/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Hvad er jeg berettiget til??
Fra : maria22
Vist : 530 gange
50 point
Dato : 19-07-04 21:40

Jeg er gravid i Niende uge og har haft nogle blødninger. Min læge mener det kommer af stress og at jeg skal skære ned på stressende situationer.
Jeg arbejder i en kundeservice hvor jeg konstant er under stress og press, så det er nok ikke det ideele job:(

kan nogen fortælle mig hvad jeg kan søge på kommunen når/hvis jeg opsiger mit job?

Mange hilsner

Maria

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 19-07-04 21:47

tillykke med at du er gravid en dejlig tid du går i møde....
Hvis du siger dit job op kan du jo få kontany hjælp jeg mener at den er på ca 5500 før skat men du skal huske at siger du selv dit job op skal du tilbage betale de første 5 uger nåpr du engang begynder at arbejde igen....
Har du ikke mulighed for at få din læge til at langtidssygemelde dig pga gravidet????
Hilsen Louise

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 19-07-04 21:48

Hej Maria22.

Du vil under alle omstændigheder få 5 ugers karantæne hvis du opsiger dit job, for at gå ledig.Det er uanset om det er på fagforening eller på kommunen.
Det bedste du kan gøre er at tale med lægen igen og eventuelt blive sygemeldt, ellers må du bede din arbejdsgiver hjælpe dig midlertidig til et job et andet sted i virksomheden du er ansat i.
Held og lykke med din graviditet.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-07-04 21:49

Du skal ikke umiddelbart opsige dit job.
Du skal da snakke med lægen om at blive sygemeldt.

Hvis du bare opsiger dit job får du problemer på flere punkter:
Hvis du er i fagforening og dagpengeberettiget, kan du ikke få dagpenge hvis du ikke står til rådighed p.g.a sygdom under graviditet.
Så skal du have sygepenge fra kommunen, men det kan du ikke få hvis du bare har sagt op uden at være sygemeldt.

Bistandshjælp er så muligvis en løsning, men der skal du regne med at blive aktiveret for at få den.

Så du kan ikke hurtigt nok få fikset den sygemelding fra dit arbejde.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-07-04 21:54

Mange firmaer har lært at det er billigere at omplacere med skånehensyn så måske skulle du tale med din chef om der kan gøres noget positivt før du må ty til sygemelding. Husk at sige helt åbent og ærligt hvad der er problemet.
Du må endelig ikke sige op for så får du hurtigt grund til at blive endnu mere stresset.
Graviditet er ikke en sygdom, men en samfundsberigende tilstand, der selvfølgelig skal håndteres fornuftigt.

Kommentar
Fra : LaVitaDK

Dato : 19-07-04 22:04

Hej Maria.

Først vil jeg da gerne ønske dig tillykke med din graviditet.

Jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor du vil sige dit job op? HAr du evt. prøvet at få en tale med din arbejdsgiver om evt. at få ændret lidt om på dine arbejdsopgaver, så det evt. ikke stresser dig.... Hvad siger din læge udover at du skal stresse ned?? Anbefaler han at du stopper med at arbejde?? I såfald var det måske en sygemelding der skulle til istedet for. Hvis du er medlem af en fagforening, kan du jo evt undersøge om du er sygedagpenge berettiget.

Med hensyn til hvad du kan søge på Kommunen, afhænger af mange ting, og hvad er det er du gerne vil søge om?? Så er er desværre ikke lige et umiddelbart svar på dit spørgsmål.
J
eg håber at dette kan give dig lidt perspektiv på hvilke andre muligheder du evt. kunne vælge istedet for bare at sige sit job op, de hænger ikke på træerne.... og Kontanthjælp er ikke lykken, tro mig jeg hænger der desværre ufrivilligt idag, og kæmper for at komme ud af det system igen, det er 9 år siden at jeg måtte sige mit gode faste job op for at passe min dengang alvorligt syge datter, så jeg vil råde dig til evt. at kontakte en A-kasse, eller evt. spørge dig til råds på Socialforvaltningen i din kommune.

MVH
LaVitaDK

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 19-07-04 22:05

Tak for alle jeres hurtige tilbage svar.

Jeg skal nok nævne at jeg er på en prøvekontrakt indtil oktober. Så kommer jeg med en langtidssygemelding, kan jeg vel ikke forvente de beholder mig prøveperioden ud?

Desværre vil der ikke være muligheder for omrokering i afdelingen. Vi sidder ved telefonen fra morgen til eftermiddag, og det er hele afdelingens job. På det område tror jeg desværre ikke der er så meget at gøre.

Maria

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-07-04 22:31

Hvis du ikke mener du kan holde til arbejdet og du overvejer at sige op, så synes jeg du skulle prøve at tale med dem om at de vil fyre dig i stedet.
Hvis du er i fagforening kan du så melde dig ledig og den vej igennem blive sygemeldt og få sygedagpenge på kommunen( hvis du altså er dagpengeberettiget.

Ellers risikerer du karantæne på fagforeningen hvis du bare siger op.
Men der er en lille mulighed for at slippe for karantæne, men så skal du først henvende dig til fagforeningen og forklare din situation, og om de vil gå med til at du stopper arbejdet af helbredsmæssige årsager.

