/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvem skal betale?
Fra : Reset
Vist : 681 gange
200 point
Dato : 17-07-04 22:59

Bor i et hus med 5 ejerlejligheder. På hver side af vores bygning ligger der lignende
huse, blot er de lidt højere end vores. Som følge af højdeforskellen, er der, hvor husene mødes, lavet inddækning til at holde vand ude med. Denne inddækning, trænger nu til at blive skiftet, da beboeren i øverste lejlighed af vores hus får vand ind i regnvejr. Så er spørgsmålet kun. Hvem skal betale?

:Valentin:

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-04 23:10

Håber I har en ejerforening og regler for vedligehold og reparation af bygningen.
Men umiddelbart vil jeg mene det er jeres fælles udgift da der er specielle regler for ejerlejligheder vedrørende den slags.
Men prøv at hør ved en advokat med forstand på den slags.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-07-04 23:39

Nu skriver du ikke om det er den samme, som ejer bygningerne. Hvis det er den samme vil jeg tro at det bliver en fællesudgift for lejerne. Hvis det ikke er den samme, må der skriftligt foreligge bestemmelser for hvem af husejerne, der hæfter.

Her kan du læse om ejerlejlighedsloven http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Ejerlejlighedsloven.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-04 23:46

Ans du vrøvler vist lidt idag
det er ejerlejligheder og ikke lejelejligheder.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 18-07-04 00:02

Man ejer jo en med en ejerlejlighed en andel af den samlede ejendom. Det man er alene om at eje, er det indre af lejligheden, det ydre, er man fælles om at eje.
De fleste har en ejerforening, som sørger for at kræve penge ind løbende, så der bl.a. kan udføres diverse krævede arbejder.
Ellers vil jeg med ret stor sikkerhed kunne sige, at alle ejendommens beboere solidarisk hæfter for bygningens stand, og som sådan skal dele udgifterne til udbedring af det utætte tag.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 18-07-04 00:37

Har selvfølgelig ejerforening og er klar over at vi sammen forestår udvendig vedligeholdelse, men spørgsmålet går mere på om det er bygning A eller bygning
A+B som hæfter.

:Valentin:

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 18-07-04 08:01

Som jeg opfatter konstruktionen er inddækningen lavet for at det lavere hus ikke skal få vand ind. Så må det også være jer der skal betale...
De andre kan jo ikke gøre for at jeres hus er det laveste.
mvh bvh

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-07-04 09:36

et lidt sjovt spørgsmål for hvordan skulle vi vide det sss...

i må finde ud af hvem der ejer inddækningen, den er vel tinglyst under et matrikkelnummer?
- søg hos kommunen på tinglysningskontoret.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-07-04 12:33

Hejsa
Det er faktisk ikke så svært...
Forestil dig at du river naboejendomenne ned og jeres ejendom der den eneste der står tilbage....
Så skal selv betale for det der gør, at der ikke trænger vand ind i jeres egen ejendom. At der trænger vand i jers ejendom er naboen udvedkommende.
Gavlmuren kan i godt have fælles ejerskabsforpligtelser til men indækningen er jeres egen.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 18-07-04 13:25

Ja, Benjamin Hansen, det rette eksempel giver den rette forståelse.

Jeg er enig, er inddækningen ikke fælles, så tilhører den kun den ene bygning. Men er den fælles, må udgifterne deles
50-50. Men for at afgøre det, skal vi jo have billeder af ejendommen..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-07-04 13:37

Den/de, der i tidernes morgen har fået den afdækning sat op hæfter for vedligeholdelsen. Det må vel fremå af ejendommens/ejendommenes papirer hvem der har betalt og hvem der fremover skal betale for vedligeholdelsen af netop den afdækning.
>dova
Der sneg sig et l ind før ejerne, men jeg henviste til ejerlejlighedsloven.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 18-07-04 14:26

Hvis den højere bygning er lavet senere end den lave og derfor med tilladelsen har skulle lave inddækning, så er det også den høje bygning som vedligeholder.
Eyvind.

Godkendelse af svar
Fra : Reset

Dato : 18-07-04 21:11

Tak for jeres forsøg på hjælp. Jeg ved ikke om Eyvinds svar er korrekt, men det lyder squ fornuftigt. Til jomfruane "sjovt spørgsmål"osv.Spørgsmålet er vel relevant nok-vi er her jo for at hjælpe hinanden, desuden kan du jo bare undlade at kommentere de spørgsmål du ikke ved noget om.

:Valentin: