/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Størrelse.......
Fra : IceCap
Vist : 423 gange
100 point
Dato : 24-06-02 17:35

Jeg har en 3 år gammel Fujitsu Myrica med en PIII 450 Mhz og 10 Gb HD, som jeg gerne vil smække en 80 eller 120 Gb i. Så vidt jeg kan se herinde, er det åbenbart ikke alle motherboards, der kan trække diske i den størrelse - er der nogen, der kan svare mig præcist på hvor stor en disk jeg kan sætte i?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-06-02 18:38

Hej IceCap,

Hvilket bundkort/motherboard har du i din Fujitsu Myrica?

Jeg vil foreslå dig at gå ind på firmaet’s hjemmeside, og se hvad bundkortet understøtter, og hvis det ikke understøtter store Harddiske, så se efter om der er kommet en Bios opdatering der gør det muligt for bundkortet at understøtte dette.

Maxtor har bl.a. en utility der tillader Motherboards/bundkort, der ikke kan klare store harddiske, at de alligevel kan understøtte det, jeg vil dog ikke anbefale det, det er hamre svært at få fjernet igen, samt du kan risikere at den låser din harddisk hvis du f.eks. har skiftet over til en ny/anden Pc med et andet bundkort på. Det ret surt hvis Pc’en har et crash for du kan ikke kører scandisk når harddisken er låst.

Utility’en er en slags extra Bios.

Nogle bundkort kan understøtte store harddiske ad omveje, bl.a. ved at du partionere/deler din harddisk op i bider der ikke overstiger den Max værdi dit bundkort understøtter.

Men igen det kommer helt an på dit bundkort, og da jeg ikke ved hvad det er for et har jeg ret svært ved at svare på mere.

Håber du ka’ bruge det.

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 24-06-02 19:27

Jeg har hentet et prog, der viser mig, at bios mv er:

Program: Unicore Chip Detect v0.56 1999.12.30
BIOS Date: 10/20/98
BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS ID: 10/20/1998-i440BX-W977-2A69KM4GC-00
Chipset: Intel 440BX/ZX rev 3
Superio: Winbond 977TF rev 0 found at port 3F0h

Det ved jeg intet om, hvad siger det om HD muligheder?

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 24-06-02 20:26

Yderligere info får du hos :

---------------------------------
Fujitsu Siemens Computers (International Helpdesk)

Supported Area: Europe / Middle East / Africa

Helpdesk Location: United Kingdom
Helpdesk Phone: +44(0)1344-475125
Helpdesk FAX: +44(0)1344-475554
Helpdesk Email: hotline_europe@fujitsu-siemens.com
Business Hours: 9:00AM - 5:00PM (GMT)

In order to help us expedite support, please be ready to provide as much of the following information as you can:

Model Name
Country where you purchased your unit
Part Number
Serial Number

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-06-02 20:38

Hej IceCap,

Jeg beklager at må stille dig nogle flere spørgsmål,

Men umiddelbart vil jeg skyde på at du bruger et MicroStar MS-6156 Motherboard, men jeg er langt fra sikker på at det er korrekt.

Det er ret vigtigt at få fastslået det korrekte bundkort, idet en forkert bios kan smadre det hele, desuden hvis det nu var det forkerte bundkort, ville informationerne jo nok heller ikke hjælpe ret meget.

Har du en utility der hedder noget med MSI?

Står der noget i en manual der fulgte med din computer?

Hvilket præcist navn har din Fujitsu Myrica?

Der kan måske også være noget software på den CD, der fulgte med pc’en der kan afsløre noget om det.

Jeg vil prøve på at hjælpe dig så godt jeg kan, jeg vil bare gerne være mere sikker, så jeg ikke giver dig et forkert svar.

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-06-02 21:01

Hej Zonker,

Det er ikke alle Bundkort/Bios’er der kan opdateres til dette, med mindre der er lavet en opdatering til det.
Det afhænger både af bundkortets alder, og hvor velvillige producenten er til at supporte det, hvorvidt sådan en findes.

Hvis producenten har spyttet bundkort ud som vi andre skifter underbukser, og den er fra 1998 eller 3 år gammel, så vil jeg sige at chancen er fifty-fifty for at der findes en opdatering, men jo ældre kortet bliver jo mindre support desværre.

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 24-06-02 21:06

Jeg har lige støvet manualerne mv. igennem, og fundet frem til, at det er et Microstar MS-6119.

Alt det der med Partitioner fatter jeg ikke så meget af, men er det ikke noget, jeg skal gøre inde i bios?

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 24-06-02 21:30

Hej IceCap,

Så skulle det gerne være det her Bundkort.
http://www.msi.com.tw/products/mainboard/mainboard.php?model=MS-6119

Det ser det ud til at der kommet en opdatering der tillader Harddiske større end 65 Mb
http://www.msi.com.tw/support/bios/bios.php?model=MS-6119

Så du ka' vist roligt gå ud og købe en større harddisk...

men værd nu meget forsigtig når du skal opdatere din Bios, ellers få nogle andre til at gøre det.

