/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træ på beton
Fra : dabj
Vist : 3016 gange
200 point
Dato : 17-07-04 21:30

Skal fastgøre lægter på betongulv med gulvvarme. Da jeg ikke ved, hvor meget beton der er over varmerørene, har jeg ikke den store lyst til at bore og skrue.
Nogen der har ideer angående alternative måder for fastgørelse ??

mvh
dabj

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 17-07-04 21:37

støb et skruebeslag fast ved siden af lægten?

lidt svært når man ikek ved hvad du skal bruge det til

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-07-04 21:55

Skal rejse en skillevæg.
Kan ikke støbe beslag på bestående gulv.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-07-04 22:09

Hej dabj.
Jeg vil foreslå dig enten at låne eller anskaffe et lille apparat som kan måle hvor præcis rørerne ligger, det er de sidste par år kommet langt ned i pris, ellers har enhver elektrikker et sådant, det er det samme som bruges til at lokalisere el-kabler.
Så fastgør du blot lægterne imellem rørerne, de behøver heller ikke fastgøres så tæt.
Du skal jo heller ikke bruge apparatet ret længe, du måler og mærker op - sådan.
Jeg mener selvom du skal ofre 200 - 300 kr på et sådant måleudstyr, så er de penge jo også givet godt ud.
Helde og lykke med det mvh Benny

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-07-04 22:14

->Benny
Kender det godt, meeen--- det er pexrør og de giver så vidt jeg ved ikke udslag på kabelsøgeren

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-04 22:39

Nu skriver du ikke hvor lang væggen skal være. Men jeg formoder, at du også monterer lægter på væggene hvor skillevæggen går til/fra. kan det så ikke lade sig gøre at sætte Gulvlægten på ved hjælp af vinkelbeslag på lægterne på væggen. Jrg kan selvfølgelig godt se problemet hvis det er en lang væg, og der ikke bliver nok støtte midt på .

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-07-04 22:44

Neeej - jeg er heller ikke helt sikker, men jeg ville prøve at forhøre mig, der kan være en chance for den kan give udslag på vandet i rørerne, nogle typer af disse scannere kan også give udslag på f.eks. træ, jeg så på et tidspunkt en som fulgte med en boremaskine, og som kunne fortælle hvor der var træ bag en gipsvæg, endda hvor dybt inde det lå.
Jeg har søgt lidt rundt men endnu ikke fundet andet end følgende link:
http://www.elmanet.no/bruk%20veggscanner%20gul.pdf
Jeg vender tilbage hvis jeg finder noget bedre.
mvh Benny

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-07-04 22:56

Væggen skal være omkring 2 meter lang og kan i den ene ende bores fast på bestående væg, den anden ende stopper midt i rummet.
Måske jeg skal i gang med pilekvisten

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-07-04 23:05

Pexrør er normalt udlagt på "jerngitter" og en "søger" vil give udslag overalt.
Jeg vil foreslå stålskelet beregnet til gibsvæg. De fåes i en udgave der "spænder" op mod loft, og således står i spænd mellem loft og gulv, de bruges meget de steder hvor man tit ændrer rumstørrelser.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 17-07-04 23:07

hvad med at anvende en anden byggeteknik? to meter er jo ikke alverden. støb det nederste, byg væggen i gasbeton - synes det lyder somom du har massere af muligheder...

god fornøjelse

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-04 23:22

Du kunne også begynde at spekulere over HVOR stor sandsynligheden er for at du skulle være så uheldig at ramme et rør.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-07-04 23:31

Hvad med lim-skum-polyester???
Nogle ideer??

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-07-04 23:32

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-07-04 23:45

Andre idèer spørger du,her er en:Læg et gulv uden lægter oven på et nopret fjedrene lag plastic,
købes sammen med gulvet.
Se det har jeg lige gjort,og det funker.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-04 23:52

Hej Keldd .
har lige beskyldt ans for at vrøvle idag,men det gør du vist også
det handler om skillevæg og ikke gulv

Hilsen dova (all-round)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-07-04 23:54

Det er åbentbart sent nu,ser ud som jeg har vadet godt og grundigt i det.
Troede det var et gulv vi talte om.
Hvis det "bare " er en væg,er der nok af foreslag fra de andre "kan Du`er"
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-07-04 23:57

Ellers er der ikke noget ved det dova.
Keldd.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 18-07-04 01:25

Hvad med at lime noget letbeton fast på beton'en f. eks med fliseklæber og så skrue stållægter (eller træreglar) fast på dette og gerne med spænd mod loftet. Jeg forestiller mig at du kunne få fat i en mindre plade som du skærer til i højde som en mursten og lidt smallere end væggen så det kan spartles jævnt eller
tilpasses så beklædningen går ned over.

Bjarne

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 18-07-04 08:29

Det er rimeligt let at mure en væg op i gasbeton, let at tildanne stenene, ikke specielt dyrt, og du kan lave nogle ting der, der er 10 X sværere at lave på andre måder, eller med andre materialer. Gasbetonnen er let at få til at side fast på beton, og den dag du er træt af vægen, kan du bare tage en sav.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-07-04 10:07

->BjarneD
Indtil videre er din ide den bedste, men jeg lader lige stå åbent resten af dagen.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 18-07-04 20:30

Hvis du vil ind og lime, kan du med fordel bruge PU-lim (poly-urethan). fugt dit gulv, med en vandforstøver, og lige så med den træflade, der skal vende mod gulvet. Kom lim på i et tyndt lag, da limen forøgeger sin volumen voldsomt. læg lægten på plads, og kom god vægt på. Lad det hærde i min. 3 timer. Skær overskydende lim væk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-07-04 20:51

En Alfix universalmørtel (eller flisepasta) vil nok være nemmere at styre som bindemiddel og fuldt kompatibel med det opvarmede gulv da denne (flise)mørtel anvendes til montering af gulvfliser også på opvarmede gulve, men så skal der gerne en letbeton eller lignende imellem.
PU lim binder på hvad som helst, og man bruger da PU skum til montering af døre og vinduer, men jeg ved ikke om det vil forliges med gulvvarmen.

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 18-07-04 21:24

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-07-04 21:32

Held og lykke med projektet