/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Matrox Parhelia
Fra : Juvic...
Vist : 420 gange
100 point
Dato : 22-06-02 14:46

hej med jer

Mig og en af mine venner sad lige og kiggede på grafikkort, da vi stoppede ved Matrox's "Matrox Parhelia"...
vi så hvad den "rummede" og undrede os lidt over hvad 10-bit GigaColor er?
Og også om det er bedre end GF-4 Ti serien ???

Juvic! :D

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-02 14:39

"Juvic..." <Juvic....news@kandu.dk> wrote in message
news:_e_Q8.81381$N46.2219621@news010.worldonline.dk...
> Mig og en af mine venner sad lige og kiggede på grafikkort, da vi
> stoppede ved Matrox's "Matrox Parhelia"...
> vi så hvad den "rummede" og undrede os lidt over hvad 10-bit GigaColor
> er?

Normalt er en farve sammensat af Rød, Grøn og Blå. Nudagens grafikkort
husker på hver af disse 3 værdier med 8 bits. Altså ialt 24 bits. Det giver
16,7 millioner forskellige farver.

Matrox's nye kort bruger 10 bits per farve, således at der ialt er 30 bits,
og det giver 1.073.741.824 farver. Og det kalder de "GigaColor". Om det
menneskelige øje kan se forskel på så mange nuancer er så en hel anden sag.
Jeg tror det ikke umiddelbart, men det vil vise sig i løbet af den kommende
uge hvor der kommer reviews af kortet over hele nettet.

> Og også om det er bedre end GF-4 Ti serien ???

Det er der ikke ret mange der ved endnu. De første tests kommer først i
næste uge.

Mvh
Anders

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 22-06-02 16:01

Hej Juvic,

Der står lidt info omkring 10-bit GigaColor teknologien på denne side fra Matrox
http://www.matrox.com/mga/products/parhelia512/technology/gigacolor.cfm
kort sammenfattet, så skulle denne teknologi gøre det muligt at vise over ”one billion colors” på én gang, som de skriver.

om den er bedre en GF-4 Ti serien, ved jeg ikke umiddelbart, men her på siden (scroll ned til june 17)
http://www.reactorcritical.com/ giver de den lovende ord, men siger også at nogle af de nærmeste konkurrenter de har, er lidt mere kraftfulde, (ca. 25 Mhz)

Men Parhelian er den første som gør brug af en ”256-bit wide memory bus” som de skriver, det betyder sådan ca. at den ka’ understøtte 20 Gigabytes per sekund (GB/s) rå memory båndbredde, så det er noget der vil noget, sammenlagt med de andre informationer om kortet, fra Matrox andre sider om dette kort og 10-bit GigaColor teknologien, så vil jeg sige at det ser ud til at være et kort der sparker r.. og virkelig ka’ noget.

her er Tom's Hardware's vurdering a kortet
http://www.tomshardware.com/graphic/02q2/020514/

Så jeg tror det umiddelbart vil være et godt køb.

Håber at du ka’ bruge det her til noget nyttigt.

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-06-02 16:03

damn... kom til at trykke forkert... det sku' havde været en kommentar...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-02 15:14

Juvic... wrote:
> hej med jer
>
> Mig og en af mine venner sad lige og kiggede på grafikkort, da vi
> stoppede ved Matrox's "Matrox Parhelia"...
> vi så hvad den "rummede" og undrede os lidt over hvad 10-bit GigaColor
> er?

10bit farvepræcision istedet for 8bit (per farve) hvilket er en af
grundene til det ikke bliver DirectX9 kompatibelt.. det er simpelthen
LANGT FRA NOK!!..

> Og også om det er bedre end GF-4 Ti serien ???

det kommer til at afhænge af hvor gode deres første OpenGL drivere
bliver.. deres hardware på et stykke papir ser jo imponerende ud..
men det betyder desværre ikke en skid, hvis man ikke kan lave en
ordentlig driver..

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-02 15:19

Peter Pan wrote:
> "Juvic..." <Juvic....news@kandu.dk> wrote in message
> news:_e_Q8.81381$N46.2219621@news010.worldonline.dk...
>
>>Mig og en af mine venner sad lige og kiggede på grafikkort, da vi
>>stoppede ved Matrox's "Matrox Parhelia"...
>>vi så hvad den "rummede" og undrede os lidt over hvad 10-bit GigaColor
>>er?
>
> Normalt er en farve sammensat af Rød, Grøn og Blå. Nudagens grafikkort
> husker på hver af disse 3 værdier med 8 bits. Altså ialt 24 bits. Det giver
> 16,7 millioner forskellige farver.
>
> Matrox's nye kort bruger 10 bits per farve, således at der ialt er 30 bits,
> og det giver 1.073.741.824 farver. Og det kalder de "GigaColor". Om det
> menneskelige øje kan se forskel på så mange nuancer er så en hel anden sag.

det kan det sagtens.. nu skal du jo tænke på at en 8bit komprimeret
alpha kanal lagt oven i endnu en komprimeret 8bit alpha kanal ikke er
noget kønt syn.. bl.a. derfor er skyerne i Quake3 så grimme på et
GeForce kort..

når vi har 64bit farver, bliver det så 2 16bit blends istedet for,
hvilket jo bliver en enorm forbedring, men du vil sikkert stadig kunne
se overgangene mellem farverne..

> Jeg tror det ikke umiddelbart, men det vil vise sig i løbet af den kommende
> uge hvor der kommer reviews af kortet over hele nettet.

ja, det bliver spændende! :)