/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Min Blærbar er tom
Fra : Melander
Vist : 459 gange
160 point
Dato : 24-06-02 21:55

Hejsa alle..

Jeg har fået mig en gammel bærbar pc, en TOSHIBA T2130CT, den er formateret fuldstædig, så den aner nok ikke engang at den findes, men mit problem er at jeg er ikke særlig god til denne slags.

Den skulle kunne køre windows 95, men da den ikke har noget cd drev, skal alt lægges på den, med disketter(øv), men fint nok, jeg har windows 3.11 og en opgradering til 95, på diskette, men hver gang jeg putter den 1 diskette i, for jeg at vide at den er invalid, så fik jeg at vide at den nok ikke havde nogen dos mere, så jeg lavede 3 dos disketter, og når jeg puttede den 1 i af dem, fik jeg det samme at vide. så, hvad dælen gør jeg, den er ret sød, og kunne godt bruges til at skrive på, men som den er nu, er den ikke noget værd....

Håber en eller anden derude høre mit nødråb, og vil hjælpe med at give min lille toshiba kunstigt åndedræt:) .

Den er fra 1995, ved ikke hvor mange Megahertz den er på, men den har 8 mb ram og 500mb harddisk....

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-06-02 22:15

Hej Melander,

kan du læse disketterne på en anden computer? Hvis du ikke kan, ka' det også evt. være diskette drevet der er kaput, har du evt. mulighed for at låne et for at afprøve det?

Hvis det er disketterne der ikke virker i en anden computer, så vil jeg foreslå dig at købe dig nogle nye disketter, og lave nogle nye dos/3.11 disketter.

Er der for resten nogle klapper bagpå, hvorunder der er nogle forskellige porte, f.eks. Scsi?

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-06-02 21:07

> Hejsa alle..
>
> Jeg har fået mig en gammel bærbar pc, en TOSHIBA T2130CT, den er
> formateret fuldstædig, så den aner nok ikke engang at den findes, men
> mit problem er at jeg er ikke særlig god til denne slags.
>
> Den skulle kunne køre windows 95, men da den ikke har noget cd drev,
> skal alt lægges på den, med disketter(øv), men fint nok, jeg har windows
> 3.11 og en opgradering til 95, på diskette, men hver gang jeg putter den
> 1 diskette i, for jeg at vide at den er invalid, så fik jeg at vide at
> den nok ikke havde nogen dos mere, så jeg lavede 3 dos disketter, og når
> jeg puttede den 1 i af dem, fik jeg det samme at vide. så, hvad dælen
> gør jeg, den er ret sød, og kunne godt bruges til at skrive på, men som
> den er nu, er den ikke noget værd....
>
> Håber en eller anden derude høre mit nødråb, og vil hjælpe med at give
> min lille toshiba kunstigt åndedræt:) .
>
> Den er fra 1995, ved ikke hvor mange Megahertz den er på, men den har 8
> mb ram og 500mb harddisk....
Måske er den så gammel at den ikke kan læse HD-disketter, altså High Density
svarende til beskedne 1,44 MB ? Hvis du kan
finde en ældgammel disk på 720 kb ? - jeg kan snart ikke huske betegnelsen -
så prøv den ....
I stedet for diskette cirkus'et ville jeg investerer i et kabel, så du kunne
overfører mellem paralleportene - jeg er ikke sikker på fra hvilken
DOS-version der er et filtransfer program med, men er sikker på at der er
med i 6.2 ....
Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-06-02 21:06

Peter Dahl wrote:
> Måske er den så gammel at den ikke kan læse HD-disketter, altså High
> Density svarende til beskedne 1,44 MB ? Hvis du kan
> finde en ældgammel disk på 720 kb ? - jeg kan snart ikke huske
> betegnelsen - så prøv den ....

Jeg mener de hed DD, dog uden at vøre 100% sikker....

