/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
DREV
Fra : Spirillen
Vist : 458 gange
250 point
Dato : 22-07-04 20:42

Jeg har en veninde som har en computer med Windows XP
Hun har så prøvet at installerer en extra harddisk og et brænde-drev, men det virker ikke.
BIOS kan godt finde drevene, men Windows kan ikke, hvad er problemet.
Skal lige indskydes, at Windows nu heller ikke vil finde det alm. CD-drev.

Nu har jeg så forsøgt, at slette dem og lade Windows finde dem igen, men det hjælper ikke
Hvad er problemet

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 22-07-04 20:50

Vær opmærksom på, at der altid kun må være et primært drev på en controller. De øvrige skal stilles til slave. Med alle de drev din veninde har, kunne det være problemet. Hvordan du stiller et drev til "primary" eller "slave" er som regel en enkel jumper-opgave som oftest er retfærdiggjort på en klistermarkat på drevet.

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 22-07-04 20:54

Jeg har checket at kablerne sidder rigtige og at jumperne er sat korrekt. Jeg kører selv med 3 Drev og 4 harddiske og jeg har ingen problemer. Problemet er kommet efter at hun har prøvet at installere en extra harddisk, og det virkede ikke. Så pillede hun den fra og efter genstart virkede hendes cd-drev og brænder ikke mere

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 22-07-04 20:58

Måske du skulle en tur i "denne computer - egenskaber - hardware - enhedshåndtering" og se om der er noget der konflikter. Måske kan der så være noget registreret som du har pillet fra, så slet det. Det er bare et bud....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 20:58

Er de rigtigt sat op som henholdsvis master og slave. Du skaltjekke de små 'lakridser' = Jumpers bag drevene.

De kan f.eks sidde således : Kontroller kabel 1 : Harddisk 1 = Master (CS), harddisk 2 (PK eller intet). Kontrollerkabel 2 : CD-ROM Master (CS), CD-BRÆNDER Slave (PK eller intet)

Hvilket giver : Drev C (harddisk1) Drev D (harddisk 2) Drev E (CD-ROM) DREV F (CD Brænder)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 21:01

Nåeh... der var jeg sgu lidt langsom i optrækket.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-07-04 21:03

Noget kunne tyde på at det er i BIOS problemet er opstået.
Det er jo ikke sikkert at motherboardet har kunnet håndtere opsætningen.
Jeg ville resætte BIOS (CMOS reset med jumperflytning) og fjerne alle drev og diske og montere dem op et efter et så BIOS kan identificere dem.
Det er svært at give mere konkret bud ud fra beskrivelsen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-07-04 21:04

CS Cable Select kan være særdeles drilagtig og bør undgås.

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 22-07-04 21:04

Ja jumperne er sat rigtige, kablerne er sat rigtige, så det er ikke det.
jeg har været i enhedshåndtering og der er ingen konflikter, jeg kan heller ikke opdaterer driverne uden at få en fejlmeddelse. Hvis jeg sletter drevene deroppe fra og genstarter, finder windows godtnok drevene, men de virker ikke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-07-04 21:06

Jeg har oplevet flere computere der nægter at godtage mere end 2 harddiske så tag ikke noget for givet.

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 22-07-04 21:06

Ja men sjovt nok, kan BIOS nemt finde alle drevene uden problemer. Kan det hjælpe at geninstallerer windows?

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 22-07-04 21:08

Ok vil lige skrive det igen. Der er kun én harddisk og et CD-Drev og et brænde-drev, så det kan ikke sige at være meget

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 22-07-04 21:09

BjarneD: Det lyder som om du kan få hele sommerferien til at gå med ingenting.

Jeg tror stadigvæk ikke de drev er forbundet i den rigtige rækkefølge. Og hvorfor er der ikke nogen der har spurgt, hvilke controllere der bruges? Måske er der lidt SCSI på banen....

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 22-07-04 21:12

Spirillen: Jeg har oplevet at det er smart at holde harddisken på en controller, og lade cd-drevet være master og brænderen slave på den anden controller - hvis du altså har to, hvad jeg tror du har.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-07-04 21:12

Et andet forslag:
HD 1 (C:) på primary ide kabel sat som master
alm. CD-rom på primary ide kabel sat som slave

HD 2 på secundary ide kabel sat som master
Brænder på secundary ide kabel sat som slave

Men da du har "rodet" lidt kan bios og windows ikke finde ud af det.
Så start med at sætte
HD 1 >start og luk comp
CD-rom >start og luk comp
HD 2 >start og luk comp
brænder start og luk comp
Så er det muligt, at det kommer på plads.

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 22-07-04 21:13

Computeren har virket fint med én harddisk, et CD-drev og et brænde-drev, men efter at hun havde prøvet på at installerer en extra harddisk (som hun ikke kunne få til at virke) pillede hun den fra igen og først derefter kunne windows ikke finde cd-drevet og brænde-drevet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-07-04 21:16

Hvad har hansen9 gang i?

OK problemet ligger altså i Windows hvis BIOS kan detecte drevene (sædvanligt XPproblem), og jeg vil nu trække mig tilbage så hansen9 kan lege med sig selv.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-07-04 21:17

Så brug min anvisning men lad brænder være master

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 22-07-04 21:17

ja nu kan jeg ikke lige prøve, at rode med computeren, da jeg ikke er over ved hende, men jeg må jo prøve nogle af jeres forslag i morgen.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 22-07-04 21:19

Hvad siger den hvis du går i "denne computer - administrer - diskhåndtering"?

