/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Paté eller terrin?
Fra : Axelise
Vist : 3996 gange
150 point
Dato : 21-07-04 13:08

Er der nogen der kender en opskrift på en rigtig god paté eller terrin?
Den skal bruges til en buffet bestående af varmrøget laks, nye kartofler, sauce verte, masser af salat med stort udvalg af friske grønsager. Desuden nogle gode franske oste samt godt brød.
Jeg forestiller mig en klassisk fransk paté eller terrin, gerne med kyllingelever samt hakket kalvekød og....?????? Desuden et skvæt cognac eller rød-/hvidvin.
Patéen eller terrin'en skal kunne laves på forhånd og fryses ned, da jeg ikke har tid til at stå og kokkerere for meget hverken samme dag eller dagen før.
Jeg er ikke så interesseret i opskrifter på patéer indbagt i dej.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-07-04 14:44

For at gøre det lidt mere specielt kunne du lave en kaninpate.
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=8261

Ellers vil jeg anbefale dig ikke at anvende cognac o.lign. i en pate. Personligt finder jeg det for dominerende.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 21-07-04 15:00

http://www.vibekes-kogebog.dk/page11.html
hej! her ligger nogle rigtig gode opskrifter, som jeg selv har haft glæde af! ok. hilsen la.

Accepteret svar
Fra : bornholmkt

Modtaget 150 point
Dato : 21-07-04 15:04

Hej Axelise. En dejlig fiskepate kan være sagen:
Fiskepaté til 8 personer
Hvis forretten laves 1-2 dage før servering, og opbevares i køleskab, er det lettest at vende den ud af formen eller skære den i skiver.
Ingredienser:
300 gram torskefilet uden ben
1 tsk salt
2 æg
2 spsk kartoffelmel
1½ spsk hvedemel
2 dl piskefløde
1 lille løg
½ tsk peber
350 gram fersk laks uden ben og skind
Pynt:
300 gram rejer
3 limefrugter
frisk dild
Dressing:
½ L creme fraiche
1½ tsk sennep
1½ tsk ketchup
2 tsk bearnaiseessens
salt
peber
frisk finthakket dild

Fremgangsmåde:
Torskefilet, løg og salt blendes. Dernæst tilsættes æg, kartoffelmel og hvedemel. Fløden røres i til sidst. (Der kan sagtens benyttes frossen torskefilet uden ben, der kan købes i de fleste supermarkeder)
Laksefileten befries for ben og skind og skæres i ca ½ cm tynde skiver. (I de fleste supermarkeder kan der købes benfri fersk laksefilet, hvor skindet bare skal fjernes)
Halvdelen af farsen kommes i et smurt rundt ovnfast fad eller en smurt brødform.
De ferske laksestrimler lægges lagvis med resten af farsen. Der skal sluttes med et lag fars.
Formen bankes let mod bordpladen, så farsen sætter sig.
Fiskepatéen bages i ovn ved 180° i ca. 45 minutter, hvor den placeres i en bradepande med ca. ½ Liter vand i bunden af bradepanden.
Patéen stilles efter bagning til afkøling i køleskab.
Før servering vendes patéen ud på et fad eller hvis den er bagt i en brødform, kan den skæres i skiver og anrettes på tallerken.
Pyntes med rejer, dild og lime der er skåret i både.
Ingredienserne til dressingen røres sammen.
Serveres med cremefraichedressing og flutes.
kilde: AnesMad.dk

eller hvis det bliver for meget fisk hvad med en:

Grønsagsterine
Forret - 6 personer
500 g broccoli i små buketter
1 l vand
1 tsk groft salt
500 g gulerødder, halveret på langs
6 æg
1½ dl mælk
200 g revet mild danbo 30%
2 tsk revet zitauerløg
1 tsk groft salt
friskkværnet peber
Pynt:
gulerod.
Tilbehør:
grøn dressing
groft brød
Bagetid: Ca 60 min ved 175°.

