/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Marinade og dyppelse -Grill.....
Fra : mrhan
Vist : 936 gange
200 point
Dato : 23-07-04 14:02

Hejsa.....
Der må da sidde en masse folk derude der er ligeså pjattet med at grille her om sommeren..... Her kommer jeg til at tænke på at man jo i mange tilfælde kan få noget ekstra godt ud af sit kød hvis man marinere det inden man griller det.... Så var det lige jeg fik lyst til at høre jeres ynglingsopskrifter på marinade og anden dyppelse, både til lam, kylling okse og hvad man ellers bruger sådan noget til....
Jeg savner ikke et link til en kogebog, men vil gerne høre netop jeres ynglings mixture udfra egne erfaringer...... Rigtig god sommer..!!

VH
mrhan

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 23-07-04 14:25

Min absolut favorit-marinade. Egentlig til andebryst, men jeg bruger den også til kylling.
½ dl soya
2 spsk portvin
1 fed hvidløg
2 spsk citron
1 tsk farin

Marineres en times tid.
Uhm
Frieda

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 210 point
Dato : 23-07-04 14:41

En god barbecuemarinade.

1    dl.   tomatketchup
4    spsk.   olivenolie
3    spsk.   balsamico eddike
2    spsk.   lagereddike
3    fed   hvidløg
4    spsk.   brun farin
2    tsk.   stødt rosenpaprika
½    tsk.   stødt chili
½    tsk.   stødt ingefær
½    tsk.   stødt koriander

Til marinaden røres ketchup, olivenolie og de to slags eddike sammen i en skål til en ensartet masse. Pres hvidløgsfeddene i og tilsæt brun farin. Rør godt rundt og kom så krydderierne i. Lad marinaden hvile ca. 1 time, inden den skal bruges.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 23-07-04 14:51

hej mrhan

her er min opskrift:

Frisk hakkede krydderurter (basilikum,timian,oregano purløg eller rosmarin )
1/4 dl soya
1 dl. olivenolie
3 spsk. balsamico
frisk kværnet peber
Saften af 2 citroner
Hvidløg efter smag

Bland alle ingredienserne . Pensl på eller læg kylling eller fisk eller kød i marinade .
kan også bruges som salatdressing

mvh mcloud

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-07-04 16:03

Frieda> I øvrigt et tillykke med brylluppet til dig, gik det godt med alle de mange gæster og den stegte grissebasse?

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 23-07-04 17:22

http://www.knight-tv.com/FLASH/Episodes.htm?

Her er en masse grill opskrifter. Han laver nogle ganske spændende ting både med tør og våd marinade.

Prøv fx denne her: http://www.knight-tv.com/FLASH/LTGrecipes/1004/SmokedPulledPork.htm

Bland alt dette:
Dry Rub
1 cup of Brown sugar (250ml)
½ cup of Kosher Salt (125ml)
1/3 cup of Paprika (84ml)
¼ cup of Celery Salt (62ml)
2 tablespoons of Hickory Salt (30ml)
2 tablespoons of black Pepper (30ml)
4 teaspoons of Garlic Powder (20ml)
2 teaspoons of Thyme (10ml)
2 teaspoons of Coriander (10ml)
2 teaspoons of Marjoram (10ml)
2 teaspoons of Cayenne (10ml)
2 teaspoons of Dry Mustard (10ml)

Lavede det sidste weekend med kamben .. smurte dem bare ind i krydderblandingen, lagde det i køleskabet i 8 timer, børstede så meget som muligt af krydderblandingen af og stegte dem imens de jævnligt blev penslet med denne sovs:
2 cups of cider vinegar – (500ml)
1 ¼ cups of water – (310ml)
2/3 cup-plus of ketchup – (167ml)
1/3 cup of firmly packed brown sugar – (83ml)
6 teaspoons of salt – or more to taste – (30ml)
5 teaspoons of hot red pepper flakes – (25ml)
2 teaspoons of freshly ground black pepper – (10ml)
1 teaspoon of freshly ground white pepper – (5ml)

Godkendelse af svar
Fra : mrhan

Dato : 28-07-04 16:38

Tak for svaret qfha.
Tak for alle de helt lækrer opskrifter..!!!! Rart med lidt ny inspiration.....
Mine point går til qfha.... Den barbecuemarinade er jeg vild med..!!!

VH
mrhan