/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hjælp mod det offentlige
Fra : binky
Vist : 499 gange
150 point
Dato : 23-07-04 17:49

Jeg mangler en oplysning om nogen, der kan hjælpe mod det offentlige system. Jeg har hørt, der er nogen, der kan hjælpe, og jeg er virkelig trængt op i en krog.
mvh.
binky

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 23-07-04 17:51

Det offentlige er jo et "stort" ord som kan indeholde mange ting - uddyb lidt binky, så er jeg sikker på at hjælpen er på vej.

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 23-07-04 18:22

Hejsa....
Lidt flere oplysninger plz....
Hvilken form for bistand er det du mangler..... advokat, revisor......eller andet..???

VH
mrhan

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 18:24

Du kunne jo fortælle lidt om problemet og hvilket område (kommune/amt) problemet er.
Der er mange organisationer der kan hjælpe og der er tilsyneladende også mange Kandu brugere, der har høstet erfaringer.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 23-07-04 18:25

Prøv denne her og se om du kan finde noget http://www.netborger.dk/
Nu skriver du ikke hvad problemet er.

The1best

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-07-04 18:53

Måske denne her binky. Det kommer lidt an på dit problem.
http://www.livtagerne.dk./

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 18:53

Hej igen binky
Dejligt at høre at det var "falsk alarm".

Men kan du ikke prøve at uddybe dit problem lidt nærmere, det offentlige er et lidt for stort begreb til at komme med nogen forslag til dig.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-07-04 19:04
Kommentar
Fra : binky

Dato : 23-07-04 19:31

Hej allesammen
Jeg har været under § 46 siden (skriver sagsbehandleren)2000. Jeg mener ikke, de kan holde nogen under revalideringsloven fra 6/3-00 under §46 på kontanthjælp til 1.11.03.

1 md. i aug. 2001 var jeg under revalideringen,dog kun en måned,då jeg måtte melde fra p.gr.af. angstanfald.
Jeg har papir på, at jeg var dækket af revalideringen til den 29/8-04 så længe jeg gik under jobsøgningskursus A/S3. Jeg har sammenlagt fået revalideringsydelse i 5 mdr. fra år 2000, men i mine papirer står der, at jeg har været under §46 siden 2000. Det er selvfølgeligt ikke gyldig, at min kære sagsbehandler har forsikret mig om, at jeg ikke kom på kontanthjælp 3 gange indenfor de sidste 2 mdr. Jeg har det ikke på skrift. Jeg vil så gerne have kontakt til nogen, der kan hjælpe mig, for jeg fik at vide i mandags, at jeg skulle på kontanthjælp næste mandag, og det indebærer, at jeg er nødt til at flytte fra min mand, for uheldigvis er vi gift, og i dette tilfælde uheldigvis har han fast arbejde. Jeg har en kopier af ansøgninger, og den stak måler på nuværende tidspunkt 7 cm.
Hvor er et' træls.
mvh
binky

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 19:58

Kommunerne kan desværre lidt af hvert når vi kommer ind på området med revalidering, pension, arbejdsprøvning o.s.v.

Du mener du har fået revalideringsydelse i sammenlagt 5 mdr. siden år 2000. Men hvad har du så haft af indtægt i mellemtiden?
Hvis du ikke mener dig i stand til at arbejde eller blive omskolet/revalideret, er det spørgsmålet om du er berettiget til førtidspension.Dette er kommunerne dog ikke meget for, da det er billigere for dem at holde folk i årelange revaliderings,arbejdsprøvnings, eller kontanthjælps-situationer.
Men det er rigtigt hvis du har fået at vide, at du ikke kan få revalideringsydelse hvis du ikke er igang med et forløb der skal afklare noget vedrørende job eller uddannelse.

Men hvis det er af helbredsmæssige årsager du skal på kontanthjælp, mener jeg ikke at kommunen kan slippe for at give dig det selv om du er gift.

Førtidspension er også blevet meget beskåret efter de nye regler, så hvis din mand tjener godt, vil der også blive fratrukket en del af den såfremt du ville blive tilkendt en sådan.

Accepteret svar
Fra : Lexi

Modtaget 150 point
Dato : 23-07-04 20:00

Puha binky - jeg kan godt se hvad du mener, når du skriver, at du er trængt op i en krog. Men tøv lige en kende før du flytter - det kunne jo være der er hjælp på vej.

Din sagsbehandler har flere gange forsikret dig om at du ikke skulle på kontanthjælp, men alligevel får du nu pludselig at vide, at det skal du. Bed om aktindsigt i din sag - sagsbehandleren skal efter hvert møde, telefonsamtale eller snak med andre om din sag, lave et notat om hvad der er sagt og besluttet. Det er derfor meget vigtigt for dig at vide hvad sagsbehandleren har noteret - og evt. talt med andre om (kolleger, overordnede osv.).

