/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
æ,ø,å i html
Fra : hvaf
Vist : 1078 gange
80 point
Dato : 05-06-01 13:39

Hvordan slipper jeg for at bruge lange omskrivninger for æ,ø og å i min editor/alle editorer, når jeg forbereder html-dokomenter m/dk-tekst på min Macintosh?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-06-01 13:35

Har aldrig haft fornøjelsen af at bruge en Mac, men jeg vil da tro der
findes en eller anden teksteditor der kan fortage lidt "Søg og Erstat"?

mvh
mola

"hvaf" <hvaf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:kx3T6.3107$R84.558768@news010.worldonline.dk...
> Hvordan slipper jeg for at bruge lange omskrivninger for æ,ø og å i min
> editor/alle editorer, når jeg forbereder html-dokomenter m/dk-tekst på
> min Macintosh?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-06-01 13:44

"hvaf" <hvaf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:kx3T6.3107$R84.558768@news010.worldonline.dk...
> Hvordan slipper jeg for at bruge lange omskrivninger for æ,ø og å i min
> editor/alle editorer, når jeg forbereder html-dokomenter m/dk-tekst på
> min Macintosh?

hvis det er &aelig; og lign. du vil slippe for, så er det vist ikke muligt
hvis det skal være kompatibelt med udenbyske browsere - ved ikke lige hvad
problemet med Mac er...

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk - mickey(at)susie.dk
http://susie.dk/www.tv3.dk.26.05.2001.html

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-06-01 15:59

"hvaf" <hvaf.news@kandu.dk>'s posting:

>Hvordan slipper jeg for at bruge lange omskrivninger for æ,ø og å i min
>editor/alle editorer, når jeg forbereder html-dokomenter m/dk-tekst på
>min Macintosh?

Du skal have din MAC til at brug ISO-8859-1 (AKA Latin 1)
tegnsættet, hvad den vist ikke gør? Hvis den ikke gør det, så kan du
ikke direkte skrive spec-tegn., men bliver nød til at kode dem
eftersom ISO-8859-1 er det HTML som default skrives i. Om jeg ikke
husker meget galt, så kan man lave det om (fx har Front Page den
ide, at den skal bruge en eller anden Win 1252 (AFAIR)), men det er
måske ikke helt smart.

--
Opera på 5,3% - http://browserwatch.internet.com/stats/stats.html
Ja, en browser-site for folk med interesse i browsere, men det er
jo klart, at det netop er hér tingene begynder at kunne mærkes
først - Opera på vej frem...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-06-01 19:28

hvaf wrote:
>
> Hvordan slipper jeg for at bruge lange omskrivninger for æ,ø og å i min
> editor/alle editorer, når jeg forbereder html-dokomenter m/dk-tekst på
> min Macintosh?

Find ud af hvordan du lokker din editor til at gemme/hente i
ISO-Latin-1.

Hvis ikke, så skriv i en decideret HTML-editor som fx Netscape's editor.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-01 16:05

hvaf <hvaf.news@kandu.dk> wrote:

> Hvordan slipper jeg for at bruge lange omskrivninger for æ,ø og å i min
> editor/alle editorer, når jeg forbereder html-dokomenter m/dk-tekst på
> min Macintosh?

Hvilken editor bruger ?

--
Cordiali saluti Jesper
"Ingen er både ærlig og fjendeløs" - Carl Erik Soya
mailto:jesper@gylling.net
http://www.gylling.net/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-01 17:24

hvaf wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvordan slipper jeg for at bruge lange omskrivninger for æ,ø og å i min
> editor/alle editorer, når jeg forbereder html-dokomenter m/dk-tekst på
> min Macintosh?

Du kan bruge Stones webwriter som gratis kan downloades på
http://www.webwriter.dk .
Det er den bedste editor jeg har prøvet og så er den på dansk den har også
et kodebibliotek hvilket er ret nyttigt
udover det har den CSS editor og JavaScript editor.
Nok om det!
I stones kan du sige gem med æøå koder i stedet for almindelige tegn jeg
ved dog ikke om stones kan fås til MAC

--
Dette indlæg er sendt fra http://www.html.dk
* Søg og læs i de danske nyhedsgrupper om webdesign
* Tutorials og artikler om webdesign på dansk

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 80 point
Dato : 21-07-01 17:32

ISO Latin-1 characters
&Agrave; À capital A, grave accent &iuml; ï small i, diæresis/umlaut
&agrave; à small a, grave accent &ETH; Ð capital Eth, Icelandic
&Aacute; Á capital A, acute accent &eth; ð small eth, Icelandic
&aacute; á small a, acute accent &Ntilde; Ñ capital N, tilde
&Acirc; Â capital A, circumflex &ntilde; ñ small n, tilde
&acirc; â small a, circumflex &Ograve; Ò capital O, grave accent
&Atilde; Ã capital A, tilde &ograve; ò small o, grave accent
&atilde; ã small a, tilde &Oacute; Ó capital O, acute accent
&Auml; Ä capital A, diæresis/umlaut &oacute; ó small o, acute accent
&auml; ä small a, diæresis/umlaut &Ocirc; Ô capital O, circumflex
&Aring; Å capital A, ring &ocirc; ô small o, circumflex
&aring; å small a, ring &Otilde; Õ capital O, tilde
&AElig; Æ capital AE ligature &otilde; õ small o, tilde
&aelig; æ small ae ligature &Ouml; Ö capital O, diæresis/umlaut
&Ccedil; Ç capital C, cedilla &ouml; ö small o, diæresis/umlaut
&ccedil; ç small c, cedilla &Oslash; Ø capital O, slash
&Egrave; È capital E, grave accent &oslash; ø small o, slash
&egrave; è small e, grave accent &Ugrave; Ù capital U, grave accent
&Eacute; É capital E, acute accent &ugrave; ù small u, grave accent
&eacute; é small e, acute accent &Uacute; Ú capital U, acute accent
&Ecirc; Ê capital E, circumflex &uacute; ú small u, acute accent
&ecirc; ê small e, circumflex &Ucirc; Û capital U, circumflex
&Euml; Ë capital E, diæresis/umlaut &ucirc; û small u, circumflex
&euml; ë small e, diæresis/umlaut &Uuml; Ü capital U, diæresis/umlaut
&Igrave; Ì capital I, grave accent &uuml; ü small u, diæresis/umlaut
&igrave; ì small i, grave accent &Yacute; Ý capital Y, acute accent
&Iacute; Í capital I, acute accent &yacute; ý small y, acute accent
&iacute; í small i, acute accent &THORN; Þ capital Thorn, Icelandic
&Icirc; Î capital I, circumflex &thorn; þ small thorn, Icelandic
&icirc; î small i, circumflex &szlig; ß small sharp s, German sz
&Iuml; Ï capital I, diæresis/umlaut &yuml; ÿ small y, diæresis/umlaut

Herefter kan du definere en tast (genvej) fx æ ø å og så er du kørende :)