/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Min jog er noget lort!
Fra : luciano666
Vist : 2658 gange
300 point
Dato : 21-07-04 21:46

Hjælp! jeg er ved at blive blive sindsyg over min jog... den har altid larmet lidt fra cylinderen/ krumtappen, og det er lejerne der skal skiftes, men her forleden pillede jeg koblingen af, jeg havde tænkt mig at skifte trykfjederen ud, men den store møtrik, som holder hele koblingen sammen, kunne jeg ikke løsne. Så samlede jeg det hele igen, og da jeg så startede min jog! larmede den endnu mere, plus der var kommet en irreterende rasle lyd og det lyder som om den kommer fra koblingen/gearingen! jeg tænkte at jeg sikkert ikke havde spændt koblingen ordentligt, så jeg spændte både variatoren og koblingen efter... men det hjalp ikke... og jeg tror ikke det er fordi jeg mangler gearingsolie, da jeg lige har fyldt nyt olie på... men så var jeg lige ude og køre her til aften, os så kommer der kr*ft edme endnu en lyd, en eller anden pive lyd, det lyder som om den kommer fra et af mine hjul, og den forsvinder så snart jeg køre hurtig...

og så er der en ting til, som undre mig... når jeg køre på min jog, kan jeg ikke køre mere end 50-55km/t (aprilia sonic motor, med alle begrænsinger fjernet, og en malossi sport variator) men når jeg tager den op på støttebenet, og giver den gas, tager den rigtigt mange omdrejninger jeg bliver helt chokeret hver gang jeg gør det, hehe.. :) hvorfor, tager den ikke nær så mange omdrejninger når jeg køre?

jeg ved godt det er mange spørgsmål, men det ville være dejligt, hvis i kunne hjælpe mig med nogen af problemerne :)

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 21-07-04 22:10

larmer fra cylinderen? kan det være at der er gået en stimpel ring?
og det lyder til at din knallert er "lidt" gammel.. så derfor er det naturligt at den ikke kan køre mere end 50-55..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-04 22:16

Uddrag fra hj. side:
Tuning af Yamaha Jog CY50
Her er nogle oplysninger vdr. Yamaha Jog cy50, jeg skriver dette fordi jeg syndes selv der er oplyst for lidt om den, både tuning messigt og i sig selv. Jog'en er en forholdsvis billig Eu scooter, men den har hele 4.9 hk, og det er jo ikke så lidt til de få 60 kg. som den vejer. Yamaha Jog er begrænset på to måder: en skive i variomatic-koblingen og en omdrejnings begranser i CDI-tændingen, hvis man fjerner skiven i koblingen og køber en CDI-enhed uden begrænsning, så kører Jog'en 70 km/t ! , -men hvis det ikke er nok så kan man købe en racing-variomatic og så er hastigheden oppe omkring de 80 - 90 km/t. !!!

(gearingsolie, da jeg lige har fyldt nyt olie på), Ja og du tømte vel det gamle af først?
Pibelyden kan du nok finde ved hjullejer eller bremser, prøv at skub den uden motoren er i gang.
Raslelydene kan jo komme mange steder fra, men mon ikke det er kobling eller wario.
De skal normalt holdes fast med speciel værktøj, men en rigtig topnøgle på og et kraftigt dask med en stor hammer på en fast topnøgleholder( Ikke skralden den holder ikke), ellers må du bruge trykluftnøgle som dækfirmaerne bruger. Men husk også at de skal spændes ret hordt igen. Hold aldrig i blæserhjulets ribber, de knækker let, men nogle gange kan en oliefiltertang kommer over koblingen for at holde.
Prøv at start uden vario, for at høre efter lyde.
At den kan race op i omdr. uden belastning, er hårdt for den, men siger ikke andet end at det kan alle gøre, men måske fortæller det også at du kører med for lille strålespids, hvis den skal trække mere og der er bedre udstødning end standard.
VH Palle Hansen
Ved at gøre disse ting bliver Jog'en ikke mere slidt, som den ellers ville gøre hvis man satte en stor tun-cylender på.

En CDI- tænding i orginal Yamaha koster ca. 400 kr. Man kan også købe en "Racing CDI Tænding" i Polini som koster 600 kr. man skal kun investere i racing versionen hvis man køber tun-sæt med 15 hk. og opefter.

Man kan også købe uorginale CDI Tændinger til Jog men det er bestemt ikke anbefalende (for de virker sjældent).

