/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
BOOT FRA LAN
Fra : jhvp
Vist : 447 gange
100 point
Dato : 20-07-04 00:37

Hvordan gøres dette, jeg kan se at computeren kan boot fra lan (netværk)
Hvordan gøres dette ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-07-04 00:58

Så vidt jeg ved (har aldrig prøvet) så er det noget der kræver speciel software og det bruges især til at kunne lave backup (image) og vedligeholde hele systemer f. eks. i forbindelse med undervisningsinstitutioner. Man ville kunne opdatere hele systemer med ny software og data uden at skulle have fat i den enkelte maskine.

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 20-07-04 01:08

Kan det ikke også være at styresystem lægger på server, og klienten ikke har noget
styresystem men kun lager plads til det der laves for maskinen alså klienten ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-07-04 01:13

Ikke en mulighed jeg har hørt om i forbindelse med PC der jo i sig selv netop er en en computer der er uafhængig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-07-04 01:29

Nu blev jeg selv lidr mere nysgerrig og her er lidt af det jeg fandt, Wake on LAN er noget andet, men også interessant.
Det er selvfølgelig på engelsk.
Boot fra LAN:
http://www.kegel.com/linux/pxe.html

Wake on LAN:
http://gsd.di.uminho.pt/jpo/software/wakeonlan/mini-howto/wol-mini-howto-2.html#ss2.1

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 20-07-04 09:03

Formålet med at boote fra LAN er blandt andet installtion. Hvis du har et stort netværk med mange ens arbejdspladser, så kan du lægge et image på en central server. Hvis du så skal installere en ny arbejdsplads, eller reinstallere en gammel, kan du boote fra netværket og automatisk få installeret styresystem, programmer m.m. Windows 2000 har bl.a. en ganske udmærket service til dette. Som privatperson har du ikke rigtigt glæde af det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-04 11:43

Til undervisningsbrug med mange comp som gerne skulle være "rene" ved opstart, booter man via LAN og vælger samtidig hvilket styresystem/programversion der skal loades.
Man kan så lade elever rode med opsætning, og starte forfra næste dag. Arbejdsfiler lægges på tildelte LAN-mapper.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-04 11:44

Jeg glemte lige - det styres via en bootmanager.

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 20-07-04 12:30

Ok jeg kan godt forstå at jeg personlig ikke har så meget brug for det,
men det jeg endelig spørger om er hvordan man gør dette.

For computeren kan jo nettop godt boot fra LAN en instilling i BIOS

Og det med at en PC'er er en enkelt enhed, er rigtig nok, men der er
flere steder hvor PC'eren arbejde på server, nu arbejder jeg f.eks
et sted hvor vi har mange PC'er stående og der starter den enkelte
PC'er godt nok op og der efter starter vi et andet skrivebord op som
befinder sig på en støre sever. Så i dette tilfælde er det jo ikke en
enkelt enhed, men en enhed der arbejder på en anden.

Anden grund til mit spørgsmål var at jeg prøvede at få en maskine
igang igår som ikke harvde muligt for at tage en startdisk. Systemmet
hvade godt nok styresystem på med der var beskadigt system fil,
den ville bare ikke starte den kom bare med en masse J'er på skærmen.
Dette plejer at løse hved at lægge system fra Diskkette til Harddisk
ved at skrive SYS A: C: det plejer at virke. Men det kunne jeg ikke
denne gang da jeg ikke kunne bruge Startdisk på maskinen, og der
for tænkte jeg så på opstart via LAN, for det er jeg sikker på det kunne
ha hjulpet mig.

Ang. Wake on LAN ja det har jeg også haft tænkt på at kunne bruge ind
i mellem, for ind i mellem står jeg et sted hvor jeg godt kunne bruge
ting fra min egen maskine, jeg er i tvivl om mit netværkskort kan gøre
dette, jeg har fået at vid at det ikke kan, men jeg har min tvivl da netværks
kortet stå og lyser selv om maskinen er slukket. men dette er en biting lige nu

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-07-04 12:40

En PC er en Personlig Computer med sit eget styresystem, men det udelukker ikke at den kan arbejde sammen med andre enheder som du beskriver. En moderne server er en basisenhed hvor brugerne på diverse PC'er kan koble sig på for at afvikle fælles enheder eller administrationsprogrammer. Man kan for eksempel også have fælles kalender og postafvikling.

Jeg havde på fornemmelsen, at du ville bruge LAN boot til at starte en død maskine uden adgang til diskette eller cd, men da det jo kræver at du skal have software der kan håndtere er det ikke løsningen.
De fleste der giver op på den slags problemer gør det fordi de sidder med en død bærbar uden ekterne drev for hvis du har en død stationær kan man jo ofte tage harddisken ud og udskifte bootfilen fra en anden PC.

Man kunne gætte på, at du har problemer med et NT baseret system hvor boot filerne er beskadiget og så kan du ikke få lov at boote.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 20-07-04 12:53

Ja, på den måde kan du godt bruge det, men så er du lidt tilbage ved Eyvind's svar. Så kræver det en server (f.eks. Windows 2000 eller NT) der har remote boot installeret. Ligeså skal du have et boot-image installeret på serveren. Derefter kan du starte arbejdsstationen over nettet, ved at trykke F12 når den tilbyder det. Således vil den ikke nå at opdage styresystemet på harddisken, og det kan du så rette i bagefter.
Omvendt kan du også (hvis du har mange ens computere) konfigurere systemet op til at reinstallere computeren via PXE-boot. Det kræver blot, at man sørger for at alle data gemmes på netværket og ikke på PC'en. En reinstallation starter jo typisk med at formatere disken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-04 13:38

Man kan boote via LAN.
Man kan "køre" på en server som klient (á la webmail hvor du også arbejder direkte på en server)
Du kan sætte din comp op til at starte via LAN / Wan
Du kan styre din comp fra LAN / WAN / fra et andet LAN via tunnel
Du kan reindstallere/opdatere via LAN
Du kan fra comp hente et Image som passer til comp -typen og indstallere automatisk
Jeg kender ikke brugen af alle metoderne.
Endelig kan kan du med HD-skuffe starte en comp op på få sekunder med helt nyt styresystem og køreklar.
Denne metode kræver at du gemmer filer på HD 2 eller på server i netværket
Eyvind.

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 22-07-04 18:47

Godt lige meget hvad jeg skal bruge det til, hedder software
"remote boot" eller er der andet man kan bruge til dette.