Men dette forusætter selvfølgelig at du er medlem af fagforening.

Kommentar
Fra : 888

Dato : 19-07-04 22:38

.............Hun skal kontakte A-kassen hvis det drejer sig om penge, ikke fagforeningen...........

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-07-04 22:47

888 A-kassen/fagforeningen er som regel 2 sider af samme sag medmindre man har valgt KUN at være tilmeldt en A-kasse

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-07-04 23:32

Vejledning om barselorlov og barseldagpenge

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/C2003/0004060.htm#K15

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-04 23:45

maria22

Er du medlem af en a-kasse vil du være dagpengeberettiget.
Hvis du selv opsiger dit arbejde vil du ikke umiddelbart være berettiget til kontanthjælp fra kommunen.
Der er forskel på kontanthjælp og sygedagpenge. Hvis du er dagpengeberettiget, bliver syg, så så vil du de første 14 dage modtage dagpenge fra a-kassen herefter er det kommunen, der udbetaler sygedagpenge. De vil følge din sag. Hvis kommune fortsat mener at du er for syg til at arbejde, vil de fortsætte udbetalingen af sygedagpenge.
Under alle omstændigheder skal du have en sygemelding, hvis dit fravær bliver af længere varighed.

Hvis du ikke er dagpengeberettiget skal du ikke regne med at kommunen vil udbetale kontanthjælp.

Tal med din læge en gang til. Måske er det kun forbigående. Det er i starten af din graviditet og alle reagerer på forskellig vis. Hvis det bliver ved, kan lægen attestere en sygemelding.

Har du fortalt din arbejdsgiver at du er gravid?

Hvis du er kontanthjælpsmodtager, der er sat i aktivering, så er det kommunen du skal tale med.

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 20-07-04 13:31

Hej Maria

Vil lige tilføje en helt anden ting....
Jeg blødte selv i starten af min graviditet og bad skadestuen om at henvise mig til Rigshospitalet til en special scanning, da min gynækolog ikke kunne sige så meget under hans scanning. Det viste sig at det bare var en gammel menstruations blødning. Det kunne jo også tænkes at det var en mulighed for dine blødninger. Du kunne jo evt. undersøge det nærmere for at få ro i sjælen. Jeg tror at det væreste man kan gøre ud over sress selvfølgelig er at som alle ved - at slæbe på tunge ting...

TILLYKKE!!! Det er en fantastisk ting at være gravid og få verdens bedste gave - en lille guldklump!!!

Held og lykke!!!

Kærligst
Gisele

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 20-07-04 14:05

Jeg mener også, at hvis du alligevel er indstillet på at sige op, hvorfor så ikke prøve at snakke med din chef først og hør om der er alternativer - og ellers så lad chefen fyre dig istedet for at sige op, for så er du meget bedre stillet bagefter uanset om du er i A-kasse eller ej.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 20-07-04 22:23

Hej maria, jeg håber at du er medlem af en faglig organisation, med hensyn til mine egne sygdomme hjalp min organisation mig fantastisk godt. Det er et godt udgangspunkt...( stress og depresioner )

Men vigtigst af alt er barnet, og hvis ikke arbejdspladsen og samfundet kan fatte det så er der sku` noget der skal laves om ( uden råstof, intet samfund)
go``vind.

slemmert...
( sælger )

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 22-07-04 10:54

Hej Maria - og stort til lykke med graviditeten.
Mange har det værst de første 3 måneder, så prøv at få en sygemelding der for eksempel dækker de næste 4 uger, så har du det måske bedre og kan begynde at glæde dig i stedet for at spekulere.
Held og lykke med det hele.
Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 22-07-04 14:30

Mange tak for Jeres svar.

Jeg har fået en sygemelding indtil midten af september. Håber jeg får det bedre.

Hilsen

Maria

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 22-07-04 16:24

Hej Maria

Det lyder jo dejligt!!!

Så kan du slappe af og nyde din graviditet, også er blødingen og stress-niveauet, sikkert nok faldet på plads til September...

Tillykke med det!!!

Husk at forkæle dig selv - det er vigtigt og dejligt!

Kærligst
Gisele

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-07-04 16:31

Maria

Det var godt for dig og barnet.
Har du fået fortalt det til familien, var der ikke noget med din mors fødselsdag?

Held og lykke

Hilsen ans

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 22-07-04 17:10

Hej Ans,

Jo jeg har fortalt min mor det. Hun blev meget lykkelig og begyndte at græde af glæde:)

Vi har også fortalt resten af den nærmeste familie om vores familieforøgelse. Og alle er simpelt hen blevet så glade og overraskede:)

Maria

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-07-04 19:08

Dejligt at høre at du kunne få en sygemelding.

Og held og lykke til dig

Hilsen dova

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 22-07-04 21:58

Hej Maria
3. gang er lykkens gang, så jeg prøver igen:
Held og lykke med din graviditet og med din baby, jeg er sikker på at det hjælper, at du får lidt ro omkring det hele,
Knus Ripley