Det er nemt at udskifte en CDI- Tænding, man skal blot tage plasticket under sædet af så er det bare ren udskiftning.

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 22-07-04 01:13

jo selvfølgelig tømte jeg det gamle olie først:)

det er kun 45 udgaven af yamaha jog som har 4,9hk, 30modellerne har enten 1,2 eller 2,4 afhængig af hvornår den er produktseret... men min motor er jo en aprilia sonic motor! fra 99 tror jeg, så jeg ved ikke om der er en cdi tænding på den... min udstødning er en 45 udstødning fra t-hansen uden begrænsing... men hvordan indstiller jeg strålespidsen?

imorgen tidlig har jeg tænkt mig at pille variatoren af og koblingen af... er der nogen steder som der skal smøres med olie, eller fedt?
og er der nogen som har et godt trik til hvordan jeg skiller koblingen ad, uden en skruetvinge? jeg kan simpelt hen ikke løsne den store møtrik, som holder koblingen samlet:S (det skal lige siges at jeg hverken har trykluft, eller noget special værktøj:(

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-07-04 01:28

Nej der er absolut intet der skal smøres, kun en dråbe på møtrikgevindet, når det samles.
Forstår du ikke den med at slå med en hammer, så gevindet løsnes i et ryk, det gælder både vario og kobling.
Nogle siger også en person kan sidde på den så baghjulet står stille, så vil remmen hjælpe med at holde en vis grad igen, når man slår på håndtaget for topnøglen.
Koblingsbelægningen, skal slibes let med fint sandpapir, så den hårde hinde forsvinder, ligeledes kan koblingsskålen slibes indvendig, og så skal alt støv fjernes.
Jog artistic (fine collection) har 4.9HK. Og space innovation 2,5hk
Jo der er altid CDI tænding på scootertyperne.
Her kan du se nogle begrænsninger: http://www.moped.dk/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 22-07-04 10:58

Jo jeg forstår godt det hammeren... og jeg har også både haft variatoren og koblinge af... men det er den store mørtrik, som holder selve koblingen sammen med remskiverne, den driller mig meget...
nu vil jeg gå ud og se på den igen... giver lige besked når jeg har skilt det ad, og samlet det igen... håber de der irriterende lyde forsvinder, hehe...

tak for hjælpen indtil videre... :D

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 22-07-04 12:26

nu har jeg skilt det ad, og samlet det igen... men den lyder stadigvæk underligt... nogen gange kommer der en kraftig rasle lyd fra koblingen/gearingen... og så en pive lyd fra cylinderen/krumtappen... svært at forklare hvordan det lyder... men det lyder sgu lidt ligesom en kalkun syntes jeg, Haha..! eller noget i den stil :s

jeg kender en der bor 40km væk fra hvor jeg bor, han har styr på knallerter osv. men jeg tør ikke at køre 40km når min motor larmer på den måde... kan der sker noget alvorligt, ved at jeg køre derhen?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-07-04 13:45

Om der kan ske noget, joo det kan der altid, men det jeg er mest bekymret for, er hovedlejer og plejlstangsrullelejer.
Et hovedleje der sætter sig fast, gør jo at lejets inderring kører på knastakselen, eller værrer yderringen kører rundt i aluminiums-krumtaphuset.
Du kan nok køre 40 km, men du skal jo også hjem, og han har jo ikke alle stumper og pakninger klar, så hvad med at få en knallertmekaniker til at lytte, evnt. give et tilbud?
Lyde fra kobling og vario er jeg ikke nær så bekymret for.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 22-07-04 13:58

det er jo selvfølgeligt rigtigt nok at han ikke har det hele klar, mens så må jeg bestille delene hjem, og undvære min scooter i den tid :'(
jeg har nemlig ikke tiltro til de mekaniker der er her i byen, har kun hørt dårlige ting om dem...

jeg regner ikke med at jeg skal bruge andet en hovedlejer og simmeringe...
er nye pakninger vigtige? vi skiller nok det meste af motoren ad og samle den igen... skal man virkeligt skifte alle pakninger ved cylinder osv.??

hvis det nu skulle ske, at lejerne ødelægger et eller andet inde i krumtaps huset... hvad skal jeg så gøre ved det, er det nok bare at skifte krumtappen ud?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-07-04 20:55

