/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
rengøring i registreringsdatabasen
Fra : funny
Vist : 503 gange
100 point
Dato : 23-06-02 23:40

Er der nogen i dette forum som vil give mig en, helst dansk, beskrivelse af hvordan man gør rent i registringsdatabasen.
Jeg kører windows 98 SE, og jeg ved med sikkerhed at der ligger gamle nøgler som jeg gerne vil af med. - Hvordan kan jeg være sikker på ikke at slette nøgler og eventuelt andet der ligger der, som jeg gerne vil/skal beholde. Kan jeg gøre det manuelt eller skal der et program til og kan du eventuelt give mig et navn på et, helst dansk, program. - Kan jeg lave noget der er helt galt, når/hvis jeg begynder at rode med disse ting ? Jeg håber meget på et udførligt svar, da jeg er temmelig usikker på dette område .... Under alle omstændigheder, tak fordi du gad læse dette.................
Nyd livet .... og computeren !
Funny

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 110 point
Dato : 23-06-02 23:53

Hej

Her har du et link til en meget dybdegående forklaring omkring registreringsdatabasen. Den ville nok være god for dig at læse. http://216.239.51.100/search?q=cache:TiOUk3iKNVcC:pdf.knowware.dk/tuning_01-64.pdf+reng%C3%B8ring+i+registreringsdatabasen&hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8

Af software til at rense din maskine vil jeg anbefale dig RegClean,--det er ikke på Dansk, men meget simpelt at anvende, samt effektivt. Du kan Downloade det her:
http://downloads-zdnet.com.com/3120-20-0.html?qt=regclean&tg=dl-2001

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 23-06-02 23:58

Norton utilities kunne måske hjælpe http://www.symantec.com/nu/nu_9x/
Du kan prøve den gratis: http://nct.digitalriver.com/fulfill/0001.2 og så slette den igen hvis den ikke hjalp, eller du bare skulle løse dette enkelte problem

Kommentar
Fra : User

Dato : 24-06-02 00:03

Hej

Jeg vil starte med at sige at jeg selv bruger to programmer til at rydde op i reg basen med. Det ene hedder JV16 powertools, og kan scanne hele din reg database for unødvendige nøgler - fx hvis der en nøgle der henviser til en fil der ikke eksistere bliver den markeret som en der er sikker at slette og du kan så slette den; den laver automatisk bakcup. Yderligere kan du sætte programmets sprog til dansk, bemærk dog bare at det er dårligt oversat.
Det kan hentes her: http://www.vtoy.fi/jv16/programs/jv16pt_setup.exe Filstørrelse: 1 Mb

Det andet program jeg bruger hedder ad-aware, og det scanner reg databasen for spyware og lign. måske ikke så relevant her, men alligevel :) Det kan hentes her: http://www.lavasoftusa.com/downloads.html Filstørrelse: ca. 800 kb
Bemærk at det skal opdateres jævnligt for at virke mod de nyeste spywares.

Og ja - det kan sagtens gå galt hvis du roder "manuelt" med reg databasen! Men hvis du passer på, og er yderst sikker på hvad du laver kan du gå ind i start-->kør og skirv så regedit. Det nu din regdatabase der dukker frem. Gå ind i HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE det er al den software som der er registreret. Hvis der er noget du kan kenne der som du er fuldstændig sikker på at du ikke har installeret så skulle du kunne slette nøglen. Men jeg vil nu ikke anbefale dette, fordi det er nok ikke besværet værd hvis det går galt.

Held og lykke :D

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-02 23:08

Microsoft har et program som hedder Regclean
kan hentes på denne adresse

http://www.igknighttec.com/PHP/Download/pafiledb.php?action=category&id=2&PH
PSESSID=fe0002d64bed747625ccc1927fc21654

Mr. Crowley

"funny" <funny.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Z9rR8.84220$N46.2273651@news010.worldonline.dk...
> Er der nogen i dette forum som vil give mig en, helst dansk, beskrivelse
> af hvordan man gør rent i registringsdatabasen.
> Jeg kører windows 98 SE, og jeg ved med sikkerhed at der ligger gamle
> nøgler som jeg gerne vil af med. - Hvordan kan jeg være sikker på ikke
> at slette nøgler og eventuelt andet der ligger der, som jeg gerne
> vil/skal beholde. Kan jeg gøre det manuelt eller skal der et program til
> og kan du eventuelt give mig et navn på et, helst dansk, program. - Kan
> jeg lave noget der er helt galt, når/hvis jeg begynder at rode med disse
> ting ? Jeg håber meget på et udførligt svar, da jeg er temmelig usikker
> på dette område .... Under alle omstændigheder, tak fordi du gad læse
> dette.................
> Nyd livet .... og computeren !
> Funny
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : funny