Du kan for det første gøre det, at du sætter dig ned og skriver en klage over afgørelsen fra sagsbehandleren. Skriv helt fra start med din opfattelse af hvad der er sagt og gjort. Klagen skal du sende til Det Sociale Nævn, men skal adresseres til din kommune fordi de først skal have lejlighed til at udtale sig. De har så pligt til at gennemgå sagen igen (bliver som regel gjort af en overordnet) og de skal så sende klagen videre til Det Sociale Nævn, sammen med deres kommentarer + div. papirer og notater i sagen.

Men det løser jo ikke problemet her og nu, og du skal derfor have kontakt til nogle "professionelle" personer der kan hjælpe dig. Hvis du er medlem af en/flere forening(er), kan de have disse personer - her tænker jeg f.eks. på Landsforeningen af arbejdsledige, Fagforening eller lignende.

Prøv også at se lidt på disse links:
http://www.sr-bistand.dk/Raadgivning.htm
http://home19.inet.tele.dk/retten/
http://home7.inet.tele.dk/erikjapp/index2.htm
http://www.statsamt.dk/default.asp?vis=dokument&id=080813133852&path=

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-07-04 00:08

Tak Lexi, jeg kender hele rumlen, først skal man klage til kommunen, så skal sagen genbehandles, så ryger den til statsamtet, og de er såmen blot mindst 1/2 år om at behandle en sag, og hvis der er de mindste holdepunkter fra kommunens side, så får man ikke medhold.

Og dova, man har ændret reglerne for førtidspension, men taksterne er som sådan ikke sat ned, tværdimod er de sat op, men til gengæld får man ikke tillægsydelser som efter den gamle lov.

I øvrigt er reglerne for 1/2 og 2/3 uarbejdsdygtig sløjfet, så man kan ret beset blive sat i arbejde på en restarbejdsevne på kun 1/3 eller mindre.

Har lige været hele rumlen igennem selv, efter en ulykke i 99.

Og jo, hvis man er gift, er man stort set ikke berettiget til nogen kontanthjælp, da ægtefældens indkomst modregnes, så denne skal virkelig have en lav indkomst før man kan få en krone.

I min pension modregner man 15% af min kones indkomst, og det må de.

Når man er i revalidering, er alle normale arbejdsregler stort set sat ude af kraft, ulykkeligvis.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-07-04 00:16

Skal lige tilføje, at hvis du har været sygemeldt under en periode at arbejdsprøvningen, går sygeperioden fra, og tæller videre når man raskmeldes.

Eksempel: Du er sat til arbejdsprøvning i 6 måneder, men lægger dig syg efter 2 måneder. Efter 5 måneder raskmeldes du, men skal fortsætte de sidste 4 måneder du mangler i arbejdsprøvningen.

Men vi skal lige gøre begreberne klart. Arbejdsprøvning er med henblik på at få testet ens restarbejdsevne, revalidering er med henblik på udslusning til arbejdsmarkedet igen, revalidering=omskoling.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-07-04 01:15

ellebye, jeg ved godt, at der er lavet om på førtidspensionssatserne, så satsen er blevet forhøjet, men det betyder samtidig med, at med en ægtefælle eller samlever med en rimelig indkomst, bliver der ofte gjort et groft indhug i det beløb der udbetales og oveni er tillægsydelserne skåret væk. Så nogen er alligevel dårligere stillet end efter de gamle regler.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-07-04 01:34

Hvis du søger på google: odense kommune pensionsguide startside

så har de på den side et beregningsskema hvor man kan regne ud hvad man vil få i pension i forhold til ægtefælle/samlevers indtægt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-07-04 01:39

Det behøver du nu ikke kun at finde i Odense.
https://pensionsguiden.netborger.dk/default.asp
Netborger har en fin guide.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-07-04 01:40

Det er bl.a. det jeg skriver for mit eget vedkommende.
Heldigvis må de ikke røre min personlige erstatning, men eventuelle renter kan de modregne.
Det bevirker så, at jeg ikke ønsker at investere mine penge i særligt højtforrentede papirer, samt at jeg har været "nødsaget" til at tage et større lån i vores hus, så kapitalindkomsten stadig bliver negstiv. Ret fustrerende.

Det er desværre altid de dårligste i samfundet det går ud over, også den ny førtidspensionsordning, de får nemlig mindre, da tillægsydelserne kunne bringe pensionen op på et beløb, der ligger højere end den nuværende førtidspension. Omvendt er jeg bedre stillet, da jeg i forvejen ikke ville kunne få de tillægsydelser, om ikke andet så p.g.a. formuen i huset.

Men det er den stadig snak, at det desværre altid er de svageste det går ud over.

