/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Aluminiumsjolle - reparation
Fra : vagn2901
Vist : 3488 gange
20 point
Dato : 18-07-04 00:34

Min aluminiumsjolle er lidt utæt langs kølen.
Kan jeg tætne utæthederne ved at lægge glasfiber ovenpå aluminium?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 18-07-04 00:53

Når man kan lappe huller i en bil med glasfiber skulle jeg mene det også kunne lade sig gøre på en jolle, medmindre der er noget i aluminium der forhindrer fiberen i at binde.
Men det kan også svejses med special tråd til aluminium har jeg hørt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-07-04 01:38

Det holder ikkke i længden med glasfiber på aluminium med mindre du beklæder hele båden. Det er mest vridninger i skroget der vil være problemet.
Hvis man lappede noget på en bil der vrider sig en smule ville fiberen også hurtigt løsne sig der, hvilket er set på rep. af motorhjelme der ikke er specielt stive.
En fugemasse ville nok kunne være en god løsning, dog ikke silicone der ikke tåler saltvand, men måske den slags man bruger til at reparere zinkinddækninger. Det tåler både varme og kulde samt mindre bevægelser, men jeg ved dog ikke med saltvand, men det er jo beregnet til at modstå syren fra svovlnedfald så hvorfor ikke og det kunne jo lukkes efter med en god bygningsasfalt af den type der hærder på overfladen. Måske!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-07-04 09:55

http://www.migatronic.dk/default.aspx
Firmaet her laver maskiner som svejser aluminium.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-07-04 10:29

MIG svejsning hedder det.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 18-07-04 13:46

-Få det svejset!!!

det er det eneste rigtige...

-hvis du ikke kender nogen der kan,så må du bevæge dig til Djursland...-så kan jeg gøre det..-så skal jeg ikke leve med viden om at du har valgt en løsning,der ikke holder i længden....

mvh michael

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-04 13:58

Forsøg ikke med aluminiumssvejsning selv - det er meget svært at svejse i alu.
Men svejsning - det er det eneste rigtige.
Eyvind.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-07-04 14:26

Jeg er enig med ovenstående, men forudsat, at det er en meget dygtig svejser for skroget er ikke særlig tykt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-04 14:36

Ved svejsning af alu-både tilføres meget materiale (som en pølse)
Det gjorde man da i 1962 på min læreplads.
Men største problem, er den ændrede struktur i materialet, efter lang tids påvirkning, som gør det svært at svejse i.
Eyvind.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 19-07-04 09:51

Hvor bor du henne i landet? Hvis du bor på Fyn er der en aluminiumsekspert i Nyborg, John Larsens Maskinfabrik og Aluværft. Han har lavet snesevis af alubåde...store som små.

Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 19-07-04 12:11

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 19-07-04 12:14

Tak for de mange kommentarer. Jeg forsøger med glasfiber i hele bådens længde og i en bredde på ca 30 cm. Jeg bor i Københavnsområdet,

Kommentar
Fra : allan2712

Dato : 28-08-09 00:46

Jeg regner med at du har fået lavet din båd. Men for andre der står med problemer i aluminium.

Det nemmeste ville være at tig eller magsvejse revnen. Men der findes specialle svejsetråde som kan svejses med gas og ilt. Tråden er perfekt til de fleste typer aluminiums legeringer ( plader stænger og sprøjtestøbte legeringer.) Da trådens smeltepunkt er ca 300 gr. lavere end aluminium, gør det den til det nemmeste tråd på markedet at svejse med.

Se en video på dette link. :
http://video.msn.com/video.aspx?vid=274b9622-48e4-47fe-8a74-f67d8b25a41f

Tråden hedder AB 155 og kan ses på. www.absvejs.dk

Kommentar
Fra : allan2712

Dato : 13-11-09 14:03

Der er kommet et andet link til videoen fra AB Svejseteknik ApS

Mvh Allan2712