/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
hvad vejer
Fra : netper
Vist : 20273 gange
100 point
Dato : 22-06-02 13:51

Hmmm

Har spekuleret en del over dette spørgsmål da jeg skal bruge svaret i mit arbejde og at det måske ikke er så velset.

Men nu prøver jeg.

For at kunne regne fedtprocenter ud på en opskrift er det jo nødvendigt at vide hvor meget tingene vejer, i en del opskrifter er der ikke vægt på alle ingredienserne, men derimod at antal et eller andet, kartofler gullerødder eller andet.

For at kunne omregne disse skal jeg bruge en vægt på de forskelige ingredienser.

Så her kommer det egentlige spørgsmål som er vægt på forskelige grøntsager, som lille mellem og stor

hvad vejer en

peberfrugt
avavado
porre
blomkålshoved
forårsløg

håber i vil hjælpe trods alt

Med venlig hilsen

Per Klausen

Accepteret svar
Fra : Lotte1

Modtaget 110 point
Dato : 22-06-02 14:16

Det her er ca.vægt Blomkål-lille 350g mellem 500g stor 750g

Porrer-lille 125g mellem 200g stor 300g

Forårsløg- stk 22g bundt 175g

Peberfrugt-lille 125g mellem 150g stor 200g

håber det kan bruges.Mvh Lotte1

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-02 12:59

Hvad med at du selv gik ned i supermarkedet, og vejede de forskellige
grøntsager?
Mange supermarkeder har jo "vej selv", så snup du 5-10 stk af dine mindre
grøntsager, vej dem sammmen, og regn ud hvad vægten er pr styk.
De større må du nok veje hver for sig...

H

"netper" <netper.news@kandu.dk> wrote in message
news:WrZQ8.81371$N46.2217631@news010.worldonline.dk...
> Hmmm
>
> Har spekuleret en del over dette spørgsmål da jeg skal bruge svaret i
> mit arbejde og at det måske ikke er så velset.
>
> Men nu prøver jeg.
>
> For at kunne regne fedtprocenter ud på en opskrift er det jo nødvendigt
> at vide hvor meget tingene vejer, i en del opskrifter er der ikke vægt
> på alle ingredienserne, men derimod at antal et eller andet, kartofler
> gullerødder eller andet.
>
> For at kunne omregne disse skal jeg bruge en vægt på de forskelige
> ingredienser.
>
> Så her kommer det egentlige spørgsmål som er vægt på forskelige
> grøntsager, som lille mellem og stor
>
> hvad vejer en
>
> peberfrugt
> avavado
> porre
> blomkålshoved
> forårsløg
>
> håber i vil hjælpe trods alt
>
> Med venlig hilsen
>
> Per Klausen
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-02 16:40

On Sat, 22 Jun 2002, netper wrote:

>Så her kommer det egentlige spørgsmål som er vægt på forskelige
>grøntsager, som lille mellem og stor

Normalt betyder det ikke voldsomt meget for smagen, og det med
fedtprocenten bør nok også tages med et gran salt.

Som en rettesnor bruger jeg altid vægten:
20 gram for et bundt krydderurter, 10 gram for et lille bundt,
100 gram for små frugter (peber, løg, gulerod, kartoffel, m.v.),
200 gram for porrer uden grøn top, et lille bundt forårsløg m.v.
500 gram for små kål (spidskål, kinakål, blomkål, et bundt
brocoli, et bundt store forårsløg m.v.),
1000 gram for store kål (sommerhvidkål, rødkål).

Et hvidkålshoved kan veje mellem 500 og 7000 gram, en kartoffel
mellen 20 og 1200 gram, så der er rige muligheder for
fejltagelser - kald det variationer.

Min rettesnor er baseret på mange års erfaring og læsning af div.
kogebøger, som nogle gange er så frimodige at opgive vægten
('opgive' skal forståes på begge måder).

Første gang jeg blev helt bevidst om problemet var da jeg stod
med et hvidkålshoved på 4,5 kg, og opskriften foreskrev et halvt
- i parantes var der angivet 500 gram! Samme vægtangivelse har
jeg set i mange kogebøger/opskrifter.

>håber i vil hjælpe trods alt

Just ny cent.

m.v.h. Emil

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-02 17:03

On Sat, 22 Jun 2002 17:40:15 +0200, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

>
>Normalt betyder det ikke voldsomt meget for smagen, og det med
>fedtprocenten bør nok også tages med et gran salt.
Eller et gran sukker hvis den er for høj

Anders

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-02 19:22

"Anders H. Andersen" <aha@removthisspamfilter.dk> skrev i en meddelelse
news:3r79huohg2hg9egjchbrtmof3pfsdhasjt@4ax.com...

> >Normalt betyder det ikke voldsomt meget for smagen, og det med
> >fedtprocenten bør nok også tages med et gran salt.
> Eller et gran sukker hvis den er for høj

Tror du tænker mere på fedtenergiprocenten *S*

Fedtprocenten kan man nemlig regulere med hvad som helst andet end fedt -
eksempelvis ved bare at tilsætte vand!

Fedtenergiprocenten kan man derimod let pynte på (nedsætte) ved at tilsætte
sukker.

Fedtprocent = fedtets andel af fødevarens samlede VÆGT
Fedtenergiprocent = fedtkaloriernes andel af den samlede KALORIEMÆNGDE

Venlige hilsner
L

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-02 19:37

>
> Fedtprocent = fedtets andel af fødevarens samlede VÆGT
> Fedtenergiprocent = fedtkaloriernes andel af den samlede KALORIEMÆNGDE
Derfor skal man også være opmærksom på om de procenter der er angivet er for
det faktiske produkt du står med i din hånd eller om det er for tørproduktet
Det har nemlig også noget at sige.
Hilsen
Maria

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-02 22:46

On Sat, 22 Jun 2002 20:21:44 +0200, "WebWoman" <webwoman@ FJERN
chicks.dk> wrote:

>
>Tror du tænker mere på fedtenergiprocenten *S*
Arrg her sidder jeg og gør mig lystig over fedtenergiprocenten også er
det fedtprocenten det handler om æv æv.

Anders

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-02 22:53

On Sat, 22 Jun 2002 20:36:42 +0200, "Maria Pedersen"
<mariaped@worldonline.dk> wrote:

>Derfor skal man også være opmærksom på om de procenter der er angivet er for
>det faktiske produkt du står med i din hånd eller om det er for tørproduktet
>Det har nemlig også noget at sige.

Ved oste plejer det at hedde f.eks. 30+ når det er for tørstof (tror
jeg), gælder det også for andre fødevare?

Jeg har ikke rigtig lagt mærke til at der er andre fødevare hvor
fedtprocent bliver opgivet for tørstof, men det er måske fordi der
ikke bliver skilte med det.

En 30+ ost svare ca. til en 17%

mvh
Anders

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-02 23:08

"Maria Pedersen" <mariaped@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:Qr3R8.5093$va.541123@news000.worldonline.dk...

> Derfor skal man også være opmærksom på om de procenter der er angivet
> er for det faktiske produkt du står med i din hånd eller om det er for
> tørproduktet
> Det har nemlig også noget at sige.

Er ikke sikker på, at jeg er helt med på, hvad du mener. Medmindre du tænker
på ost?

Men ellers gælder jo for alle fødevarer, at blander du dem med andre
fødevarer, så ændres energisammensætningen......

Mvh. Lisbeth

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-02 23:17

On Sat, 22 Jun 2002, netper wrote:

>Så her kommer det egentlige spørgsmål som er vægt på forskelige
>grøntsager, som lille mellem og stor

Jeg glemte at svare på 'lille' og 'stor'.

En lille grøntsag vejer som en 'mellem' minus 25%, ellers ville
man have brugt en halv.

En stor grøntsag vejer som en 'mellem' + 50%; ellers ville man
have brugt 2.

Ovenstående er min egen udlægning. Jeg betragter de fleste
opskrifter som vejledende; fantasi og erfaring er meget vigtigere
for et godt resultat.

m.v.h. Emil

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-02 02:40

On Sat, 22 Jun 2002, Anders H. Andersen wrote:

>Arrg her sidder jeg og gør mig lystig over fedtenergiprocenten også er
>det fedtprocenten det handler om æv æv.

Ret skal være ret, ikke mindst i en madgruppe.

Netper skrev faktisk: "For at kunne regne fedtprocenter ud på en
opskrift er det jo ...."

Altså flere slags fedtprocenter på en enkelt opskrift. Så
fedtenergiprocenten må også være blandt beregningerne. Det sete
afhænger af den som ser.

m.v.h. Emil

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-02 05:37

"netper" <netper.news@kandu.dk> skrev ganske vidst...
> Hmmm
>
> For at kunne omregne disse skal jeg bruge en vægt på de forskelige
> ingredienser.
>
> Så her kommer det egentlige spørgsmål som er vægt på forskelige
> grøntsager, som lille mellem og stor

Hvis du havde haft 'Ingeborg Suhrs Kogebog', så ville du i denne
udmærkede bog kunne se samtlige opskrifter med mål og vægt angivelse
af div. ingredienser.

Fx som her.. i en aldeles usorteret orden og mængede angivelse...

