/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Serieforbinde lamper indendørs
Fra : Busken
Vist : 12660 gange
200 point
Dato : 23-07-04 11:44

Må man selv serieforbinde lamper indendørs. Vi har 3 skotlamper, som er beregnet til at blive serieforbundet, som vi vil sætte op på vores loft.

Strømforsyningen tager vi nedefra med en forlænger med normalt stik osv., som kun bliver tilsluttet, når vi har lugen åben og er på loftet - der vil altså aldrig være strøm på, når vi ikke er der.

Ved udgang på hver lampe står der max 4 amp, hvordan beregner man det. Vi vil sætte 60 W pærer i.

Hvis det ikke er tilladt, vil vi bare lave en ledning til hver lampe fra en alm. flerstiksdåse.

Hilsen Busken

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-07-04 11:47

Serieforbindelse betyder 230 V delt med tre, d.v.s. ca 75 V til hver lampe.
Strømforbruget vil være det samme som en lampe, i dit eks. 60 W.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 23-07-04 11:49

Du skriver "serieforbinde" men mener helt sikkert "paralelforbinde". Brug kraftig installationskabel, og få en elektriker til at montere i vægdåsen eller loftdåsen.

/PG

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 23-07-04 11:51

Nu begynder jeg nok at spørge rigtig dumt:

Vil det sige at lamperne ikke lyser med samme styrke som en 60W ellers ville lyse med?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-07-04 11:51

Hvis du skal have hvor mange amp. din lampe er tager du WATT (60) og dividerer med volt (220)= 0,27 AMP.
jeg tror faktisk ikke du må tilslutte disse lamper selv, på den måde de beskriver?!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 23-07-04 11:52

Ok, jeg tror allerede nu, det er afgjort - vi laver en ledning til hver lampe!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-07-04 11:53

De lyser med samme styrke også ved serieforbindelse.
4 A er det samme som en belastning på 920 W

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 210 point
Dato : 23-07-04 11:54

Det du kalder serieforbindelse hedder paralelforbindelse.
Alså fire ledninger til hver lampe undtagen den sidste som kun får to.
Farverne skal følges ad (eks. ikke blå til brun undevejs)
Disse lamper er normalt til faste forbindelser men i må godt sætte lampen fast og trække en løs ledning med stik og sætte den til. Ledningen må ikke fastgøres, for så er det en indstallation.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 23-07-04 11:57

Hvad vil fastgøre sige?

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 23-07-04 11:58

Hvad vil fastgøre sige?

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 23-07-04 11:58

Hvad vil fastgøre sige?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-04 12:01

Hvis du oppe på loftet sætter din ledning fast på bjælkerne med ledningsclips så er det fastgørelse.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 23-07-04 12:07

Jamen, det var jo nok desværre, det vi havde tænkt os. Men bliver det mere lovligt af, at vi trækker en ledning til hver lampe fra en flerstiksdåse og sætter disse ledninger fast med clips?

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 23-07-04 12:12

Hvad med kabelstrips, de er jo lige til at klippe af - rundt om træværket et par steder mellem hver lampe.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-04 12:14

Problemet oppe på loftet er mest, hvis det er for tynde ledninger der bliber sat op - og især hvis det ender med at blive en "fast" indstallation. Ved evt. brand kigges der først efter sådanne "indstallationer"...................nul udbetaling.
Få en elektriker til at lave noget lys på loftet, så det bliver ordentligt.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 23-07-04 12:23

Jeg forstår godt dine forbehold, men der vil jo aldrig være strøm til andet end når lugen er åben.

Det andet problem er, så vidt jeg kan se, er hvis vi "glemmer " at fjerne det, når vi flytter, så andre begynder at benytte det på en anden måde. F.eks. med strøm på hele tiden. Men jeg er da helt klar over problemet, og jeg værdsætter dine råd, som bestemt bliver taget alvorligt.

Vi skal blot bruge noget lys til, når vi skal lægge ting op på loftet. Vi kunne jo slæbe en lampe med op hver gang (helt lovligt), men er lidt trætte af at være ved at falde i ledningen (hvilket jo også er farligt).

