/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvæs og sprut
Fra : Gogzi
Vist : 503 gange
80 point
Dato : 23-07-04 19:11

Jeg har en kæmpe stor main coon kat, som jo skal børstes dagligt. Det giver mig UTROLIG mange problemer, hvæs, krads, rifter mm. Min kat hader at blive børstet. Jeg har prøvet at sidde med hende på skødet, placere hende på et bord, på gulvet mm. , hun VIL bare ikke børstes. Også lidt katte-pædagogik og psykologi er prøvet, men nej. Har nogle et godt råd ????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 19:16

Hvor gammel er katten og hvor længe har du haft den?
Nogen katte bryder sig ikke om at blive børstet uanset hvor kælne de ellers er. Og hvis den ikke har været vant til det fra helt lille, kan det være svært nogensinde at vænne den til det.
Har du prøvet bare at lege med hende med børsten uden at børste ,så hun bliver mere fortrolig med den og finder ud af, at den ikke er "farlig"?

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 23-07-04 19:22

Jeg har haft hende fra helt lille. De første 3-4 måneder var der ingen problemer. Så blev hun stereliseret, og jeg kunne ikke børste hende en uges tid pga. såret, og herefter har der været BALLADE. Hvis jeg sætter mig på gulvet sammen med hende og pjatter lidt, med børsten i hånden, så går hun bare ind i soveværelset, og hvis jeg så prøver at lokke hende tilbage, så ser jeg hende ikke de næste par timer, så er hun i skjul under sengen. Især VIL hun IKKE børstes på maven, så hvæser hun mig lige op i hovedet. Og det skal lige siges, at jeg børster hende forsigtiogt, så det er ikke fordi det gør ondt på hende.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 19:39

Ja det lyder ikke som noget der er nemt at løse, for hvis du bare holder hende fast, kan det jo ende med at hun ikke gider snakke med dig i lang tid.
Gad vide om det er noget psykisk fra dengang hun blev steriliseret. Jeg ved ikke hvor meget katte kan tænke om sådan noget. Men jeg har selv to små huskatte der blev steriliseret for 3 mdr. siden. Den ene er der ingen problemer med, men den anden var der lidt knas med at såret ikke helede hurtigt nok. Og hvis hun har på fornemmelsen, at jeg vil løfte hende og kigge på maven, får jeg ikke lov til at røre hende i en uge eller mere.

Men prøv med en anden børste evt. Det kan måske tænkes det er den hun ikke kan lide.
Jeg brugte en der ligner lidt en stålkam, med en enkelt række pigge på, og den kunne de bedre lide end en almindelig børste.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-07-04 20:04

Kan du ikke servere lidt lækkert samtidig med du børster hende, således hun kommer til at forbinde børstning med noget lækkert. Starte i et små og derefter mere.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-07-04 20:39

Jeg gør det med Hannibal, det "lille" pus, at jeg sætter en pakke med skinkeskiver ved siden af på bordet, når vi skal lave noget, han ikke synes om. Og han synes ikke om at blive børstet og få klippet sine negle, som han gerne sætter langt ind i halsen på mig når han kæler. Så det SKAL gøres.
Jeg kalder aldrig på ham, så han ikke sætter det i forbindelse med noget væmmeligt at jeg kalder. Så snupper jeg ham lige så stille og sætter ham på skødet. Så ved han, at noget væmmeligt skal til at ske, og tager kløerne frem. Så tager jeg hans ene pote - og skynder mig at stikke et meget lille stykke skinke i munden på ham. Så får jeg lov til at klippe et par kløer. Derpå begynder han at vride sig løs. Jeg holder godt fast, snupper en lille stump af neglen og giver ham et større stykke skinke, og sådan fortstætte vi. Hele tiden roser jeg ham meget, og det kan han godt lide. Efterhånden bider og kradser han mig slet ikke mere. Han er heller ikke fornærmet et par dage eller tre som han var i starten. Allerede efter et minuts tid må jeg kæle med ham igen. Når han er helt færdig, får han en hel skive, delt op i fire, så han ikke sviner hele stuegulvet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-07-04 20:40

Jeg ved godt, spørgsmålet drejer sig om børstning, men jeg regner med, du kan bruge samme metode.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 23-07-04 20:47

Jeg har prøvet med forskellige børster mm. Hun er ligeglad. Ja, det er nok noget psykisk, noget hun bare ikke vil. hun er meget lidt madglad, så hun lader sig ikke friste af godbider. hun er ganske snedig, kan fornemme på mig, når jeg har planer om at hun snart skal børstes. Måske må jeg bare leve med det.....