--
Martin K

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 25-06-02 08:04

Hvis den er fra 1995, ville det være mærkeligt hvis ikke den kunne klare HD disketter...... Det har været standard på stationære maskiner siden 1991. Og ja, de små hedder DD (Double Density), men i sin tid kunne man bare lave et hul nederste højre hjørne, så maskinen troede det var en HD og derefter bruge den som en sådan.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 25-06-02 08:07

Kender du ikke nogen, der har et eksternt CD ROM drev, der kan sættes til parallel porten? Det kunne være en udmærket mulighed....

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 25-06-02 08:07

Kender du ikke nogen, der har et eksternt CD ROM drev, der kan sættes til parallel porten? Det kunne være en udmærket mulighed....

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-06-02 13:25

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse
news:af7u84$qde$1@sunsite.dk...
> Peter Dahl wrote:
> > Måske er den så gammel at den ikke kan læse HD-disketter, altså High
> > Density svarende til beskedne 1,44 MB ? Hvis du kan
> > finde en ældgammel disk på 720 kb ? - jeg kan snart ikke huske
> > betegnelsen - så prøv den ....
>
> Jeg mener de hed DD, dog uden at vøre 100% sikker....

Det kunne du nu ellers godt være :) (Double Density....)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-06-02 13:28

"Melander" <Melander.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:hIKR8.8747$va.737772@news000.worldonline.dk...
> Hejsa alle..
>
> Jeg har fået mig en gammel bærbar pc, en TOSHIBA T2130CT, den er
> formateret fuldstædig, så den aner nok ikke engang at den findes, men
> mit problem er at jeg er ikke særlig god til denne slags.
>
> Den skulle kunne køre windows 95, men da den ikke har noget cd drev,
> skal alt lægges på den, med disketter(øv), men fint nok, jeg har windows
> 3.11 og en opgradering til 95, på diskette, men hver gang jeg putter den
> 1 diskette i, for jeg at vide at den er invalid, så fik jeg at vide at
> den nok ikke havde nogen dos mere, så jeg lavede 3 dos disketter, og når
> jeg puttede den 1 i af dem, fik jeg det samme at vide. så, hvad dælen
> gør jeg, den er ret sød, og kunne godt bruges til at skrive på, men som
> den er nu, er den ikke noget værd....
>
> Håber en eller anden derude høre mit nødråb, og vil hjælpe med at give
> min lille toshiba kunstigt åndedræt:) .

Det lyder som om diskettedrevet måske ikke har det ret godt.... Du kunne evt.
spørge i dk.marked.privat.edb om der er nogen der har et liggende.

Alternativt kan du forsøge (prøv flere gange...) at boote på en Dos 6.2 disktte
(fjern evt. de filer den ikke bruger) og så bruge Interlnk programmet til at
overføre de resterende filer vha. et null-modem kabel....

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 25-06-02 17:41

hej igen

Nocom, dit svar blev afvist, fordi det kan jeg da ikke bruge til noget....

Til de af jer andre der i det mindste forsøger at give et ordenligt svar, kan jeg lige sige, at nu har jeg lavet tre dos disketter, med dos ver. 6.22 på. Når jeg sætter nummer et i, skriver den ordret:

Ugyldig systemdisk
disk I/O-fejl
Skift disk, og tryk en tast

Nogle ideer???

Hilsen Melander

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-06-02 18:52

Hej Melander,

jeg går ud fra at det ikke er disketterne den er gal med, da jeg går ud fra at de virker på en anden pc.

så det ku' jo tyde på at det er drevet det er galt med, men det lyder bare underligt når den ka’ registrer at der overhovedet sidder en diskette i.

måske noget der kan bruges her, men jeg tvivler nu på det, når den ikke vil tage imod de andre disketter -->
http://support.toshiba-tro.de/internet/info/Newslett/tr251199.htm

er der nogle låger bagpå med nogle porte af en slags under?

Jeg har ikke specifikationen/manualen til TOSHIBA T2130CT, men jeg vil da prøve og se om jeg ikke ka’ finde den et sted så det bliver lidt lettere at vurdere og skabe et overblik over den.

