/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows ur går konstant forkert
Fra : Jonn87
Vist : 3931 gange
20 point
Dato : 22-07-04 15:09

Mit windows ur bliver ved med at gå forkert selvom jeg stiller det til den rigtige tid... der går ca. en halv time så går det forkert igen.
hvad kan det skyldes og hvordan fix'er jeg det?

Kommentar
Fra : henrikkroejgaard

Dato : 22-07-04 15:25

Det skal rettes i BIOS. Normalt kommer man ind i BIOS ved at rykke ESC under opstart af pc'en.

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 22-07-04 15:26

hej jonn87.
prøv at tjekke din indstilling i biosen.
mvh hardy

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 30 point
Dato : 22-07-04 15:34

Det kan skyldes at dit backupbatteri er ved at være slidt op!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 16:13

Dit backup-batteri er et fladt et (...som regel 3 volt), der sidder på dit bundkort i en rund 'holder' og er på størrelse med en 2 krone

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 16:23

Her er et lille feeware program det kan stille dit ur automatisk efter et præcist atom-ur : http://www.e-systems.ro/time_synchronizer.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : popper

Dato : 22-07-04 17:33

Prøv at klikke på: start-kontrol panel-dato og klokkeslet-internettid- sæt fluge ben i synkroniser automatisk med en tidsserver på internettet... og se om ikke dette skulle hjælpe evt. "time.windows.com"

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 22-07-04 21:21

henrikkroejgaard>>
hardy>>

hvad skal jeg tjekke/gøre i bios'en?

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 22-07-04 21:22

molokyle>>

hvis batteriet var fladt ville uret så ikke stadig gå rigtigt mens computeren var tændt?

Kommentar
Fra : surtkurt

Dato : 22-07-04 21:33

Jonn87

Når du er inde i din bios - kan du stille uret, det gør du ved at gå ind i den øverste line til venstre når du er inde i din bios, så stiller du uret så det passer og så exit og husk at sige yes til at save din ændringer og så passer dit ur igen. Hvis du ikke lige er med på hvordan du kommer ind i bios - så sker det ved at du trykker del altså delete knappen det gør du med det samme du starten din pcer så kommer du ind i bios.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 21:36

Jonn87 -> Jo, men det ville tabe når man slukkede.

popper's forslag er ikke så tosset, men muligheden eksisterer ikke i Win98, som jeg selv bruger.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 21:40

surtkurt -> Det hjælper ikke at stille uret i BIOS. Det taber det ikke mindre af. Det kunne lyde som urets krystal er lidt ude af takt = for lav clockfrekvens og så er der vist ikke andet at gøre end at montere et nyt krystal, men det ville jeg som lægmand holde nalderne langt væk fra.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 21:43

Har du prøvet det lille program jeg gav et link til :
Citat
Emsa Time Synchronizer is a very simple but useful time synchronization utility. Users that like simplicity, may indeed like this program.
Just one click of a button - and your computer time is automatically set, using an atomic internet time server. The program runs as system tray icon. It can be configured to run automatically at Windows startup, and continously re-synchronize your local computer time at an user-specified time interval.

..somder står kan du sætte det op til at synkronisere tiden f.eks hver 5. min.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 22-07-04 22:02

molokyle>>

så vil jeg hellere få lavet det istedet det program ligger og tager hukommelse..

Jeg har før været ude for det og der gik det rigtigt efter ca. måned efter jeg pillede lidt hist, men problemet er bare at jeg over hoved ikke husker hvordan jeg fik det til at virke igen!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 22:15

Et andet program du har, der piller ved tiden ? 3. part's scheduler, Hardware der gør brug af timeren (f.eks. styring af boligens lys/varme), online spil der synkroniserer med en webserver, hvor uret ikke går korrekt ...eller andet ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 22:17

Ps. Herunder kalender-/planlægnings/projektstyrings systemer ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-07-04 23:07

Taber du tid mens computeren kører?

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 23-07-04 00:21

tedd>>

Ja, jeg taber tid mens computeren kører

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-07-04 00:27

Det burde den jo ikke. Har den altid gjort det?

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 23-07-04 00:30

tedd>>

nej den har ikke altid gjort det men jeg har prøvet det før...

og så er den for nyligt begyndt igen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-07-04 00:53

Måske noget med strømforsyningen?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-04 08:30

tedd-> Som sagt et program der stopper timeren, husker tiden, og når timeren frigives, indsætter den 'gemte' tid igen. Dette kan blot være nogle få clockcycles = millisekunder, men sumeres det op, bliver det til et væsentligt tidstab.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : henrikkroejgaard

Dato : 23-07-04 08:53

Her er 2 løsninger som også virker:

1. Køb en ny computer (eller bare nyt bundkort)
2. Kig på dit armbåndsur

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-04 09:03

henrikkroejgaard -> Pkt. 2 nytter ikke det store, hvis ens computer skal styre f.eks en møde-kalender eller time en dvd optagelse af et fjernsyns program

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : popper

Dato : 23-07-04 12:02

Jeg ved ikke om du evt. kunne gendanne din pcer.Men ellers tryk på knappen START-ALLE PROGRAMMER-TILBEHØR-SYSTEM VÆRKTØJER-SYSTEMGENDANNELSE. Og se om ikke dette kunne løse dit problem med xp pro har jeg selv brugt denne framgangs måde med held jeg har dog aldrig haft problemer med uret. Men prøv det.