6 tomater: 400 g
3 løg: 300 g
3 rødbeder: 300 g
4 gulerødder: 300 g
10 mell. store løg: 1 kg
8 porrer: 800 g
1 rødkål lille: 1 kg
1 spidskål: 750 g
4 kartofler: 350 g
4 stilke bladselleri: 200 g
1 grøn peberfrugt: ca. 125 g
2 løg mellem: 200 g
2 avocado: 300 g
½ hvidkålshoved: 500 g
1 æble: 125 g
1 skalotteløg: 15 g
1 appelsin 140 g
1 blomkål lille: 400 g
1 fennikkel: 300 g
2 porrer m. det grønne: 250 g
1 bundt persille: 30 g (uden elastik)
10 rosiner: 5 g
1 agurk: 300 g
12-18 agurker små: 1 kg
1 fennikkel stor: 450 g
1 forårsløg lille: 50 g
1 banan: 135 g
1 Belle de Boskop 175 g
1 pære: 135 g
4 grapefrugt halve: 600 g
2 citroner: 250 g
20 klaser hyldeblomster: ca. 250 g
½ blomkål: 250 g
2 kartofler kogte: 150 g
1 dåse flåede tomater: 400 g
3 peberfrugter: 375 g
1 selleri: 700 g
2 salat agurker: 600 g
2 auberginer: 1 kg
1 courgette: 250 g
1 hvidkålshoved lille: 500 g
1 persillerod: 100 g
1 icebergsalat stort: 500 g
8 kartofler store: 1 kg
1 blomkål: 500 g
etc..

--
Mvh.
Peter W. Bosse

|\___ ---_____
|/ (__|||__)

Don't forget/miss the Copenhagen Jazz Festival 2002, 5. juli - 14. juli
http://festival.jazz.dk/start.asp?lang=1
- DJAAAZ ...!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-02 12:45

Jeg takker mange gange for alle de gode indslag.

Jeg mener i bund og grund at alle vægte på madopskrifter er vejledende,
om ikke første gang man prøver en ny opskrift så i hvert fald de
efterfølgende gange.

Men nu vil jeg gerne på et tidspunkt kunne udregen nærringsindhold i
opskrifterne, og til det skal der jo være en angivelse af vægt, og så er
det jo op til den enkelte om de vil følge opskriften slavisk eller selv
ændre lidt på forholdene.

Selvfølgelig vil jeg gerne have så nøjagtig angivelse af vægt som
muligt, men som jeg ser det er det jo ligegyldigt om det er mig der
omregner fra stk. angivelse til vægt eller om det er den der står med
opskriftern som skal bedømme hvor stor en stor kartoffel er (eller hvad
det nu kan være)

Hvis i vil se hvad jeg er kommet frem til indtil vidre så se her
http://www.dk-kogebogen.dk/weight-omregning.php

Angivelserne er kun vejledene og vil aldrig kunne blive andet

Med venlig hilsen

Per Klausen

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-02 15:32

">
> Hvis i vil se hvad jeg er kommet frem til indtil vidre så se her
> http://www.dk-kogebogen.dk/weight-omregning.php
>
> Angivelserne er kun vejledene og vil aldrig kunne blive andet
>
> Med venlig hilsen
>
> Per Klausen
>
Hej Per!

Nu ikke for at være vanskelig, men hvis du nu også kunne finde ud af, hvor
meget de forskellige ting fylder, så ville jeg få det lettere med mine
amerikanske kogebøger.

mvh
Tove

Kommentar
Fra : netper

Dato : 23-06-02 17:23

Hej Tove

Jeg tror du tænker på de mærkelige målenheder de bruger, dette link tror jeg kan hjælpe dig lidt

http://www.recipesource.com/misc/hints/measurement-equivalents1.html

mvh per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-06-02 16:14

Du må lige forklare hvordan du regulerer fedtenergiprocenten med vand!

Som jeg forstår det duer vand ikke...da energiindholdet er 0 (nul) (med
mindre du regner meget specielt, så varmt vand tilfører kalorier)....så
fedtenrgiprocenten flytter sig ikke ved tilsætning af vand......
Næ, men drikker du et tandkrus vodka til retten eller en god portion
sukkerholdig sodavand, så vupti er fedtenergiprocenten faldet!

H.
"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> wrote in message
news:3d14c03a$0$14575$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> "Anders H. Andersen" <aha@removthisspamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> news:3r79huohg2hg9egjchbrtmof3pfsdhasjt@4ax.com...
>
> > >Normalt betyder det ikke voldsomt meget for smagen, og det med
> > >fedtprocenten bør nok også tages med et gran salt.
> > Eller et gran sukker hvis den er for høj
>
> Tror du tænker mere på fedtenergiprocenten *S*
>
> Fedtprocenten kan man nemlig regulere med hvad som helst andet end fedt -
> eksempelvis ved bare at tilsætte vand!
>
> Fedtenergiprocenten kan man derimod let pynte på (nedsætte) ved at
tilsætte
> sukker.
>
> Fedtprocent = fedtets andel af fødevarens samlede VÆGT
> Fedtenergiprocent = fedtkaloriernes andel af den samlede KALORIEMÆNGDE
>
> Venlige hilsner
> L
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-06-02 23:00

"Henrik" <henrik@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:3d17374e$0$227$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Du må lige forklare hvordan du regulerer fedtenergiprocenten med vand!

Det kan man ikke!

Jeg skrev også, at man kan regulere FEDTPROCENTEN ved at tilsætte vand
(eller hvad som helst andet end fedt.) *S*

Mvh. Lisbeth