/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kabel kanaler!!!??
Fra : Jaguaren
Vist : 5599 gange
50 point
Dato : 21-07-04 02:10

Hej venner, nogle der kender til, hvor man kan købe nogle kabel kanaler, som ikke er kedelig hvide/grå i plast. Jeg er en af de mange, som har købt en 32" LDC, og jeg har simpelthen ikke kunne få en kabel kanal, der matchede mine ønsker om estetik. Jeg kunne have valgt en løsning fra B&O, men de leverer max 75 cm i højden ( de er nydelige, kan anbefales, hvis ikke skærmen hænger højere - "blot" 200 kr, men det går vel når skærmen har kostet 40.000 kr. ) Desværre for mig, har jeg måtte få en smed til at specielfremstille en løsning for mig.

Nu er sagen den, er der nogle som ved hvor man kan finde finere kabel kanaler, gerne i alu, eller stål til ok priser? Alternativet for mig er, at spraymale Silvans dødsyge hvide kabel kanaler, der ellers med årene bliver cremehvide- ala negotin (ryger ikke selv).

Jeg mener, med alle de millionærer/milliadærer i mellemøsten, UK, USA, Monaca etc., så må der vel for pokker være en eller anden leverendør af den slags produkter for feinschmeckere.

Nogle forslag, ellers var det måske en ide for en selvstændig, jeg har virkelig forsøgt mig mange steder, selv de "bedre" butikker i Bredgade, kunne ikke hjælpe, ej heller el.installatøren i Charlottenlund, han gav mig dog kontakten til en smed...

Håber på hjælp, da jeg stadig har 1,2 km. ledning at "begrave" langs panelerne...

/Jaguar

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 21-07-04 02:27

Man kunne vel altid lave et eller andet fantasifuldt med en stiksav, noget sølvgrå spraymaling og så noget tynd spånplade eller krydsfiner.

Så kunne det f.eks. blive et S-formet smalt bræt som snoede sig op mod TV'et og blev holdt 1 - 2 cm ude fra væggen af en slags skruer eller et eller andet i gennemsigtigt plast. Jeg ved ikke hvordan det ser ud i din stue, men man kunne måske også lave en dvd- / cdholder ud af den med nogle lister.. Der er mmasser af muligheder..

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-07-04 07:28

Man bygger et hus rundt omkring et B&O anlæg! på den måde bliver kablerne skjult. Intet problem for millionærer.

En anden løsning kan være aluminiumsprofiler. Du kan se sådan nogle hos Silvan og Bauhouse. Fåes i 2 M længder.
Der findes også andre alu-profiler, normalt længere (6M). Dem fra Silvan og Bauhouse er eluxseret (overfladebehandlet).
Denne eluxering kan fjernes, og ny påføres (der er mange farver at vælge i mellem).
Så køb hvad du skal bruge, skær til, opsæt i huset, pil ned igen og send dem til eluxering. Når du så for dem tilbage, ser de ud som fabriksfremstillet, med fin finish i den farve du har valgt.

Du skal nok regne med noget højere pris end plastikkanaler.

MVH

Kommentar
Fra : skovfogeden

Dato : 21-07-04 07:58

Du kan jo også få kablerne ind i væggen, det er en skidedyr løsning men omvendt er det jo blæret med en B&0 40 " - så kan du jo også få de kabelkanaler farver som du har lyst - det er bare at gå til en industrimaler.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 21-07-04 08:12

Hej

Hvis du søger en speciel løsning,så er det vel OK at tage hold i en smed

Hvis du vil ha rustfast eller alu som paneler,tror jeg du bliver nødt til at få det "custom" made..

Hvis du "kun" har 1.2km paneler i dit hus,så må det da også være til at komme over.....

1200 meter x 200 kr.....det er da gjort i en ruf..

mvh michael

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 21-07-04 11:46

viskinge:-> dU SKREV "Man bygger et hus rundt omkring et B&O anlæg! på den måde bliver kablerne skjult. Intet problem for millionærer.

En anden løsning kan være aluminiumsprofiler. Du kan se sådan nogle hos Silvan og Bauhouse. Fåes i 2 M længder.
Der findes også andre alu-profiler, normalt længere (6M). Dem fra Silvan og Bauhouse er eluxseret (overfladebehandlet).
Denne eluxering kan fjernes, og ny påføres (der er mange farver at vælge i mellem).
Så køb hvad du skal bruge, skær til, opsæt i huset, pil ned igen og send dem til eluxering. Når du så for dem tilbage, ser de ud som fabriksfremstillet, med fin finish i den farve du har valgt. "

Hvordan ser disse lister ud? Er de runde således at du skal sprattes op, for at kunne rumme kabelerne? Har du et sted, hvor man kan se, hvordan andre har lykkedes med denne løsning?

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 21-07-04 11:46

viskinge:-> dU SKREV "Man bygger et hus rundt omkring et B&O anlæg! på den måde bliver kablerne skjult. Intet problem for millionærer.

En anden løsning kan være aluminiumsprofiler. Du kan se sådan nogle hos Silvan og Bauhouse. Fåes i 2 M længder.
Der findes også andre alu-profiler, normalt længere (6M). Dem fra Silvan og Bauhouse er eluxseret (overfladebehandlet).
Denne eluxering kan fjernes, og ny påføres (der er mange farver at vælge i mellem).
Så køb hvad du skal bruge, skær til, opsæt i huset, pil ned igen og send dem til eluxering. Når du så for dem tilbage, ser de ud som fabriksfremstillet, med fin finish i den farve du har valgt. "

Hvordan ser disse lister ud? Er de runde således at du skal sprattes op, for at kunne rumme kabelerne? Har du et sted, hvor man kan se, hvordan andre har lykkedes med denne løsning?

