det, så det er ikke der fejlen ligger, så er jeg på bar bund.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-07-04 00:20

Ja, der er skrevet og forsøgt en del. Vi er vist alle blanke, intet på MS Technet om emnet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-04 12:00

viask - prøv Bjarnes forslag om at slette og genindstallere.
Men det kunne måske også være virus som blokerer dig - eller antivirusprogram som bremser for brug af mailto.
Her kan du teste din comp: www.spywarefri.dk
Hvis den har kunnet før så er muligheden jo også gendannelse i XP til et tidspunkt
før den holdt op.
Ved gendannelse mister du ikke filer som du har gemt, men kun indstallerede programmer, efter dit gendannelsespunkt.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 25-07-04 12:04

Jeg er "storforbrugere" hos spywarefri, og ved ikke hvad jeg havde gjort uden dem.
Har ikke noget spyware i øjeblikket.
Men jeg skal gøre som Bjarne siger, men er bare lidt bange for, at min mail går tabt.
Ved at man kan gemme dem i micr outlook i stedet, men jeg har kun outlook, og så gemme hver enkel meddelelse og det tager tid, så jeg håber på, at der kommer en anden løsning før jeg går igang.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-04 12:08

bruger du så også "spybot-search & destroy"

Kommentar
Fra : viask

Dato : 25-07-04 13:27

Yes.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 25-07-04 13:28

Har jeg så "destroyet" min mail?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-04 13:36

Når man i S-S&d immuniserer er der tre steder man kan sætte hak.
Prøv at åbne s-s&D
immuniser>ok>rul ned>jeg tror du har hak i de to nederste også.
prøv at fjerne disse to hak

Kommentar
Fra : viask

Dato : 25-07-04 14:14

Hvis det er hak i "Lock IE start page setting.... du mener, så har jeg ingen hak i nogen af de tre.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-04 14:17

Nå - men den gælder også Internet Explorer - men det var også bare et gæt.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 25-07-04 15:29

nu har jeg fjernet og reinstalleret outlook igen. ( mine meddelelser er intakte, yes!) Meeeen....internetinst>programmer>e-mail..stadig tom. Og outlook exp>inst>generelt...standardmeddelelsesprogr: "benyt som standard" stadig nedtonet.
Øøøøvvvvv.
Der må være et eller andet som gik galt den gang Windows xp blev installeret. (Det er ikke mig som har installeret det.)Jeg har kun haft denne pc i et par måneder, og denne funktion har aldrig virket. Jeg har først taget fat i problemet nu.
Nå, men jeg venter til jer "pc-eksperter" får en anden god idé. (Jeg synes dette er meget sjovt.)

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-04 15:49

Prøv at gå til Outlook (ikke Express) som måske ligger i din office.
funktioner>konti>tilføj>post>følg guiden og opret en "konto"
du har sikkert en pop3
pop3
smtp
Du kan altid vende tilbage til Outlook Express

Kommentar
Fra : viask

Dato : 25-07-04 15:56

Jeg skal lige til dans, men jeg vender tilbage

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-07-04 17:27

http://bolignet.sprotoften.dk/default.asp?id=184&ACT=5&content=67&mnu=195
Der skal som på det sidste billede, stå standard ud for din hovedpostkonto.

Nu er det ikke alle "E-Mail link" der skal åbne dit Postpogram (Outlook Express), hvilket link feks. er der problem med, kan du give et exempel.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-04 17:33

ja pallebhansen - men den mulighed får du kun ved to eller flere konti.
Og ja det kunne nok være rart at prøve disse link.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 25-07-04 20:19

Hej-
som jeg sagde før, så har jeg kun Outlook express installeret, men når emesen bad mig om at åbne outlook, som jeg ikke har, så fandt jeg lige office 97 pakken frem og installerede den. Og hvad så? Jo, endelig!! Nu virker det!
Nu står der:outlook express i internetinst>programmer>e-mail.
Jeg må vel så give mine points til dig, emesen og sige tusind tak til jer andre.
Det er dejligt at vide, at I er der for at hjælpe!

Godkendelse af svar
Fra : viask

Dato : 25-07-04 20:21

Tak for svaret emesen.
Det var en hård nød at knække, men nu er jeg glad

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-07-04 20:25

- ja lidt held skal der til en gang i mellem.