Dato : 24-06-02 01:24

1000 - 1000 tak allesammn, jeg er helt overvældet, og jeg glæder mig til at prøve i morgen (forhåbentlig), klokken er vist for mange nu (1:20) og koncentrationen ikke så høj og I har sandelig givet mig noget at arbejde med *GGG*

I hører nærmere når jeg har været turen igennem.

Mange hilsner
Funny

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-06-02 01:51

"funny" <funny.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Z9rR8.84220$N46.2273651@news010.worldonline.dk...
> Er der nogen i dette forum som vil give mig en, helst dansk,
beskrivelse
> af hvordan man gør rent i registringsdatabasen.

Hent RegCleaner på http://www.jv16.org/
Den er temmelig effektiv - og "taler" oven i købet dansk, hvis man
ønsker det.

vh
Ole C

Kommentar
Fra : skyrider

Dato : 24-06-02 15:48

Det suverænt bedste værktøj til at rydde op i registry er easycleaner - se http://www.toniarts.com/ecleane.htm (Bemærk specielt workaround for Windows ME og XP i FAQ). Easycleaner finder og fjerne langt flere unødvendige referencer end regclean og andre lignende utils. Easycleaner kan også finde og fjerne duplikate filer, rydde op i startmenu, samt vise Spaceuasage, fordelt på filtyper m.m.

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 24-06-02 16:59

Hej

Prøv også "Ad-Aware" hentes på: http://www.lavasoftusa.com
Det renser for spyware o. lign.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-06-02 19:06

"skyrider" <skyrider.news@kandu.dk> wrote in message
news:akFR8.8431$va.696021@news000.worldonline.dk...

> Det suverænt bedste værktøj til at rydde op i registry er easycleaner -
> ..... Easycleaner finder og fjerne langt flere
> unødvendige referencer end regclean og andre lignende utils.

Nej det er ikke rigtigt. Easycleaner er let at bruge, hurtig og
sikker, men det er fordi den ikke fjerner andet end netop det
der er helt sikkert at fjerne.
AdvancedRegistryCleaner (shareware, af Chabanenko, en
slags udvidelse af microsofts regcleaner) og RegCleaner (af
Jouni Vuorio) tar sig af registry-fejl som EasyCleaner slet
ikke berører.
Osse RegFirstAid http://www.rosecitysoftware.com/Reg1Aid/
(share) går meget dybere end Easycleaner uden at være så
specialiseret som AdvRegCleaner og RegCleaner.
(Alle nævnte laver (kan lave) backup af rettelser i form af reg-
fil som ved dobbeltklik tilbagefører ændringer i registry...)

/LarsS

Godkendelse af svar
Fra : funny

Dato : 24-06-02 22:28

Hej alle ....

Jeg er ganske enkelt benovet over Jeres arrangement, og takker ydmygt for hjælp og mange gode link, jeg har fået løst problemet og er tæt på at "glæde" mig til det næste problem opstår, supergod hjælesite, også til os med megen lidt erfaring. Tilbundsgående, letforstålige svar, som det jeg har modtaget her er ganske enkelt suverent.
En ting er jeg dog ked af, det er at jeg ikke selv er så klog på computere at jeg vil være i stand til at kunne gøre gengæld.

På genkig ... og husk ........ nyd livet og computeren
Funny

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-06-02 08:17

[cut]

> Osse RegFirstAid http://www.rosecitysoftware.com/Reg1Aid/
> (share) går meget dybere end Easycleaner uden at være så
> specialiseret som AdvRegCleaner og RegCleaner.
> (Alle nævnte laver (kan lave) backup af rettelser i form af reg-
> fil som ved dobbeltklik tilbagefører ændringer i registry...)

RegHealer http://www.zoneutils.com/ er samme program
som RegFirstAid, men i lidt smartere design. (Foruden at
finde og evt. slette forkerte entries kan begge med højreklik
åbne disse entries i RegEdit, en klar forbedring i forhold til
Easycleaner). (Begge er shareware).

/LarsS