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 21-07-04 11:48

michaelmoeslund-> Du godeste det bliver jo til lidt penge i længden *lol*1200 meter a 200 kr. 240.000. Så kan jeg jo ligeså godt købe en E-type ...

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-07-04 12:04

> Jaguaren

Prøv lige at kigge her:
http://www.thorsman.dk/

En anden (husker ikke navnet) gulvlister i mange forskellige designs og materialer, og alle beregnet for kabelføring. Hvis jeg er på "sporet", så giv en tilbagemelding.

/PG

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-07-04 12:29

Alu-profiler fåes i et utal varianter. Jeg ville stætte to U skinner sammen, så de bliver til en firkant. Eller tage en C skinne, og vende åbningen ind mod væggen. Du skal så have et eller andet der kan holde på ledningerne inden du skruer skinnen op.
Der findes forresten også noget der hedder EL-PAN. Det sættes op som fodlister, og bruges til at trække ledning/kabler i.

MVH

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 22-07-04 01:07

Guild-> Nej desværre, deres sortiment af kabelskjulere er alt for "grove", min er til noget tyndere ledning...

men tak for forsøget. Andre er også velkommen til at sende links

/Jaguaren

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 22-07-04 01:43

hej...

har hos en kammerat opsat kabelkanaler fra Thorsmann, som vi efterfølgende spraymalede, da disse var skæret i længde osv. det blev faktisk en rigtig god løsning, men ja, der må da være nogen der producerer den slags..

mvh

Bamse82

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 22-07-04 01:54

hejsa..

fandt lige et "link" til dig... hvis du slår op i "dokumentet" under LFS-kanaler, får du nogle stål-profiler..

http://62.242.23.157/download/Kataloger/Tehalit/kabelfremf%F8ring.pdf

de findes i diverse str.

mvh

Bamse82

Kommentar
Fra : H2

Dato : 22-07-04 01:55

Hej

Jeg ved tehalit har lavet en kanal i alu i størelsen 70 X 130MM. Jeg ved ikke om den ar lavet mindre.
Du kan evt. se på http://www.wexoe.dk/katalog.php
om du kan finde dem der.

Ellers mail til www.el-line.dk
De vil være behjælbelig med priser og hvad der findes.
Henrik.

Kommentar
Fra : vimse

Dato : 11-08-04 01:02

Hej.
De alu profiler som viskinge skrev om er fra det firma der hedder Brommann - tlf 74428862
De har mange forsk. alu lister. prøv da at ringe til dem...

Ellers er der nogle firkant rør i alu str. 25mm x 25mm ,Det hedder termotex og forhandles engro fra et firma ved navn Ro-Ni værktøj.....
mvh

Kommentar
Fra : R.brander

Dato : 27-09-04 19:57

Hmm jeg er elektriker og ved at man kan få alu kanaler....de bruges blandt andet på sygehuse...!!! Kan bare ikke lige huske navnet på dem der kan levere dem....men bliv ved med at lede...de findes!!!!

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 15-10-04 22:21

Hvor meget skal du bruge og hvilke dimensioner skal du have dem i, så skal jeg finde en pris til dig !

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-10-04 16:27

Kære "Jaguaren"..

Desværre må jeg konstatere, at du ikke er så flink til at afslutte stillede spørgsmål, ved at acceptere et svar fra Kandu brugerne.

Jeg nævner her i flæng:
http://www.kandu.dk/dk/spg/45502
http://www.kandu.dk/dk/spg/46822
http://www.kandu.dk/dk/spg/50111
http://www.kandu.dk/dk/spg/50149
http://www.kandu.dk/dk/spg/50677
http://www.kandu.dk/dk/spg/50843
http://www.kandu.dk/dk/spg/50954
og der er flere endnu.....

Kunne du ikke være sød at afslutte spørgsmålene? Dels gør det dem der besvarer spørgsmålet glade, og dels kommer pointene "i spil".

mvh Berpox

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 26-10-04 16:27

Kære "Jaguaren"..

Desværre må jeg konstatere, at du ikke er så flink til at afslutte stillede spørgsmål, ved at acceptere et svar fra Kandu brugerne.

Jeg nævner her i flæng:
http://www.kandu.dk/dk/spg/45502
http://www.kandu.dk/dk/spg/46822
http://www.kandu.dk/dk/spg/50111
http://www.kandu.dk/dk/spg/50149
http://www.kandu.dk/dk/spg/50677
http://www.kandu.dk/dk/spg/50843
http://www.kandu.dk/dk/spg/50954
og der er flere endnu.....

Kunne du ikke være sød at afslutte spørgsmålene? Dels gør det dem der besvarer spørgsmålet glade, og dels kommer pointene "i spil".

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 26-10-04 17:25

Kære "Jaguaren"..
Jeg mener også det er "for dårligt" .. luk dog dine spørgsmål !!
/PG

Godkendelse af svar
Fra : Jaguaren

Dato : 26-10-04 19:56

Tak for svaret berpox.