/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Brændefyr og Gasfyr
Fra : websie
Vist : 1032 gange
80 point
Dato : 17-07-04 16:01

Hejsa

Vi har et 19 år gammelt gasfyr (nefit turbo), og vil gerne instalere et brændefyr til suplerende fyring, kan dette lade sig gøre? på forhånd tak!

Websie

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-04 16:13

Det er noget skorstensfejeren skal godkende hvis det skal kobles i den samme skorsten.

Og så skal I finde ud af om der hvor I bor er restriktioner på med hensyn til at fyre med fastbrændsel.
Jeg vil tro skorstensfejeren også kan svare på det.

Nogle steder har der også været klausuler fra gasselskaberne, at man kun benytter gas, så det skal I også tjekke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-07-04 16:42

Det er så lettere at få tilladelse til en brændovn i huset.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-07-04 17:54

dova: Nefit turbo er normalt med balanceret aftræk da den udnytter røggassen optimalt, og derfor ikke kan holde en skorsten varm.
Der er derfor ingen der kan forbyde dig at opstille en brændeovn med egen aftræk, men et brændefyr der tilsluttes radiatorene, kan nok være sværere at få tilladelse til.
http://hjem.get2net.dk/skorstensfejeren/Undersider/nyttige_oplysninger.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 17-07-04 18:11

spørg hos kommune,skorstensfejer + gasselskab

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-04 18:44

Ja okay pallebhansen, nu kender jeg ikke alle de fyr der er på markedet, og sagde heller ikke til websie at det sagtens kunne lade sig gøre.
Og med hensyn til at få lov til at installere brændeovn frem for fastbrændselsfyr, kan jeg da huske, at da gassen kom frem, var der nogen steder klausuler på vedrørende alle alternative opvarmningskilder, men det er så måske ikke et problem længere.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-07-04 21:03

Det burde kunne lade sig gøre(m.hensyn til tilladelser),dog skal der sikkert laves en ændring på anlægget ,da i sikkert har trykekspansion,som skal laves om til åben ekspansion.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : websie

Dato : 17-07-04 22:11

Det jeg er i tvivl om er om det teknisk kan lade sig gøre det med tilladelserne vil jeg vente med at undesøge til jeg ved om det overhovedet kan lade sig gøre at køre anlægene suplerende, men vi havde en gasogvandmester ude, og sådan nogle kan være ganske svæe at forstå derfor sætter jeg min tillid til brugerne her på siden. Men GogVmesteren sagde noget med computere og trevejsventiler og også det med ekspansion, men hvordan og hvordan finder jeg ud af at få dette lavet i praksis, tak for de rigtig gode svar indtil videre

webs

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-07-04 22:14

Du overlader arbejdet til en fagmand.
Det er småting man selv må og kan lave.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-07-04 22:53

Faktisk er det noget du godt må lave selv, men som Keldd skriver, skal brændekedler der er tilsluttet din radiator have en åben ekspansionbeholder. D.v.s. at for at sikre at vandet kan udvide sig ved en kraftig varme eller tørkogning (Damp) skal der fra kedlen gå et 3/4" rør op til en beholder (Som har et udåndingsrør i toppen og et afløb lidt længere nede, som går tilbage til en gulvrist)
Beholderen skal være anbragt højere end højeste radiator.
Cirkulationspumpen skal altid køre for at vandet tvinges igennem kedlen, og ud i radiatorene.
VH Palle Hansen
Men du kan jo lave en aftale med VVS manden om at selv stille kedel og ekspansionbeholder op, evnt. bore huller mm.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-07-04 23:10

Tal med en anden autoriseret vvs mester,og bed ham give dig et tilbud på det du skal (vil) have lavet.
Det behøves jo ikke være computer styret,men kan sagtens styres manuelt,med forskellige ventilsystemer.
Der hvor du kan købe det supplerende brændefyr,har de sikkert mange forslag til hvordan det kan tilsluttes mest
hensigtmæssigt nettop i dit tilfælde.
Få evt.dem til at sende en konsulent ud og fortælle dig hvordan det kan laves,og fortæl så bagefter vvs mesteren
hvad du vil have lavet.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-07-04 23:22

En anden ting er din Nefit Turbo,som du skriver er 19 år gammel.Dette er en anselig alder og den type kedel kan ikke
tåle og køre under 60grader,(det er der ingen pladejernskedler der kan)det skal du også have med i dine overvejelser,og også tænke på en evt.udskiftning af denne.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-04 00:21

Så så Keldd, jeg stillede selv min Nefit Turbo op i mit gl. hus, det er sikker også for ca 19 år siden, jeg taler tit med ham der har huset nu, den kører upåklagelig. Det eneste der har været var et print der var gået i tordenvejr.
Der er en rustfri veksler-del og var noget nær den dyreste og bedste kedel der fandes dengang.
Den er "håndlun" ca 45grader i afgangsrøret og toppen af hvad man virkelig forstår ved en kondenserende kedel.
Den har sparet mig mange penge i de år jeg har haft den, og vil tro den kan leve rigtig mange år endnu.
Og så dig Keldd, at du kan være bekendt at se ned på "min gl. kedel", dig som godt ved hvad håndværk er. Ha ha
Citat: Også du min søn Brutus (Hvem sagde de berømte ord) (Ja ja du kan jo nok ikke være min søn, Keldd, så nærmere min fader)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-07-04 00:47

Ja det er altså sent i dag palle,har lige siddet og funderet over nefit`en,de første var der en del skæg med,
og så var der jo det med den rustfri veksler del,så jeg må trække mine ord tilbage med hensyn til de 60grader,websie.
Nå,men det er anden gang jeg har jogget i det iaften,men det bliver også sidste for nu går jeg i seng.
Jeg lover at forbedre mig til i morgen.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-04 00:52

OK Keldd, nu begynder det også at tordne, måske skulle man redde sin puter og slukke.
GODNAT OG SOV GODT.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alma

Dato : 19-07-04 17:50

Den tekniske del kan du få vejledning i på DGC`s hjemmeside www.dgc.dk under:tekniker-vejledninger/faktablade-vejledning 19 til 23.
Alma

Kommentar
Fra : alma

Dato : 19-07-04 17:52

Nej det var fra 29 til 32, undskyld