Nu er jeg ikke klar over hvad for en slags harddisk (ide/scsi) der sidder i og hvad for ”stik” det har, og om det overhovedet er muligt at koble den på en alm. Pc. Men det er da i hvert fald muligt at pille Harddisken ud af den.

Jeg har læst et eller andet sted at det skulle være muligt at opgradere TOSHIBA T2130CT med en større harddisk i Gb-klassen, hvis jeg kan finde linket til den igen, skal jeg nok smide den her på siden, hvis du er interesseret.

Men hvis det er muligt at koble Harddisken fra Toshiba’en på en pc, kunne det jo være en ide, også så få det installeret på den måde, men jeg ved desværre ikke om det er muligt, så det skal jeg lige ha’ undersøgt først.

Kan diskettedrevet tages af/ud?
Bliver der skrevet noget på skærmen når du starter den op?
Og hvis der gør, hvad bliver der skrevet?

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-06-02 17:40

Stig Meyer Jensen wrote:
>> Jeg mener de hed DD, dog uden at vøre 100% sikker....
>
> Det kunne du nu ellers godt være :) (Double Density....)

OKi... takker, jeg synes nu også nok... men rart at få det bekræftet
alligevel

--
Martin K

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 25-06-02 19:44

Den skriver toshiba bios 1.4

det er alt

Hilsen Melander

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 160 point
Dato : 25-06-02 22:30

Hej Melander

det lyder som om du ikke har lavet din(e) disketter korrekt, så derfor

klik dig ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm

klik på "DOS 6.22" gem filen et sted på din computer, og indsæt en floppy disc
i drevet, og dobbeltklik på filen boot622, der dannes så en bootdisc til dos
version 6.22 som du skal bruge på din bærbar.
boot så din bærbar op på denne disc, når du er kommet til a:\>
indsætter du den første disc til win95 og skriver install,
der kommer så et tidspunkt hvor den vil lede efter en tidligere version af
windows, her indsætter du så den første disc til win 3.11, når den har indlæst den
information der skal fortsætter du med win95 installationen.
der behøves ikke at være dos og win 3.11 på før win95 indstalleres.

Kommentar
Fra : Squanto

Dato : 25-06-02 22:44

1) Slet alt - format c: /u
2) læg en startdiskette i og en win**
3) Installere OS
4) Opsæt instil...osv
5) skulle nu være klar

....´vil bare hjælpe...

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-06-02 01:22

Hej Melander,

har du mulighed for at gå ind i Bios'en, evt tryk "del" eller "F1" når den bliver startet, og så se hvad der står under "boot medie" eller noget i den stil, og så fortælle hvad der står.

umiddelbart kan det jeg foreslog med at tage harddisken ud og koble den på en alm. pc ikke lade sig gøre, med mindre du har en Harddisk adapter i stil med den her -->
http://www.gamestech.com/pc_accessories_info/miscellaneous/2.5_to_3.5_HDadapter/adapter.htm
det sku' være muligt med en adapter som denne at koble en laptop harddisk på pc'ens ide-kabel.

jeg er ret sikker på at det er en af samme slags de har her hos Hammargren Data, (http://www.hd.dk/) på siden -->
http://www.hd.dk/produkt/adaptere.html
det er næsten helt nede i bunden af siden --> Harddisk adapter 2,5" / 3,5" , vare nr. 7009 900 500, og udmiddelbart hvis prisen stadig holder stik, så koster sådan en 55,- kr.

så hvis disketterne og floppy drevet bliver ved med at drille, ku' det måske være en ide at koble Toshiba'ens harddisk på en pc vha. en adapter og så installere Dos på den på den måde.

håber det ka' bruges...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 26-06-02 18:02

Hejsa DK

Du er dæleme da en badass :)

Det virker sgu...fedest

Tak til alle der skrev indlæg og hjælp....

Håber jeg en dag kan hjælpe jer..Med Venlig Online Hilsen Melander

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-06-02 21:01

Hej Melander

velbekomme