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-07-04 20:50

Kan du så ikke sætte hende på et tæppe, hendes kløer hænger fast i, mens du børster hende? Så kan hun da ikke sætte dem i dig så længe. Jeg ved godt, det lyder ondt, men det gør jo også ondt at blive flænset.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 23-07-04 20:53

Tjo....det var måske en mulighed. Hvis jeg har gæster, når hun skal børstes, så skal gæster ikke kommentere hendes opførsel under børstningen, for så kan de bare få et hvæs med på vejen. Jeg tror nok hun er lidt ilter, ligesom hendes ejer.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-07-04 21:01

Hæ, du kan lave nogle små sko af skind til hende, til når hun skal børstes. Hvis hun også begynder at bide, må du i gang med at lave en mundkurv til hende.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 21:40

Den var god Jette.

Men derudover er det et kedeligt problem Gogzi har, og især når det er en kat der har så stort behov for at blive børstet for at holde pelsen i orden.

Da jeg sidst var ved dyrlægen havde han netop haft besøg af en kæmpe Maine Coon der simpelthen måtte bedøves for at få pelsen filtret ud, og noget måtte de klippe af.
Så hvis alt andet glipper, kan jeg kun anbefale noget bid-og krads-sikkert på armene og handsker, og håbe at løvinden ikke bliver så sur, at hun ikke gider snakke med dig mere.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-07-04 21:56

Ja, det er synd, når de bliver så filtrede. Vores ex-nabo havde to persere. Men det var de største svin jeg nogensinde havde set. Vi passede dem, når de var på ferie. Begge kattene sked overalt - køkkenborde, gulve, vindueskarme o.s.v. Og de kom også til dyrlægen og blev klippet, fordi de filtrede. Ikke fordi de ikke kunne børste, men fordi de ikke blev det!!!!!!!! Da de flyttede, blev begge katte aflivet. Man måtte kun have et dyr, der hvor de skulle flytte hen, og de havde en hund også. Men konen er den klogeste i verden. Og hun vidste tilfældigvis, at man ikke kan flytte en kat!!!! :-l l
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-07-04 21:56

Nå det mislykkedes. Hvordan laver man så rasende??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 22:07

kolon bindestreg og to stk af bogstavet l = :-ll

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 22:09

Det virkede ikke ,Sorry det skal nok være to af den lodrette streg oppe ved "taltasterne"

Prøver igen

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 23-07-04 22:52

Nå, men jeg har da lige "overlevet" endnu en gang børstning af min kat. Der er ingen fare for, at hendes pels får lov til at filtre, hun SKAL sgu`børstes. Det er jo trods alt "de voksne" der ved bedst. Lidt ligesom børn, der ikke vil have børstet tænder eller lignende. Godt at plastret er opfundet, hihi, apoteket og matas her i mit kvarter tjener godt på mig.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-07-04 00:03

Ja, det plejer jeg også at sige til Hannibal. Men han er absolut ikke enig med mig. Altså at de voksne ved det bedst. Han ser på mig som om han tænker: "Hun er da ikke rigtig klog. Hun kan jo ikke engang lide mus".
Gogzi, jeg er ked af, jeg saboterer dit spørgsmål, men jeg kan altså ikke finde nogen lodret streg i tallene, dova.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-07-04 01:05

Det er på den tast hvor der er en apostrof.
På min lille bærbare sidder den længst ude til højre i rækken med tallene og lige ved siden af spørgsmålstegnet.
Ved ikke om de også sidder sådan på andre computere, har ikke meget forstand på sådan nogen.

Gogzi, jeg kom til at tænke på hvordan du holder katten når du børster hende på maven?

Hvis du nu løfter den op så du holder den med ryggen ind mod dig selv. Så tager du godt fat om forbenene med den ene hånd og holder dem godt op under halsen på katten,så plejer man nogenlunde at have styr på den, så den ikke kan bide og kradse (i det mindste ikke med forbenene) og så kan man som regel holde bagenden mellem sine egne ben.
Den metode bruger jeg hvis jeg skal pille skovflåter af f.eks.

Men det kommer selvfølgelig an på hvor hidsig den er.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-07-04 01:10

Tak dova. Det er også den på et alm. tastatur, men man skal bruge Alt Gr. tasten samtidig. Men når man ser på den, er det to små streger over hinanden på mit tastatur. Men det er den.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 25

Dato : 24-07-04 10:41

Vores skovkat kan heller ikke lide at blive børstet, det skal helst være på hovedet, men vi lader ham stå at spise medens han bliver børstet, og så bliver han børstet, men han kan heller ikke lide at blive børstet. Vi overtog ham fra min svigermor, og hun magtede ikke at børste ham, så det er ikke nemt at børste ham.

