/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
varmemålere
Fra : aasenissum
Vist : 4177 gange
100 point
Dato : 15-07-04 08:22

min søn er fraflyttet en sydvendt 1-værelseslejlighed i et boligselskab i rødovre.
lejligheden er lille og med en radiator. ved fraflytningen blev han præsenteret for en ekstraregning på 3800 kr., som han gjorde indsigelser imod.
lejligheden er ved solskin stegende hed, hvilket betyder - ifølge selskabet - at væske fra måleren fordamper, så det påvirker målingen. dvs. at du betaler for "solvarme".
kan det kan være rigtigt??? og kan man gøre noget ved denne ufrivillige fordampning andet end brok?
venlig hilsen og god sommer.

Kommentar
Fra : return

Dato : 15-07-04 09:12

hej prøv lige dettte link http://www.brunata.dk/

Kommentar
Fra : return

Dato : 15-07-04 09:15

http://www.varmeregning.dk/ lige et link ang varmeregning

Kommentar
Fra : return

Dato : 15-07-04 09:38
Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-07-04 09:43

Det er en klassisk situation I er havnet i,og selvfølgelig uretfærdig.
Men som du selv er inde på mere brok,er nok det eneste du får ud af at brokke dig.
Noget andet er at problemet kunne undgåes med en moderne varmemåler,men at udskifte de gamle koster jo penge,
og de ligger jo rart i boligselskabernes lomme.
Så desværre aasenissum,du må nok betale og se,nå ja det er jo nok svært at se glad ud.
Hilsen Keldd. (Blik og Rør)

Accepteret svar
Fra : invisible

Modtaget 100 point
Dato : 15-07-04 10:49

Som Keldd skriver kommer du nok til at betale. Men...... du kan gøre noget frem til næste gang.

Pak ganske enkelt måleren ind i plastic (tapes til raditoren, så der lukkes tæt) i det plastic som du sætter op skal der være en smule vand.

Når vandet i plasticet omkring måleren bliver vamr vil det fordamt og skabe 100% luftfugtighed omkring måleren. Dette vil bevirke at fordampningen bliver minimal.

Snyd (lovligt) ???? Det vil jeg ikke tage stilling til, men er det lovligt at du skal betale ekstra ?

P.S. husk lige at flytte posen inden Brunata kommer og læser varme af :-| Eller 1 mdr- før så du får et reelt forbrug. Er dit forbrug ikke stort nok kan du tro at der kan findes penge til at "efterforske" og skifte måler.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 15-07-04 14:49

lige en tilføjelse:

den nye lejlighed er forsynet med en anden type målere (elektrisk vist nok) uden fordampning. kan de mon risikere noget tilsvarende med dem ??

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-07-04 15:11

Det siger de kloge nej til,jeg har ikke selv erfaring med dem,men denne gang tror jeg på dem.
Vi kan da håbe det passer.
Hilsen Keldd.(Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 15-07-04 15:29

Invisible --> Rigtigt fedt tip......

Jeg har prøvet at bo i lejligheder med begge slags varmemålere og de elektroniske er så absolut at foretrække. Jeg kontrollerede dem hver uge og i sommerperioden, var der ikke noget forbrug overhovedet - og det viser at de virker.

Noget andet er det med disse fordampningsvarmemålere, for al den varme man selv producerer, kommer man også selv til at betale for. Det vil sige at du i køkkenet f.eks. producerer varme fra plader og ovn i komfuret - du skal ikke bare betale for strømmen til komfuret, men også til varme fordi den varme man producerer fra komfuret har indvirkning på fordampningen på varmemåleren.
Dette gælder også hvis man f.eks. har en brændeovn - tænk sig, først betaler man for brændet (for at spare), men bliver samtidig bonget for den fordampning der er fra målerne på radiatorerne.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-07-04 15:59

Så ser det jo ud til at alt kan blive godt efterhånden,
bare en skam ,der skulle gå så lang tid ,inden de rigtige målere kom på gaden.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 15-07-04 16:58

Tak for svaret invisible.
det er godt nok svært med de der point, at de ikke kan fordeles.
blik og rør havde også nemt kunnet deltage i fordelingen.
men altså TAK FOR JERES GODE BESVARELSER

venlig hilsen aasenissum

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 16-07-04 22:55

tak allesammen for jeres deltagelse i "måleriet".
regningen er betalt og vi nøjes med at se mopsede ud, når vi er i enrum og varmer os ved alle de gode råd.
aasenissum