Kom broccolibuketterne i kogende vand tilsat salt og kog dem ca 3 min. Tag dem op og læg dem til afdrypning i en sigte. Pisk æg og mælk sammen og tilsæt ost, løg, salt og peber. Pisk blandingen godt sammen (pisk æggemassen op, hver gang den ældes over grønsagerne). Læg halvdelen af broccolien i et jævnt lag og med hovederne samme vej i en smurt firkantet form (ca 1¼ l.) Hæld 1/3 af æggemassen over. Læg de kogte gulerødder ovenpå i et jævnt lag og hæld lidt af æggemassen over. Læg resten af broccolien på og slut af med resten af æggemassen. Pres grønsagerne let sammen. Bind bagepapir over formen og bag retten midt i ovnen.

Tip: Grønsagsterinen er også velegnet kold som fx forret (12 pers.)- Skær den i skiver og pynt med fx brønkarse og gulerod. Server den med grøndressing og brød

det er måske for mange grøntsager så til slut en:
Skovriderkroens skankepersilleterrin med foie gras og salat

Forret til 6 - 8 personer eller buffetret til ca. 18

1 sprængt svineskank
Flydende bouillon
2 skalotteløg
3 fed hvidløg
100-200 g foie gras
½ bundt bredbladet persille
1 form på ca. ¾ l

Salat
1 syrligt æble
1 rødbede
1 tsk sherry- eller hvidvinseddike
1 tsk dijonsennep
salt og peber
lidt sukker
1-2 spsk olivenolie
Frisée salat

Tilbehør: Brød

Terrinen
Bestil sprængt svineskank og evt. foie gras hos slagteren nogle dage i
forvejen.

Kog skanken i vand til den er mør ca. 3 timer. Gem suppen.

Pil forsigtigt kødet af skanken i store stykker. Kasser knogler, svær og
skind.

Kog suppen ind til der er ca. 3 dl væske. Smag på suppen og smag til med
bouillon. Kog de meget finthakkede løg og hvidløg i væsken.

Si evt. løgene fra. Bræk foie grasen i mindre stykker og fjern synlige
blodårer. Læg foie grasen i et fladt fad eller lignende.

Kom persillen i kogende letsaltet vand et øjeblik. Kom den i koldt vand,
knug vandet af og hak den meget fint.

Hæld den kogende suppe over foie grasen. Tilsæt straks skankekødet og
persillen og bland det forsigtigt op i en form fx beklædt med et vådt
stykke film. Tryk det godt ned i formen. Glat overfladen og læg et let
pres på terrinen. Stil formen i køleskab til næste dag.

Skær terrinen i skiver med en tyndbladet skarp kniv, fx en filetkniv, og
fjern filmen.

Salaten
Skræl æblet og skær det i tynde skiver. Læg dem oven på hinanden og skær
dem i tynde strimler på den lange led.
Skræl rødbeden og skær den ud på samme måde som æblet.
Bland dressingen af eddike, sennep, salt, peber, sukker og olie. Smag den
til.
Bland salat, æble, rødbede og dressing.
Dryp overskydende dressing på tallerkenen.

Tips
I stedet for svineskank kan bruges fire - fem sprængte svinekæber/
kæbeklumper. Kogetiden er da ca. 1 1/4 time. På Skovriderkroen, som
opskriften stammer fra, bruges 2-3 sprængte pattegriseskanke.
Foie gras kan udelades og erstattes med mere af det sprængte kød

Tilberedningstid: Ca. 3½ time + 1 døgn til afkøling af terrinen

kilde:kokken Dan Christensen Skovriderkroen

Lidt at vælge mellem til dig. Bon apetit bornholmkt

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-07-04 15:21

Hej

Du skal hellere lave pateen et par dage før og stille den koldt i køleskabet i stedet for at fryse den ned. Frossen paté har en tendens til at smuldre, det er vist noget med at geleen skiller efter frysning. I hvert fald har jeg prøvet til et stort tamtam at servere en totalt smuldret paté, og det opdager man jo først når man skærer den ud, alt for sent til at lave det om. Den smagte heldigvis OK alligevel, og det var ikke det eneste mad, så det gik.