Jeg ved ikke rigtigt hvad de politikkere tænker på??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-07-04 01:42

Sig selv!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-07-04 01:44

Ja, deres pension er jo sikkert nok.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-07-04 01:45

eller skulle jeg skrive sikret i stedet for ??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-07-04 02:02

Det hele er nu ikke kun et spørgsmål om lovgivning for der findes faktisk gode vejledninger og bekendtgørelser som skal bruges i sagsbehandlingen, men de er alle med KAN regler hvilket vil sige, at regler kun gælder hvis kommunerne skønner det.
Binky er på vej ind i det helt store "hemmelige" (det sorte hul) trick som sikkert er aftalt på et årsmøde for Foreningen af socialchefer, tricket består i at konfrontere sygemeldte så kraftigt, at en stor del vil lade sig byde hvad som helst fordi de får at vide, at de kan komme på kontanthjælp eller raskmelde sig, og da kontanthjælpen er NUL kroner for de fleste gifte og så endda med aktivering der ikke tager hensyn til at kontanthjælpsmodtageren er syg. Hvis kontanthjælpsmodtageren er syg nok kan der jo slet ikke ydes kontanhjælp idet kravet er at man skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, men dette omgås ved at skønne (uanset lægeerklæringer), at klienten ikke er syg nok til revalidering eller pension eller for at gøre det rigtigt smart for syg til en revalidering og ikke syg nok til pension.
Spørg omkring over hele landet, mange har oplevet det.
Hvis man magter det kan man anke, men skulle man få medhold i Ankenævnet skal socialforv. nok anke afgørelsen til den Sociale Ankestyrelse hvilket de fleste borgere er afskåret fra fordi der kræves at afgørelsen skal være principiel.
Man skal have et godt helbred for at klare at blive syg.
Mit eneste råd er, at søge professionel hjælp og altid at have en bisidder med ved møder med forvaltningen så man kan undgå hule løfter, som dem Binky har fået. Uden disse løfter kan man hurtigere komme videre og få den hjælp der er nødvendig.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 24-07-04 03:20

Ja - det er i sandhed noget svært noget, sikkert fordi man umuligt kan have overblik over de love og regler der gælder og hvad de egentlig betyder. Har man kræfter til at sætte sig lidt ind i lovgivningen og kan fortælle sagsbehandleren at i § xx og § xx står der, at jeg har ret til xxxx, så kan sagsbehandleren altid finde et andet sted hvor der står at man alligevel ikke kan fordi xxxxx....osv.

Derfor er det en god ting, som du skriver BjarneD, altid at have en bisidder med. Det kan være en "professionel", som jeg var inde på i mit indlæg til binky kl. 20;00, men det kan også være mand/kone eller en anden man føler sig tryg ved. Dette kan have to funktioner:

1) Når man er i en situation hvor man bliver stillet overfor sådanne store ændringer af ens liv, kan man ikke altid "tænke klart". Derfor får man ikke altid hørt det hele, og får heller ikke spurgt ordentligt ind til de ting sagsbehandleren siger. Man kan være så langt psykisk nede, at man slet ikke er i stand til at "opfange" hvad der egentlig bliver sagt. Her kan bisidderen være den der bevarer overblikket og får spurgt om de vigtige ting - og måske får noteret lidt ned. Derfor vil det nok være bedst binky, hvis det ikke er din mand der er med, for han er jo ligeså berørt/involveret økonomisk som dig. Find derfor en ven eller et familiemedlem du kan tage med istedet.

2) Selve tilstedeværelsen af en anden person, vil få sagsbehandleren til at "oppe sig" lidt mere, fordi der nu er to personer der hører hvad der bliver sagt og sagsbehandleren kan altså ikke uden videre bagefter løbe fra løfter der er givet. Og det aller-aller bedste er altså at have en "professionel" med - én som er på samme niveau som din sagsbehandler. Det var derfor jeg spurgte før om du var medlem af nogen forening hvor de evt. har en socialrådgiver eller en anden fagperson ansat, som kan tage med dig.

Men husk binky: Bed om aktindsigt i din sag. Det gør det en del nemmere, når du ved hvilke paragraffer og bestemmelser kommunen vurderer din sag efter - og det gør det meget nemmere for den/dem der evt. skal hjælpe dig igennem.

Jeg er selv ansat i en a-kasse og vi tager ofte med vores medlemmer når de skal til samtaler vedr. sygdom, arbejdsprøvning, revalidering osv. og det giver vores medlemmer en "større ro", eller bedre at kunne overskue denne enorme omvæltning i deres liv, når de har en professionel de ved de altid kan kontakte for at få hjælp - og som vel at mærke er på deres side.

Godkendelse af svar
Fra : binky

Dato : 28-07-04 10:54

Tak for svaret Lexi.
Tak til jer allesammen for jeres svar, desværre kan jeg jo kun give en point, selvom jeg gerne havde givet jer allesammen. Men i skal nok få at høre, hvordan det går, for jeg taber jo ikke noget ved at anke.

mvh
binky

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 28-07-04 10:56

Held & lykke herfra

The1best

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 28-07-04 13:56

Også held & lykke herfra.

Jeg synes at jeg kan mærke lidt mere optimisme hos dig - bliv endelig ved med det. Lad dig ikke gå på af "behandlersystemet" - husk at få det de siger til dig på skrift og er du ikke enig, så klag!.
Det er en ret man har og (desværre) nok den eneste mulighed for at få lavet noget om i lovgivningen.