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 22-07-04 21:22

Til Hansen9
Hvis jeg husker korrekt viser den drevene (CD og brænder) med et gult spørgsmålstegn

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 22-07-04 21:29

BjarneD: Det ved han vist ikke selv, klamrer sig til et strå, tror jeg.
Spirillen: Jeg synes bare at CD og brænder med et gult spørgsmålstegn kunne lyde som en interrupt-conflikt, hvad bestemt ikke er usandsynligt, men det er nemmere at konstatere hvis du sidder ved udstyret.

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 22-07-04 21:34

Som sagt, så kan jeg først checke det i morgen, så jeg vender lige tilbage

Kommentar
Fra : Invinsibel

Dato : 22-07-04 21:36

Underlig tråd, hansen snakker vist med sig selv, men måske kommer der en anvisning på at bore huller

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-07-04 22:23

lav en repair af xp,pga af fejl i enehåndtering.
sæt xp cdrom i drevet og boot fra den,det viser osse at den cdrom er ok,hvis du kan boote fra den.
iøvrigt gøres det sådan her:

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

6. Gå ud og lav kaffe.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 23-07-04 10:24

lige et indskud har du formateret det nye drev og alt det der.
Windows kunne heller ikke "se" mit nye drev før jeg havde downloaded et bootprogram fra producenten (havde jeg gjort for længe siden og har haft det til at ligge "just in case" ) og brugte det på mit nye drev.
Men derefter var det også synlig for Windows. Kik hos de enkelte producenters hjemme sider og få lavet en bootdisk.

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 23-07-04 17:24

Hej igen.
Ja nu har jeg så lige været over ved veninden for at se om jeg kunne få hendes drev til at virke, men hun har så selv forsøgt sig, (og med godt resultat - hun har fået drevene til at virke) MEN MEN MEN, hun har installeret en ny windows (Hun har lavet et bibliotek der hedder windows1) fordi hun troede, at hun så ville beholde sine dokumenter.
Altså hun har nu et bibliotek der hedder windows og et bibliotek der hedder windows1, men dokumentmappen er den samme og de filer der var deri er nu væk, er der mulighed for, at jeg kan genskabe de filer der lå i dokumentmappen (Hun havde billeder og musik deri)

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 23-07-04 17:30

Den "fejl" har jeg ikke lige begået.... (dog mange andre).....
For mig lyder det som om hun har installeret 2 X win XP ikke oven i hinanden, men på samme disk..... Jeg tænker så : Har du flere muligheder for at boote op....??... lidt ligesom ved en dual boot opsætning..??.... Måske hvis du har, kan du så boote den "gamle" win op og så vil dokumenterne måske stadig være der..... Bare en tanke......

VH
mrhan

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 17:32

Prøv at tjekke om der skulle ligge noget under det gamle brugernavn i C:\Documents and settings. Log på som administrator når du gør det. Måske er der bare lavet en ændring af mappenavnet.
Vi kan måske konstatere, at det viste sig, at være en opsætningsfejl i Windows der var årsag til problemet?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 17:34

Læg lige mærke til, at det kun er Windows mappen der er ændret og da Documents and setttings ligger i roden af C:\ er den overskrevet helt eller delvis.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 23-07-04 19:14

hej !
jamen >>det skulle osse være der de billeder da det var en revecy cd xp hun har,så derfor laver den en windows der hedder det(elller windows0001)men der er kun en windows,sådan virker det i xp,og i win98 sletter den alt - men ikke i xp,så søg evt efter dem,er måske det nemmeste.
men det var windows den var gal med,men jeg gad ikke sige det efter den grund at der ikke skulle ske noget med gemte ting.dog fulder den gamle xp,så er der ikke plads så slet windows mappen ellers lad være...
håbner du synes hjælpen er ok....

Kommentar
Fra : xou

Dato : 24-07-04 08:21

ok,måske er de så væk....
prøv om du kan gendanna dem med fileinspektor:
kan gendanna slettet filer på disk.
http://download.pcinspector.de/pci_filerecovery.exe
læs om det her:
http://www.pcinspector.de/smart_media_recovery/dk/demo.html
håber det lykkes.....ellers surt.....

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 250 point
Dato : 24-07-04 08:25

lidt mere her:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm
Rekonstruerer data med original tidsangivelse og dato

Unterstøtter også netværkdrev til gemning af rekonstruerede data

Rekonstruerer også data, hvor ingen henvisning til en fortegnelse er forhånden mere. Konkurrenceprodukter kan ikke rekonstruere denne slags data. "Special Recovery funktioner" understøtter følgende dataformater:

ARJ AVI BMP CDR DOC DXF DBF XLS
EXE GIF HLP HTML HTM JPG LZH MID
MOV MP3 PDF PNG RTF TAR TIF WAV
ZIP

så bmp,gif,jpg og mp3 er med.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-07-04 16:45

jeg prøvet det på min harddisk der var gammel og fandt ting jeg havde håbet var slettet for længst,så "hurru up" det virker og kan gendanne slettet filer.
når du bruger det,så vælg at scanne for alt,og derpå gendanna alt.gå ind i >>søg<<
og skriv
*.mp3
det finder allle mp3 på pcen.eller billeder.
(ide *.bmp eller *.jpg * vil sige alt med filtype bmp eller jpg. - så *.* er alle filer på pc)
klip det fundne ind i en ny mappe.
håber du prøver det,og finder det tabte.

Godkendelse af svar
Fra : Spirillen

Dato : 27-07-04 21:23

Tak for svaret xou.