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 24-07-04 11:42

Det vil jeg da prøve, at lade hende spise imens, men hun er ikke særlig madfikseret, så jeg tror egentlig bare hun går sin vej. Hun elsker at sidde i vindueskarme og kigge ud, og jeg har også prøvet at børste hende imens hun sidder der, så får jeg bare et stort hvæs lige op i hovedet. Men hun bærer ikke nag, så snart hun er børstet, så er hun god og sød igen.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 24-07-04 13:06

Et godt råd til alle jer som har problemer med børstning, negleklip osv. af jeres katte.

Det er noget der SKAL gøres, og det er jer der bestemmer.

Er katten helt vild, så start med at give den mundkurv på (der er lavet specielle mundkurve til katte, når de har dem på dækkes øjnene, og dette gør mange katte meget rolige) klip neglene, og gør så det der skal gøres.

Giv katten noget lækkert når det er overstået, og I bliver jo hurtigt gode venner igen.

Langt de fleste katte, lærer at respektere denne behandling, og på et tidspunkt finder den sig pænt i det.

.-) karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-07-04 20:08

Jeg anede virkelig ikke, man kunne få mundkurv til katte. Det skal jeg godt nok huske at fortælle "tykkemissen", næste gang han bider mig.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 25-07-04 08:55

Nej, men det er en rigtig god ide, se den her

http://loppetjansen.gpserver.dk/product_info.php?cPath=32_128&products_id=1022

Karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-07-04 15:31

Man kan ikke se den. Linket til at se et større billede virker ikke. I hvert fald ikke når jeg prøver.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : daggala

Dato : 31-07-04 16:10

Jeg har et godt råd! Mine katter ville ikke børstes og de hvæs og krads hvis jeg prøve at børste dem. Mit råd er at skamme dem og sprøjte vand på dem. Det fungere på mine katter :D ... Good luck :D

Kommentar
Fra : Katrunde

Dato : 07-08-04 11:59

man kan få en hanske med "børste" på, efter et stykke tid vil katten venne sig til den og det vil være som om du bare kæler med missen hver dag... fnis, missen!!!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-08-04 16:26

Sådan en har vi. Den er nærmest uduelig.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 08-08-04 00:37

Jeps jeg har også prøvet en sådan handske, og den er ikke vildt god. Og min kat hader OGSÅ at blive børstet med den, lige som med børste, stålkam osv.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 08-08-04 11:26

Man kan bruge den rullende kam, vi bruger den på vores Norske skovkat.

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 08-08-04 13:59

Hvad er en rullende kam ???? Det lyder interessant !!!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 25-08-04 22:30

Med store (semi)langhåret katte skal man HELT i bund for at tage knuderne der, ligegyldigt hvor ofre du børster dem, opstår.
Vi træner vores lige fra de er killinger til at blive børstet og få klippet klo´erne. Vi har dog en eller to (ud af 6) der ikke gider, så der klipper vi "en pote af gangen" over 3-4 dage, og mht. til børstningen sammen trummerum, et ben eller en side af gangen. Og til de der slet ikke gider det ræs, er vi to, den ene holder og den anden børster. Vi bruger så også 3 forskellige børster.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-09-04 22:53

ak ja de kælepelse
du kan tro børstning her i huset heller ikke er sagen - men i en rolig stund hvor hun ikke føler det er noget der SKAL gøres kan jeg af og til komme til - sådan kæle/lege - men ganske stille og roligt - af og til over flere omgange.
Det underlige er at jeg kan mærke at hun ikke er bange for børsten men bare noget så stædig - og sådan er det jo bare - katte er og bliver temmelig mystiske ikke ???

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-10-04 03:20

Nu har jeg anskaffet mig en rullende kam til "kræene". Og de elsker det. Hannibal gør også, men har bestemt sig til at holde fast ved sin mening om, at han IKKE vil børstes. Så da jeg prøvede den på ham, spandt han saligt et halvt minuts tis, så for han op og satte tænderne i min arm og kløerne på bagpoterne i den anden. Derpå lavede han de kønneste huller og flænger, jeg længe har set. Men så var det min tur til at blive sur. Han fik klippet negle og blev redt godt og grundigt, mens jeg holdt ham ned i sofaen, så han ikke kunne rive/bide mere i mig. Ondt men effektivt. Og totterne stod ud alle vegne på ham, så det var nødvendigt at gøre noget effektivt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : MivBounty

Dato : 07-10-04 22:42

man kan købe en børste-handske, simpelthen en "vante" med små pinde på, så det bliver til en børste, måske kan hun lide den?