Måske er den en mere logisk og enkel løsning - hvad gør andre?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-04 12:28

Jeg siger ikke at du ikke kan gøre det - bare hvad der er lovligt.
Men dit spørgsmål om man kan "paralelforbinde" dine skotlampe - ja det kan man.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 23-07-04 12:29

Med de spørgsmål som kommer fra 'Busken' er jeg mest tilbøjelig til at tro at dette er en opgave som han bør overlade til en fagmand også rent forsikringsteknisk. (jeg meder ikke FORsikring men forsikring lige som i Topdanmark )

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-04 12:32

En elektriker koster altså ikke så meget.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 23-07-04 12:35

HUN! - ikke han - det kan godt være, jeg lyder dum, men jeg spørger jo rent faktisk INDEN, jeg laver det, det er vel ikke så dumt?

Og nej, elektriker tror jeg ikke, der bliver tale om, dertil er behovet for lille, så må vi slås med forlængerledningen og en eller anden form for medbragt arbejdslampe!

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 23-07-04 12:36

Hvad vil du tro emesen? Kroner og øre?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 23-07-04 12:38

Undskyld, , det er disse forbandede fordomme, selvfølgelig kan en kvinde da også lave el-arbejde. Blot afslørede du et så ringe kendskab til El. at det næsten lød faretruende.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-04 12:44

Det kan jeg ikke gætte på - det lidt siden, at jeg har fået lavet noget.
Der er mange som laver det selv, men som du måske kan læse mellem linierne,
er en del her som er lidt bekymret for hvad du er ved at lave.
Det er jo sådan, at har man viden så følger også et ansvar med.
Havde det været min ene nabo - havde jeg sagt "nallerne væk"
Til den anden nabo havde jeg måske sagt "du gør bare sådan"
Men jeg kender også begge naboer, hvis du forstår hvad jeg mener.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 23-07-04 13:04

Jeg kan da godt tilkalde en tidligere elektriker, jeg kender, så han kan trække ledningerne for mig, men det bliver det vel ikke lovligt af - han er IKKE autoriseret.

Og nu er jeg træt af at blive fornærmet, jeg HAR forstået det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-04 13:05

Ok du kan godt gøre sådan her.

O---------O---------O---------------------------stik
Lampe lampe lampe

Så lov mig, at du ikke lader stikket sidde i når du har forladt loftet.
Eyvind

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 23-07-04 13:51

Ja, men så siger vi tak.

Der er i øvrigt en tegning medfølgende til lampen, men selvfølgelig aldrig sætte blå til brun ledning. Blå ind og ud i den ene side og brun ind og ud i den anden side af lampen.

Vi sætter nok op med nogle få kabelbindere, så det bliver let at fjerne igen.

Jeg har selv læst lidt i elrådets brochure http://www.bygogbolig.dk/pdf/faerdig%20folder%2026.2.02.pdf . Det springende punkt er tilsyneladende, om det bliver betragtet som en fast installation eller ej. Alt efter stikkontakten er nemlig på eget ansvar. Som vi laver det synes jeg ikke, det bliver et nyt lampested eller en fast installeret ledning. Men det er nok lige på grænsen.

Ja, vi lover det med stikket, når vi forlader loftet. Vi kan slet ikke lukke lemmen uden at tage ledningen ud, og da lemmen går ned midt i vores køkken, vil vi ikke overse den så let.

Jeg vælger det af dine svar emesen, som jeg synes opsummerer det bedst og siger tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : Busken

Dato : 23-07-04 13:51

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 23-07-04 13:59

Det med at spørge den tidligere elektriker er da et udmærket forslag. En elektriker kan ikke autoriseres, det er kun installatører som kan autoriseres. Elektrikere skal blot arbejde for en aut. inst., i hvert fald når det drejer sig om elarbejde, som skal anmeldes til elværket
vh ole

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-04 14:37

OK Busken - nu er jeg rolig og kan sove trygt, uden dårlig samvittighed.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 24-07-04 12:51

Vil bare sige, at nu er det blevet sat op - og det virkede første gang.

Jeg har gjort som beskrevet, dog ombestemte jeg mig og brugte isolerbånd i stedet for kabelbindere til at holde styr på ledningerne.

Det hele kan tages ned på et øjeblik ved hjælpe af en saks (til tapen) og en skruetrækker (lampernes fastgørelse til træværket) - der skal ikke pilles ved ledningerne, da de ikke er ført rundt om spær eller lignende - så man vil faktisk stå med en brugbar lamperække, som kan sættes i en stikkontakt et andet sted.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-04 14:05

Det var en god idé - super.