/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fugning af mur
Fra : bentpedersen
Vist : 2785 gange
70 point
Dato : 21-07-04 14:50

Jeg har et alm. parcelhus fra 1973, hvor fugerne i den udvendige gulstensmur er noget porøse og der er en del huller - især i studsfugerne.
Det ser ikke ud til, at der er meget cement i mørtelen.
Jeg har derfor til hensigt at bruge en fugefræser til udkradsning af alle fugerne til en dybde på 1.5 til 2 cm.
Jeg har fundet en god murer, som vil udføre fugearbejdet.
Jeg er dog lidt i tvivl om mængden af cement i den nye mørtel, som skal bruges til fugerne.
Min murer siger, at han anvender 6.6 % kalkmørtel med cement i 1:9 (rumfang). Det giver noget der ligner KC 35/65/650. Jeg får vel ikke problemer med, at disse fuger bliver for stærke i forhold til resten af murværket.

mvh
Bent Pedersen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 80 point
Dato : 21-07-04 15:08

Du kan godt stole på ham, det er jo ikke en særlig stærk fuge, da 1:9 er det man i mange år har brugt, også til at mure i, og også det man bruger i dag, dog opmurer nogle med 1:11
http://www.byggekram.dk/sw2889.asp
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-07-04 15:09

Blandingen lyder meget rigtig, og mon ikke den gode murer har tjek på det

Godkendelse af svar
Fra : bentpedersen

Dato : 21-07-04 15:40

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : bentpedersen

Dato : 22-07-04 12:04

OK, jeg tror også, at mureren har tjek på det.
Imidlertid er det eksisterende fuger med ringe indhold af cement (måske kun kalkmørtel ?) og min bekymring går på, om det giver problemer at lave en fuge på 1.5 cm med cement i forholdet 1:9, når resten er murværket er opmuret med en mere fleksibel mørtel. Jeg har læst noget omkring dette på http://www.mur-tag.dk/muc/udfoerelse/afskalnfu.sb.htm.
Jeg vil helst ikke have nogle overraskelser bagefter med de nye fuger.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-07-04 13:34

Dit link virker ikke, da man først skal ind på siden: WWW.mur-tag.dk og derfra videre, men her er nogle uddrag, men jeg er ret sikker på du kan være rolig, og grunden til din dårlige fuge, skyldes nok overdrevet brug af saltsyre.
PS: Man fuger heller ikke nye huse længere, ligesom man heller ikke bruger tilbagetrukket fuge længere, men runder fugen med et rør eller murehammerskaft, efterhånden som man opmurer.
1:9 er fint, men jeg forstår dig godt, for hvis den udkradsede del er for lille, så vil man opleve at en alt for stærk fuge(Måske også dårlig blandet), som måske kun er 1/2cm kun ligge som en skal, hvor vand kan trænge bagved og bliver skruk og løs.

Blandingsforholdene er kun vejledende, og mørtelvalget må således ved hvert enkelt projekt afpasses efter lokale forhold som konstruktionens opbygning og placering samt efter de materialer, der i øvrigt indgår i konstruktionen.

Ved valg af mørtel må det endvidere tages i betragtning, at den stærke mørtel ikke altid er at foretrække - eksempelvis er murværk med stærke mørtler mindre elastisk end murværk med svage mørtler, pudslagets styrke skal aftage udefter fra lag til lag, og styrken skal afpasses efter underlaget.(HER TALES OM PUSLAG, OG DET ER DER JO IKKE TALE OM)

For mørtelskemaet gælder endvidere, at anvisninger fra materialeproducenter
FUGNING: Mørtel som opmuringsmørtlen, dog stærkere mørtel for konstruktioner opført i kalkmørtel
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bentpedersen

Dato : 22-07-04 18:10

Der kom lige et punktum med for meget i min link. Undskyld. Fjern det - så virker linken.
Jeg satser på at lave fugedybden på min. 1.5 til 2.0 cm. Så kan det ikke gå helt galt.
Tak for dit nyttige svar.