Hvis krumtaphusets pasninger til yderringen på lejerne er ødelagt, kan man få flydende metal, enten som 2kompunenet, eller noget specielt til aluminium, som nok er det bedste.
Pakninger bør skiftes, men ellers et tyndt lag flydende pakning ovenpå (bare den ene side af pakningen)
Men ikke så meget at det feks. kan løbe ned og lukke et hul lige ovenpå et hovedleje som jeg har set det gjort, og hvor lejet så brændte af, fordi det ikke fik benzin/olieblanding.
VH Palle Hansen
NB: Når man skifter krumtapaksel eller hovedlejer, skiftes også simmerringene(Pakdåser)

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 22-07-04 21:18

ookay! tror jeg er ved at have styr på tingene nu... skal lige tænke mig lidt mere om, inden jeg lukker spørgsmålet, det kunne være der er noget jeg har glemt at nævne... man ved jo aldrig ;)

men tak for hjælpen! jeg kan bruge det hele =)

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 24-07-04 17:07

jo jeg har lige et spørgsmål til..! kan en kobling "hænge" ? når koblingen er spændt fast på gearingen, eller hvad den aksel nu hedder som den er spændt fast på, så kan jeg løfte koblingen op... som om at den gearings aksel ikke sidder ordenligt fast... eller er det meningen?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-07-04 23:54

Den aksel som koblingen er spændt fast på, forsætter jo ind i aluminiumshuset og styres af 2 lejer, imellem de 2 lejer sidder der tandhjul der trækker hen til baghjulsakselens tandhjul.
Der må være lidt slør ude ved koblingen, men længere inde, må akselen ikke kunne rokkes 1/10 mm.
Så det tyder ikke godt hvis du kan løfte kobling og aksel op, så det er nok de indvendige lejer, du har kunnet høre.
Hvis lejerne er gået, vil du kunne høre en "knurren" hvis baghjulet drejes rundt, uden rem på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 25-07-04 13:56

jeg har prøvet at dreje baghjulet uden rem på... og jeg synes at det lyder normalt nok... der kommer ikke en ukendt lyd når jeg gør det... baghjulet skal vel ikke dreje helt lydløst rundt, eller hvad?

men hvis vi nu siger at der er slør... Hvad skal jeg så gøre ved det? jeg har haft min ven til at lytte til gearingen, med sådan et lytte apperat, stesoskop eller hvad det nu hedder :s han kunne ikke høre noget forkert, på det tidspunkt! men det er også 1mdr. siden... ivært fald køre jeg hjem til ham i morgen, og ser på det, håber den kan klare det, hehe...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-07-04 14:22

Nej helt lydløst skal den ikke være, og det er godt der ikke kommer en ukendt lyd.
Hvis der er slør længere inde, skal hele motorhuset skilles ad, og den skal have nye lejer, samtidig skal du jo også have nye lejer til din krumtap. Eller sælge?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 25-07-04 14:34

jeg skiller nok alligevel hele motorhuset ad, og skifter lejre og simmerringe på krumtappen plus pakninger...
hvis du mener at jeg skal sælge min jog, så gør jeg det ikke, det er helt sikkert det dummeste køb jeg nogensinde har gjort og forhåbentligt bliver... men jeg ikke en skid for den! så hellere lige ofre de sidste 1000kr og nogen arbejdstimer hvis det er det der skal til :)

men jeg kan ikke finde nogen lejre til gearingen, hvor kan jeg købe sådan nogle henne?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 300 point
Dato : 25-07-04 17:35

Jeg er bange for du enten skal have dem gennem en knallertforhandler, eller en forhandler af værktøj/lejer, de sidste skal bare have de gamle for at se målene.
Men få det nu skildt ad, så du kan se hvor det er galt.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : luciano666

Dato : 25-07-04 17:54

Det vil jeg gøre Pallebhansen... og hvis det virker bagefter, så er det jo bare dejligt:) og hvis det ikke er blevet en skid bedre, så må jeg sgu spørge om hjælp igen ;)

Tak for svaret palle!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-07-04 18:00

Selv tak.
Hvis du er omhyggelig, og lægger alting ud i den rækkefølge du skilder det ad, og tester lejerne ved at dreje dem rundt, så må de ikke give lyd fra sig, men skal faktisk hellere gå lidt trægt, og må ikke kunne rokkes 1 mm, så skal det nok gå.
VH Palle Hansen