MVH

Vagnr

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-07-04 15:29

Først til qfha:
Personligt kan jeg godt lide cognac i paté, det var derfor jeg nævnte det. Jeg synes ikke smagen bliver for dominerende, med mindre man kommer for meget i selvfølgelig. Og kanin...nej tak du! Jeg har haft kaniner som kæledyr som barn og elskede dem højt, så for mig er det ligeså slemt som at spise hund eller kat! (Selvom smagen på kanin er god, jeg har smagt det)

Til liseaa:
Tak for linket, jeg vil lige kigge nærmere på det. Kan godt se, at der er mange opskrifter at vælge imellem.

Til bornholmkt:
Mange mange tak for de fine og udførlige opskrifter. Meget pænt af dig at lave sådan et stort stykke arbejde. Men fiskepaté bliver for meget fisk. Salaterne har jeg helt styr på, selvom din opskrift heller ikke lyder ilde! Så salatopskrifter har jeg ikke brug for.
Og foie gras bliver mig en anelse for fedt; desuden er jeg heller ikke begejstret for den måde, ænderne bliver tvangsfodret på, så leveren bliver stor og fed. Jeg vil helst ikke støtte sådan et foretagende. Og svineskank eller svinekæber tiltaler mig desværre heller ikke. Jeg spiser kun økologisk kød og helst fjerkræ, kalv, lam eller til nød okse. Men min mand kan ikke lide lam, så det er udelukket.

Så mit udgangspunkt er nok det samme:
En paté eller terrin af fjerkræ og/eller kalvekød samt lidt cognac eller rød/hvidvin.
Modtager meget gerne flere forslag. Men foreløbig tak for idéerne.......

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-07-04 15:46

Nu vil jeg håbe du ikke har haft høns som kæledyr, for her er en på kylling.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7406

Husk smagen formindskes ved frysning, så den må gerne krydres ekstra godt.

Og ok når du vil ødelægge den gode smag med cognac må du jo gøre det. Personligt vil jeg nu hellere have den bagefter.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-07-04 20:25

Ja tak vagnr og qfha, - det var en nyttig oplysning ang. ikke at nedfryse patéen men blot lave den 2 dage før. Det vil jeg sørge for.
Og nej...jeg har ikke haft høns som kæledyr. Heldigvis. Ellers var der megen god mad, jeg var gået glip af her i livet!! Så tak for tippet.
Og angående cognac'en, så napper vi nok én til kaffen også!

Kommentar
Fra : lilleli

Dato : 26-07-04 18:41

hej axelise jeg har en opskrift - som jeg fik - mens jeg var i israel - på en pate som oprindeligt er fra algeriet....
Meguina
750 øksekød evt. filet - men det skal i hvert fald fedtmarmoreret
2 spsk ollivenolie
2 løg hakkede
6 fed hvidløg - knust
½ tsk salt
1/4 tsk peber
1/4 tsk stødt muscatnød
1 lauerbær blad
½ tsk stødt spidskommen
½ l friske grønne esktrafine ærter( allerbedst med nye friske men hvis du kan få de helt små fine på frost er de ok.)
skær oksekødet i ca 1½cm tern - Varm olien i en gryde eller stor pande og brun kødet med løg og hvidløg.
Tilsæt kødet til de øvrige ingredienser(undtaget ærter) i en ovnfast form med låg (det skal kunne lukke tæt ellers put sølvpapir på inden du sætter låget på) Hæld vand ved så de lige netop dækker og læg låg på. Sæt i en ovn på lav temperatur 120C i 6 timer - og så skulle meginaen være som en tyk puré. Kog ærterne i letsaltet vand i få min. og tilsæt dem til megunaen i de sidste 15 min.
Tak den ud af ovnen - og rør godt rundt i det - smør en form med olie og hæld megunaen i og put den i køleskabet i min. 24 timer. Server koldt med salat.... Det smager bare så godt.... og passer fint til en buffet - der er til ca 6-8 personer til buffet....
lilleli

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 09-08-04 22:05

Tak for svaret bornholmkt.
Jeg fik ikke helt, hvad jeg efterlyste, men jeg har fundet ud af, at dét med patéer ikke er så nemt endda... Du fortjener at få point for de fine opskrifter og din gode vilje. Tak for det!