/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
DSB- bøde i toget
Fra : tinah
Vist : 2498 gange
100 point
Dato : 16-07-04 15:06

Hej.
Min datter på 14 har fået tilsendt en bøde for at have kørt med tog uden at have billet.
Det er ikke hende der er blevet stoppet uden billet - og ja, jeg ved godt at nogle teenagere ville lyve om dette,
men det er ikke mit udgangspunkt -
Vi fik så tilsendt papirer så hun kunne skrive under der, og DSB så kunne sammenligne underskrifterne.
Herefter meddelte DSB at de mente at underskrifterne var identiske!
Ni har jeg bedt DSB sende mig kopier af begge underskrifter så jeg selv kan sammenligne
og jeg overvejer at sende dette til en grafolog ( hedder det vist) og evt. bruge dette i sagens videre forløb.
Er der nogen her, der har erfaringer med dette -
Hvad gør vi, hvis vi absolut ikke mener det er min datters underskrift på bøden?
Og DSB ...mon de acceptere en grafologs undersøgelser som bevis nok?
TinaH

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 16-07-04 15:14

Hvis du er HELT sikker på at det ikke er datteren der har kørt med tog uden billet, så er det bare at nægte at betale..

Hvis de er sikre nok på at det er hende der var der kan sagen måske ende i retten, men så skal de jo bevise at det var hende ..

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 16-07-04 15:27

Hvis I ikke mener det er jeres datters underskrift, er det bare at nægte at betale.
Så er det op til DSB om de vil køre en retssag for at få pengene drevet ind.
Der er så bare desværre ingen garanti for, at I vil vinde sådan en sag, hvilket kan gøre det meget dyrere for jer.
Nu kender jeg ikke din datter, og vil ikke begynde med at antyde om hun måske alligevel o.s.v., men alligevel:
prøv at forklare, at det er vigtigt at hun siger sandheden da det ellers kan komme til at koste jer 6-7000,- i sagsomkostninger
.Det kan det så alligevel hvis det kommer i retten, for tit bliver tingene drejet så den sagsøgte skal bevise sin uskyld i stedet for at den der gør krav skal bevise at du er skyldig. Lidt ulogisk, men desværre finder det sted.
Så det er en uheldig situation I er havnet i, medmindre togkontrolløren kan sige at det ikke var din datter, men det kan de nok sjældent huske. Jeg ved faktisk ikke om de vil godtage en grafologtest, selv om det nok var det dit spørgsmål gik på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-04 15:47

Hvis DSB har fået en underskrift, så bør kopien følge kravet fra DSB.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 16-07-04 16:39

Det nytter ikke noget at nægte at betale bøden, DSB er statsejet og inkassere bare bøden via kommune/skatteforvaltning (lønindholdelse)
Kæmp for din sag og stå fast

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-07-04 16:41

En grafologs vurdering holder ikke i retten.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-07-04 17:13

DSB har en kopi, hvoraf tidspunkt og sted fremgår for hvor "hun" er blevet taget i at snyde.
Hvis det ikke er din datter, der har kørt uden gyldig billet, så har hun måske en "u"veninde. Har du talt med din datter om hvem det evt. kan være der kan have skrevet under.
Det må jo være en, der kender din datter, da der skal oplyses om navn og adresse.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 16-07-04 18:19

Prøv eventuelt at spørge DSB hvilken form for identifikation de har set.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-07-04 18:34

Kontroldørene beder om legitimation, du kan spørge DSB hva slags legitimation der er brugt.Har din datter mistet sit sygesikringskort,så kan andre bruge det. Er der ikke forevist legitimation så er det bare at nægte at betale.
alimak

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 16-07-04 22:54

Det kan da godt være, at DSB dropper bøden, hvis du får sammenlignet underskrifterne hos en grafolog, men det vil ikke hjælpe dig i forbindelse med en senere retssag, da man som altovervejende udgangspunkt ikke accepterer sagkyndige erklæringer indhentet af den ene part inden domstolsprøvelsen.

Alt andet lige tror jeg ikke, at DSB gider indbringe sagen for domstolene på grund af en kontrolafgift på 500 kr. (eller hvad det præcis koster), men hvis I ikke mener, at det er din datter der har kørt "på røven", så skal i selvfølgelig ikke betale. Skulle sagen endlig komme for retten, er det vel rimelig simpelt at indkalde den pågældende togrevisor (eller hvad de nu hedder), så han kan bevidne, at det ikke er til din datter, at han har givet bøden.

Under alle omstændigheder er det dem, der har initiativet, så hvis jeg var dig, ville jeg på nuværende tidspunkt ikke gøre meget andet end at gøre indsigelse overfor DSB over bøden.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : troldpuz

Dato : 19-07-04 02:38

Hej Tinah
Min datter har også fået en busbøde og hun var heller ikke den skyldige. I vores tilfælde, var det dog tydeligt, at underskrifterne ikke stemte overens.

Nå, men jeg tænker på, om du har forhørt dig hos DSB, om de sidste 4 cifre, i din datter's cpr.nr., kunne oplyses korrekt, da bøden blev udstedt? I vores tilfælde, kunne cpr.nummeret ikke oplyses til kontolløren, så dermed havde vi 2 beviser for, at min datter ikke skulle betale bøden.

Hilsen Troldpuz

Godkendelse af svar
Fra : tinah

Dato : 19-07-04 21:22

Tak for svaret dova.