Mht. til partionering så er det ikke i Bios’en det foregår. Der findes flere muligheder for at gøre det, der er bl.a. nogle programmer der ka’ gøre det, der er også en funktion i Dos, nu ved jeg ikke lige hvilket operativ system du bruger.

Men generelt følger der en diskette eller andet med din Harddisk hvorpå der er et program der ka’ gøre det, eller ka’ de som regel downloades fra producentens hjemmeside.

Håber at det ka’ bruges.

Mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : IceCap

Dato : 24-06-02 21:43

Jeg kører WIN98 (Stadigvæk-det virker og jeg har ikke brug mere). Mht. Bios opdatering, det er softwareopdatering, ikke?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-06-02 01:37

Hej IceCap,

Både ja og nej…

BIOS’en er det program, der sørger for at starte computeren. Det er også BIOS’en der klarer al kommunikation mellem de forskellige hardwarekomponenter i computersystemet.
Men samtidig er det også et stykke software.

Der er nogle go’e oplysninger omkring Bios opdatering her
http://www.pc-care.dk/index.asp?P=/bios/bios-update.asp

da dit bundkort bruger Award ka’ du se lidt om selve trinene i det her.
http://www.msi.com.tw/support/bios/award_note.htm

Andre links omkring Bios er, Wims Bios side, Wim som vist nok kan betegnes som en Bios-guru…
http://www.wimsbios.com/ --> tryk på FAQ
Så får du en masse informationer om hvad BIOS er, og hvad det står for.

The Definitive BIOS Optimization Guide rev. 6.50
http://www.rojakpot.com/Speed_Demonz/BIOS_Guide/BIOS_Guide_Index.htm

BIOS Tuning: Maximum Power
http://www4.tomshardware.com/howto/01q3/010725/

de 2 sidste links er nok mere om hvordan du ka’ optimere din Bios end hvordan du ka’ opdatere den, men jeg menr at de nu også kommer ind omkring opdatering.

Ang. Partitionering, er der i dos en kommando/ et program der hedder F-disk, der gør det muligt at partionere/inddele/formattere din harddisk, den ka’ godt være lidt langhåret at bruge.

Microsoft har en side her, der bl.a. omhandler partionering
Duplicating Windows 95/98/98 Second Edition Installation to a New Hard Disk (Q166172)
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;DA;q166172
der er også et fif her til hvordan man kan flytte Win 95, over på en anden harddisk, også med partionering
http://www.hildrum.com/Win95move.html
jeg ved ikke om de er for langhåret…

Jeg synes i hvert fald det kan være rimelig besværligt, jeg plejer at bruge enten Maxtor’s utility (når jeg installere en ny harddisk), eller et rigtig godt program der hedder ”partition magic” til videre velligeholdse og/eller opdeling af min harddisk hvis det er nødvendigt.
http://www.powerquest.com/partitionmagic/
det skulle være muligt at downloade en demo af den her
http://www.tucows.com/system/preview/222189.html
så kan du afprøve den, den gør det noget nemmer at håndtere og kreere partitioner, og så er den ikke så dyr igen.

Hvis du f.eks. køber en Maxtor harddisk så har de dette her program, der kan stå for installation af harddisken samt partioneringen, desuden kan den lave en kopi af en anden hardisk, så hvis du f.eks. vil have din 10 Gb harddisk flyttet over på en større hardisk, som f.eks. en på 80 Gb, så kan det også lade sig gøre -->
http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/software/maxblast/default.htm
http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/techsupport/TechnicalProcedures/24023.html

som også har et link til hvorfor problemet med harddisk størrelsen eksistere, den glemte jeg for resten at sende før, den er godt nok lidt langhåret med nogle af informationerne -->
http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/techsupport/Q&A/30004.html
Her kan du bl.a. se proceduren til den -->
http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/techsupport/TechnicalProcedures/24022.html

men husk at lad være men at installere EZ-drive (den pseudo Bios der gør det muligt at installer og køre store harddiske hvis ens bundkort ikke understøtter det.) Den er simpelthen næsten ikke til at slippe af med igen.

Hvis jeg sku’ anbefale dig en Harddisk, ville jeg anbefale dig en 80 Gb Maxtor Fluid, den er lydløs og kører sk… godt, samt det medfølgende program der gør det rimelig nemt at installere harddisken efter den er blevet koblet til PC’en.

Håber du ka’ bruge det…

Mvh.

Strarup

p.s. tak for pointene, selvom det var en kommentar jeg kom med…

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 25-06-02 13:52

Selv tak, det var nu mest fordi dine kommentarer er meget brugbare. Tak for tipsene!