/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Graver i mine højbede
Fra : elcid
Vist : 1166 gange
120 point
Dato : 20-07-04 09:34

Jeg har bygget et par højbede med en billig spanum fra et byggemarked, men kattene pløjer det op nat efter nat, har prøvet med kaffegrums men det holder kun kort, så er de der igen"drikker ikke selv kaffe så skal ud at skaffe det".
Nogle gode råd "det er et urtebed så det skal helst være muligt at spise afgrøderne"

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 130 point
Dato : 20-07-04 09:41

Først og fremmest, er du sikker på det er katte?
De plejer ikke "pløje" noget op

Men et råd til at holde dyr væk: Hjortetakolie. Noget af det rundt om dine bede skulle holde alle dyr væk

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 20-07-04 09:43

Hej elcid - stære og solsorte tager jordbær/kirsebær m.v. og hvis man ønsker, at der bliver lidt tilbage til en selv er man oftest nødsaget til at dække med net.

Katte derimod spiser ikke frugterne men de nyder at grave i løs jord/spagnum m.v. - det eneste jeg umiddelbart kan foreslå et lavt havehegn rundt om bedet eller tildækning med net. Oftest har børnefamilier det samme problem med børnenes sandkasser - bliver de ikke dækket til efter brug, bliver de oftest brugt som katte toilet.

Beklager, jeg kan ikke komme med bedre ideer.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 20-07-04 09:59

hej! Er det kun om natten eller ser du det med egne øjne??
Jeg har haft noget lign. problem. Du kan altså opdrage på dem, men det kræver selvfølgelig helst at de tages på fersk gerning. Du kan forsøge at bære dem ud til "gerningsstedet og fortælle dem at her er der et problem" Ja, ok. du må prøve dig frem, men det med de forskellige dufte tror jeg ikke ,på. God fornøjelse med bedene hilsen la.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-07-04 10:11

Hej liseaa
Hjortetakolie kan du nu roligt tro på,
hvis du har prøvet duften af det, er du slet ikke i tvivl.

Og elcid, hvis det er katte i dine bede, er du heller ikke i tvivl grundet lugten, for katte graver altså bare et hul til "til toilet" og dækker pænt igen.
Men som IBM760 også er inde på, Kan solsorte lynhurtigt totalt endevende sådan et spaghnum-bed på jagt efter orm.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 20-07-04 10:22

Der er helst sikkert mange dyr der kan finde på, at gå på jagt i bedet.
Vi har f.eks. et par dejligt store pindsvin i haven, som jagter alt hvad der kan spises - regnorme og snegle.

Især er der godt gang i sneglene (dræber snegle) for tiden - så pindsvinene de gider ikke spise kattenes mad, men mæsker sig i store snegle. Jeg kunne tænke mig til, at disse snegle også kan lide den bløde spagnum, samt hvad du dyrker der.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-07-04 10:41

Prøv i første omgang at lægge et fuglenet hen over dit urtebed. Kan købes i byggemarkederne. Du kan fæstne nettet til pløkker (køb de billigste).
Er det det samme sted, der bliver gravet op?

Godkendelse af svar
Fra : elcid

Dato : 23-07-04 17:19

Tak for svaret dova, det virker jeg har brugt det rundt i kanten og der har ikke været noget siden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 17:22

Hilsen dova